Citat:
Ursprungligen postat av
vote
Ni som ska lösa NOG-uppgifter: Räknar ni ut någonting eller konstaterar ni bara att påstående (1) eller (2) räcker för att lösa uppgiften?
Jag är inte så jättebra på matematik men tycker NOG borde gynna mig eftersom det inte kräver lika mycket uträkningar som exempelvis XYZ. Men vid ett snabbtest fick jag bara 7/22 på NOG vilket är sämst.
Tips?
På själva provet ska du helst inte göra några uträkningar om det är nödvändigt. Men nu när du inte är helt säker, är det bäst att göra utförliga uträkningar tills det sitter.
Citat:
Ursprungligen postat av
vote
Precis här har vi problemet för mig.
Jag kan ha svårt att veta vad som är vad, i form av bekanta/oberoende ekvationer/variabler. Vad ska man tänka på, vad är vad?
Obekanta variabler är variabler som man inte vet vad de är lika med. En ekvation är en relation mellan variabler.
Till exempel:
Det finns totalt 20 personer i klassen =>
Obekanta variabler här är pojkar p och flickor f. Ekvation är p+f=20
Det finns 2 pojkar fler än flickor =>
Ekvation f+2=p. De är oberoende det vill säga de ger oss olik information.
Om vi sätter in det i den första ekvationen fås det
(f+2)+f=20 => f=(20-2)/2 = 9, p = f+2 =11
Icke-oberoende ekvationer är sådana ekvationer som ger
samma information.
T.ex.:
2 äpplen kostar 50 kronor =>
2*a=50
4 äpplen kostar 100 kronor =>
4*a=100 Ger
exakt samma information som ekvation ovan!
Regeln är att
om du har n oberoende variabler ska du ha n oberoende ekvationer.
Men som sagt är det inget du kan lära som en formel, utan du måste öva mycket. Själv tycker jag att NOG är den svåraste delen. Både XYZ och KVA är rätt straight-forward om du kan det som efterfrågas. Och därmed är det mycket lättare att öva upp XYZ och KVA än NOG. Enligt mig iaf