2014-02-26, 23:43
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
På samma sätt är det heller inte givet att en ökad invandring automatiskt ger upphov till ökade kostnader.

Självklart är det inte givet. Det beror ju på hur mycket dessa personer betalar i skatt jämfört med vad de kostar samhället.

Vi kan förmodligen få dagens invandring lönsam genom att dra ner på välfärden till u-landsnivå. Eller så kan vi behålla välfärden och ställa liknande ekonomiska krav på invandrarna som i Finland eller Nya Zeeland.

Men det ser väldigt svårt ut att behålla både dagens invandring och dagens välfärd, eller hur?

Citat:
Av 111.090 som fick PUT 2012 var 52.529 antingen arbetsmarknadstillstånd, gäststudenter eller EES tillstånd. I den klumpen är säkert en stor del personer som bidrar positivt till Sveriges finanser.

Det beror ju på vad man menar med "en stor del" och "bidrar positivt"?

Nationalekonomen Joakim Ruist har räknat ganska noggrant på detta (länk). Hans sammanfattning var att vi tjänar på östeuropeiska arbetskraftsinvandrare. Men när man gräver i hans siffror ser man att vi just nu tjänar ca 30 000 kr om året per person i denna gruppen. Han har inte räknat på deras livstidsnetto.

Ska vi diskutera invandringens ekonomiska följder tycker jag vi måste se till livstidsnettot, inte dagens kassaflöde. En person som gått i pension kostar därefter ett antal miljoner i pension, sjukvård, äldrevård, och allmänna utgifter. Denna grupp ser alltså ut att netto kosta ett par miljoner under sin livstid i Sverige, trots en liten vinst för dagen.

Då har vi alltså tittat på en grupp som ändå ligger relativt bra till, eftersom de är hyfsat unga och arbetar. Den stora massan långtidsarbetslösa tynger ner snittet, och det ser inte ut att finnas en särskilt stor andel som faktiskt ger ett positivt livstidsnetto som motvikt.

Det är alltså svårt att se hur dagens invandring kan vara i närheten att gå med plus. Det som är riktigt bekymmersamt är att det inte är en fast storlek på kostnaden varje år. Eftersom gruppen med lågt betalda invandrare växer varje år så växer också kostnaden som andel av BNP med tiden.

Sen ser siffrorna tyvärr ännu sämre ut för 2013 än de du visade för 2012:

För att återknyta till trådämnet så tycker även jag att det är stötande om det skulle vara så att en invandrad familj kan få så mycket bidrag att det börjar närma sig vad motsvarande arbetande Svenssonfamilj har att röra sig med efter skatt.

Särskilt om det också är så att man inte heller har ställt särskilt hårda krav på att klara av SFI-utbildningar eller söka jobb.

Hur ser siffrorna egentligen ut om man nu tittar på mer representativa invandrarfamiljer än den där man försökt "maximera" bidragen? Ett par i 35-årsåldern med barn på 8 och 10 år är väl ganska vanligt tex? Ett tredje barn kanske inte är så ovanligt heller om vi pratar om invandrare från länder med lågt HDI? Vad får motsvarande svenska familj ut efter skatt om paret jobbar som ICA-kassörska och lagerarbetare?

Edit: Det kanske blir mest slående siffror om man jämför en ensamstående tvåbarnsmamma som jobbar som kassörska (inte ovanligt) med en invandrad bidragstagande dito?
Senast redigerad av lm5711 2014-02-26 kl. 23:49.
Citera
2014-02-27, 07:07
Medlem
Citat:
Då får du gärna visa det. Annars är det bara antingen din personliga åsikt eller en gissning från din sida.
ytterligare massa dravel från din sida, varför inte svara istället om du nu har något svar...
Fast det brukar du ju inte ha.

Läs en gång till vad JAG skrev.
Senast redigerad av gunhild-k 2014-02-27 kl. 07:16.
Citera
2014-02-27, 07:20
Medlem
Citat:
Försök att följa inläggen ovan så blir det nog klarare för dig. Du hoppar in i en diskussion mellan gunhild-k och mig där hon frågar hur invandringen ska finansieras och jag svara med skatter och avgifter. Sen hoppar du in och säger att det kommer inte att räcka utan staten måste ta till lån.

