2014-02-28, 16:55
Medlem
Grandiosos avatar
I sommar är det fyra år sedan deras dotter Marina Johansson mördades. I dag faller domen mot hennes ex-sambo. – Nu kan vi sätta punkt. Ingen kan kräva något mer av oss, säger Laila Johansson.

Föräldrarna har vittnat i tre rättegångar, de har tvingats att minnas, tvingats orka. Och inte minst: de har suttit meter från den man vars skuld de hela tiden varit övertygade om. De visste, de hade sett 40-åringens agerande – men räckte det för att fälla honom juridiskt?

En dag när Laila pratade i telefon med sin dotter sa Marina överraskande ”Va nu, han tvättar min bil!”. I dag är föräldrarna övertygade om att det var för att slippa märken på lacken när han skulle köra längs den slybetäckta lilla vägen till platsen där han dumpade henne.

Ex-sambon köpte också en ny och större skottkärra, trots att det redan fanns en. Den behövde han för att få ut hennes kropp ur huset. Omständigheter kan tyckas, men för föräldrarna är det bevis för ett planerat mord.

Och så den bäddade sängen.

– För polisen var det inget märkligt. Men då visste vi att det var han som gjort det. Marina har aldrig bäddat sin säng.

Det finns inte heller något hat mot ex-sambon.

I stället beskriver de en person som växt upp utan kärlek, men som i samvaron med dem inte var snäll och agerade för att skärma av Marina från sin familj.

– Men att hata hjälper inte. Då orkar man inte med sig själv. Men det gör ont att han skadat Marinas systrar så, de var så tajta,
säger Lars-Rune och vrider sig i stolen.

Läs mera: http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2294258-i-dag-faller-domen-mot-marinas-ex-sambo
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-28 kl. 17:17.
Citera
2014-02-28, 17:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ingen vill hålla i yxan.
Sicket trams. Försök att vara lite verklighetsförankrad, tack!

Snarare gäller väl förhållandet att man slåss om vem ska få hålla i yxan du babblar om.
Att äntligen få utdöma ett långvarigt straff åt den där kvinnomördaren måste ju kännas
riktigt jävla skönt och angeläget.
Han har för fan klarat sig undan tillräckligt länge som det är.
Nu faller bilan över mördaren och tack och lov för det.
Det finns inte skuggan av ett tvivel här om hans SKULD till mordet på 31-åriga Marina
Johansson.

Men det kommer förstås du och dina likar här i tråden aldrig att inse.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-28 kl. 17:15.
Citera
2014-02-28, 17:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är nog inte fel att anta att det finns ett antal personer som kommer att lusläsa domen i hopp om att hitta rättegångsfel. Jag tror att det är klokt av HR att slipa på formuleringarna.

Jag hoppas på en klar och koncis dom med tanke på att det är ett indiciemål utan erkännande som vi har att göra med, förhoppningsvis kommer resonemanget angående bevisvärderingen framstå som logiskt och glasklart.
Citera
2014-02-28, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag hoppas på en klar och koncis dom med tanke på att det är ett indiciemål utan erkännande som vi har att göra med, förhoppningsvis kommer resonemanget angående bevisvärderingen framstå som logiskt och glasklart.
Håller med dig. Hoppas de använder tiden till domskrivande väl!
Citera
2014-02-28, 19:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Sicket trams. Försök att vara lite verklighetsförankrad, tack!

Snarare gäller väl förhållandet att man slåss om vem ska få hålla i yxan du babblar om.
Att äntligen få utdöma ett långvarigt straff åt den där kvinnomördaren måste ju kännas
riktigt jävla skönt och angeläget.
Han har för fan klarat sig undan tillräckligt länge som det är.
Nu faller bilan över mördaren och tack och lov för det.
Det finns inte skuggan av ett tvivel här om hans SKULD till mordet på 31-åriga Marina
Johansson.

Men det kommer förstås du och dina likar här i tråden aldrig att inse.

Jag svarade på frågan varför det dröjer. Varför dröjer det?
Citera
2014-02-28, 19:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Okay.
smålandtintin ger en trolig förklaring till dröjsmålet här nedan:

https://www.flashback.org/sp47718870

För övrigt är det väl inte helt ovanligt att domar låter vänta på sig.
Här har man då genomfört en RPU på 40-åringen som varat i 4 veckor och så återupptar
man rättegången och aviserar att domen avkunnas om drygt 14 dar.
Har väl hänt förr antar jag?
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-28 kl. 19:34.
Citera
2014-02-28, 19:34
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Dom meddelas den 14:e mars. Dom skulle ju komma idag? Vad har hänt?

Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Det är bara media som sagt att dom ska komma idag.

Skulle inte komma en dom idag utan enbart avsluta rättegången och yrkandet på straff.

Så att en dom kommer om två veckor hör till det normala och vart väntat.

Men svårt att se annat än livstid för mördaren FS.
Citera
2014-02-28, 19:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Svar här och direkt citat Hovrätten
(FB) Nya rättegången angående mordet på Marina Johansson, Spekeröd
Citera
2014-02-28, 19:37
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Michael Hansson anser att straffet bör landa på mellan 14 och 16 års fängelse. Han lyfter fram att utgångsstraffet för mord är 14 år.

– Det finns försvårande omständigheter här men har det gått till så som hovrätten menar så har det varit ett väldigt hastigt förlopp som inte har skapat något onödigt lidande för brottsoffret.

"Onödigt lidande"...

http://www.expressen.se/gt/forsvaret-ser-likheter-med-trollhattemordet/
Citera
2014-02-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Onödigt lidande"...

http://www.expressen.se/gt/forsvaret-ser-likheter-med-trollhattemordet/

Får hoppas att rätten tar hänsyn till allt det psykiska lidande hon tvingades genomgå och som bevisas bland annat genom det brev hon skrev till den tilltalade.
Citera
2014-02-28, 19:59
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Får hoppas att rätten tar hänsyn till allt det psykiska lidande hon tvingades genomgå och som bevisas bland annat genom det brev hon skrev till den tilltalade.

Eller systrarnas lidande som verkar ha tagit mycket hårt då den ena har haft svårt att arbeta fullt ut.
Men som utbildat sig för Marina, som verkat som förebild för att systern ska vara välutbildad. Men givetvis är det sällan någon som tänker på brottsoffer utan enbart på den dömda mördaren, och hur jävla synd det är om honom. Vilket det inte alls är. Texas death row vore något som hade varit straff nog för den här typen av svin. Man vill kräkas på daltet som varit runt Fidde. Usch!

Hut går hem som det heter. Och jag hoppas att man fick ett bättre avslut och kan leva vidare inom familjen Johansson trots avsaknaden av Marina.
Citera
2014-02-28, 20:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Eller systrarnas lidande som verkar ha tagit mycket hårt då den ena har haft svårt att arbeta fullt ut.
Men som utbildat sig för Marina, som verkat som förebild för att systern ska vara välutbildad. Men givetvis är det sällan någon som tänker på brottsoffer utan enbart på den dömda mördaren, och hur jävla synd det är om honom. Vilket det inte alls är. Texas death row vore något som hade varit straff nog för den här typen av svin. Man vill kräkas på daltet som varit runt Fidde. Usch!

Hut går hem som det heter. Och jag hoppas att man fick ett bättre avslut och kan leva vidare inom familjen Johansson trots avsaknaden av Marina.
Detta med Marinas plötsliga försvinnande och sedan hela två års oändligt plågsam ovisshet
om vad som verkligen hänt med henne samt vetskapen om vem som bär skulden till
helvetet man blivit tvingade att leva i men tillåts vara på fri fot - ja, att behöva vara med om
allt detta, det är närmast omänskligt att kunna klara av utan sammanbrott.
Jag tror att jag själv hade gått sönder. Fallit ihop.

Så dessa stackars människor i Marinas närhet har fått lida något obeskrivligt.

Och så ser man hur folk sluter upp kring en uppenbar mördare i den här tråden och
det är rent rysligt att behöva konstatera. Det är helt sjukt alltså.

Citat:
Åklagaren yrkade i första hand på livstids fängelse.

– Det finns ett antal försvårande omständigheter som jag tillsammans tagna bedömer har den tyngden och kalibern att det talar för livstids fängelse. Vi har ett andrahandsyrkande som är 18 års fängelse, säger Niklas Sannerholm, chefsåklagare i Göteborg, som i dag vikarierade för chefsåklagare Urban Svenkvist som har varit åklagare under de andra rättegångsdagarna.

Åklagaren lyfter fram att Marina mördades i sitt hem, att hon låg i sin säng, att hon var helt försvarslös och att mordet var planerat. Han säger också att en annan försvårande omständighet är att kroppen gömdes undan.

– Att kroppen legat gömd så länge har ju skapat ett synnerligen stort lidande för de anhöriga och efterlevande. Sammantaget anser jag att det finns goda skäl för ett längre straff här, säger Sannerholm till P4 Väst.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5796873
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-28 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in