Citat:
Ursprungligen postat av
RexNemorensis
Riktigt så illa är det kanske inte men vissa tendenser, utspel och upptåg har förmodligen inte varit positiva för partiets trovärdighet och för den svenska nationalismens tillväxt. Jag hoppas att vettiga krafter kan se till att få ordning på torpet.
Punkt 4 är ett hinder.
Citat:
4, Sverige skall styras på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt: Statsapparaten skall ledas av ett modernt statsskick som så effektivt som möjligt gagnar svenskarna. Statsskicket måste bygga på kompetens och ansvar, och dess uppgift skall alltid vara att tjäna befolkningen, aldrig tvärtom. Det styrande systemets ledord skall vara förbättring, utveckling och hela folkets väl.
Dagens statsskick har varit ett experiment som varat i ungefär ett sekel och det negativa resultatet av det går inte att ta miste på idag. Det demokratiska systemet är en av huvudanledningarna till den kaosartade situation som börjar sprida sig allt mer då dagens statsskick bygger på ansvarslöshet, egoism och folksplittring, vilket har möjliggjort inflytande för allehanda särintressen på bekostnad av allmänhetens dito. Ett nytt system där kompetens, ansvar och allmännytta är ledord måste ersätta det nuvarande systemet för att kunna lösa krisen som skapats och sedan kontinuerligt förbättra Sverige.
Givetvis så fattar alla nationalister att den liberala demokratiska parlamentarismen ligger bakom dagens orättvisor.
Men det är inte samma sak som att
demokrati är ett felaktigt tillvägagångssätt i ett politiskt parti gällande tillsättning av styrelse.
Att tillämpa demokrati inom ett parti eller en styrelse inom vad som helst, är en grundpelare för ett modernt samhälle.
Just nu så tillsätts partiets styrelse genom omröstning mellan fyra personer som röstar in en femte.
Jag vill påstå att den fascistiska ideologin (i teorin) har mer demokrati i detta fallet än vilket annat parti som helst som vi ser idag inom den liberala demokratin.
Med det vill jag mena att nationalism har en mer öppen demokratisk anda inom rörelsen än vad SvP visar, de i stället har förvanskat denna tradition och har blivit ett slutet kompisgäng som röstar på varandra i namnet på att de står för ett auktoritärt styre.
Det är en förvanskning av betydelsen och förhindrar att partiet kan ledas samt stå för väljarnas åsikter.