Eftersom diskussionen om finansiering handlade om just invandring så har du antingen påstått att invandringen specifikt ska finansieras med lån eller också har du inte förstått samtalsämnet. Personligen tror jag på alternativ 2.

Men det resonemanget är ju inget som är isolerat till just invandringen. Samma resonemang kan ju tillämpas på försvaret, infrastrukturen, bostadsbyggandet och en mängd andra offentliga utgiftsposter.

På samma sätt är det heller inte givet att en ökad invandring automatiskt ger upphov till ökade kostnader. Av 111.090 som fick PUT 2012 var 52.529 antingen arbetsmarknadstillstånd, gäststudenter eller EES tillstånd. I den klumpen är säkert en stor del personer som bidrar positivt till Sveriges finanser.

http://www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba6313943/1381926464222/tab1.pdf

Sen med ditt resonemang om lån och statsskulden borde den ju har ökat i takt med att invandringen ökat men så är ju inte fallet. Statsskulden idag är lägre än 2005 och mycket lägre än i mitten på 90-talet. I reella tal. Om man sen tittar på statsskulden i förhållande till BNP så har den kvoten minskat konstant sedan 1994, då vi var uppe på 76,6%. Idag (2012) är vi nere på 32,5%.

Så någon statsfinansiell kris pga av invandringen verkar inte stå för dörren.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsskulden/?awc=&gclid=CKzbp_Sp6rwCFSLncgod_SUAFw

Men du kanske har andra siffror?

Mitt fetade

Visa gärna det då också!!!
Citera
2014-02-27, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du "upplever" samtliga ovanstående krav som "hårda".

• att vara ensamstående är enl. dig ett "hårt" krav/villkor

• att vara nyligen invandrad är enl. dig ett "hårt" krav/villkor

• att vara kvinna (!) är enl. dig ett "hårt" krav/villkor

• att ha en etableringsplan på 100% (som ska vara normalt) är enl. dig ett "hårt" krav/villkor

• att delta i aktiviteter i etableringsplanen är enl. dig ett "hårt" krav/villkor

• att ha tre barn, som är äldre än 11 år är enl. dig ett "hårt" krav/villkor

• att inte få underhåll från barnens far är enl. dig ett "hårt" krav/villkor

• att därför få underhållsstöd från FK är enl. dig ett "hårt" krav/villkor

• att ha en hyra på minst 5.700:- är enl. dig ett "hårt" krav/villkor

Har du några fler aparta "upplevelser" som du vill dege oss?

Som vanligt så har du helt struntat i det jag skrivit för att sedan föra fram den åsikt du vill. Är du månne politiskt aktiv?

Men för att förtydliga så att även du förstår då. När jag säger att kraven är hårda menar jag inte att alla är hårda att uppnå. Vad jag menar är att alla är hårda i den mening att dom MÅSTE uppnås för att bidraget ska erhållas med det belopp som anges i ert lilla räknaexempel.

Någon som aldrig anges när dom här siffrorna dras fram gång efter annan som något slags bevis för hur hemskt mycket i bidrag alla invandrare får.

Nu ska det bli spännande att se hur du försöker vrida och misstolka den här texten.
Citera
2014-02-28, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Mitt fetade

Visa gärna det då också!!!

Ok, de som får EES uppehållsrätter måste kunna försörja sig i Sverige annars blir det nobben.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/For-EU-medborgare/Arbeta/Sa-registrerar-du-dig.html
Citera
2014-02-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ok, de som får EES uppehållsrätter måste kunna försörja sig i Sverige annars blir det nobben.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/For-EU-medborgare/Arbeta/Sa-registrerar-du-dig.html

Ha ha! Ja men du klumpar ju ihop EES med andra grupper så om du nu ska visa att dom får försörja sig själva får du väl även visa HUR många dom faktiskt är.

Dessa villkor som EES har ska ju självklart gälla ALLA som vill komma till Sverige.
Citera
2014-02-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ha ha! Ja men du klumpar ju ihop EES med andra grupper så om du nu ska visa att dom får försörja sig själva får du väl även visa HUR många dom faktiskt är.

Dessa villkor som EES har ska ju självklart gälla ALLA som vill komma till Sverige.

Sen var det det här med källor och länkar. Om du hade klarat av att klicka på länken jag hade med i mitt inlägg hade du kommit till källan från Migrationsverket som visar hur många som ingår i varje grupp.

Men eftersom det tydligen inte fungerade för dig så har 25.501 personer fått PUT med stöd av EES avtalet och 19.936 fått PUT pga av att dom ska arbeta här. Så dessa två tillsammans blir 45.437 personer. Vilket, i alla fall jag, kallar en stor del av 52.529.

Här har du länken igen om du vill dubbelkolla.

http://www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba6313943/1381926464222/tab1.pdf
Citera
2014-02-28, 13:00
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Om man nu inte kommer hit för att direkt pensionera sig: källa

Säger inte att detta är representativt för EES uppehållsrätter.

Då är det istället kanske viktigare att "försörjning" inte är samma sak som att dessa personer betalar mer i skatt under livet än de totalt kostar i välfärd: länk
Citera
2014-03-01, 05:38
Medlem
Citat:
Sen var det det här med källor och länkar. Om du hade klarat av att klicka på länken jag hade med i mitt inlägg hade du kommit till källan från Migrationsverket som visar hur många som ingår i varje grupp.

Men eftersom det tydligen inte fungerade för dig så har 25.501 personer fått PUT med stöd av EES avtalet och 19.936 fått PUT pga av att dom ska arbeta här. Så dessa två tillsammans blir 45.437 personer. Vilket, i alla fall jag, kallar en stor del av 52.529.

Här har du länken igen om du vill dubbelkolla.

VARFÖR inte skriva det direkt istället? Eller ska du slira lite på siffrorna precis som alla politiker gör??
Känns bara oseriöst!!
Citera
2014-03-02, 03:08
Medlem
Citat:
VARFÖR inte skriva det direkt istället? Eller ska du slira lite på siffrorna precis som alla politiker gör??
Känns bara oseriöst!!

Eftersom jag bifogade länken antog jag att dom som ville ha mer detaljerad information skulle orka klicka på den och läsa/räkna själv. Men tydligen inte....

Så du menar att det känns oseriöst att bifoga min källa så att vem som helst kan se var jag hämtar mina siffror i inlägget ifrån samt kontrollera att jag räknar rätt? Det var en helt ny definition av oseriös.
Citera
2014-03-02, 16:26
Medlem
Citat:
Eftersom jag bifogade länken antog jag att dom som ville ha mer detaljerad information skulle orka klicka på den och läsa/räkna själv. Men tydligen inte....

Så du menar att det känns oseriöst att bifoga min källa så att vem som helst kan se var jag hämtar mina siffror i inlägget ifrån samt kontrollera att jag räknar rätt? Det var en helt ny definition av oseriös.

oseriöst, ja det tycker jag när man inte klarar av att skriva det verkliga antalet, precis som en politiker så bollar även du med siffrorna så det ska passa dej bra.... Eller varför skrev du överhuvudtaget ner antalet när det var fel (självklart för högt antal)
Citera
2014-03-03, 00:51
Medlem
Ironwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Jag läste nyligen denna http://www.regeringen.se/sb/d/18156/a/232846 lite äldre nyheten och det kokar något enormt inom mig nu, diskrimineringen som Ullenhag och regeringen pysslar med mot svenskar/inrikesfödda är ju helt sjuk.
Detta plus mer förmåner (fler/högre bidrag samt gratis tand/sjukvård) i välfärden än svenskar samt ett medialt skydd.
Hur i helvete kan det inte se ut som det gör i Ukraina här vid det här laget?
Vad fick svenskar att bli den absolut mest konflikträdda och töntigaste folkgruppen man kan hitta på jordens yta?
Men som rubriken säger, vad ligger dessa ersättningar på?
Och tro fan att många invandrare inte finner det lönt att arbeta då dom får bidrag i samma summor som en medelklassarbetare.

Strax över 22.000kr i månaden var det tidigare, under specifika omständigheter i syfte att se vad "Max beloppet" ligger på. Se: http://www.8dagar.com/2013/08/invandringens-pris-enligt.html

Edit: Det är naturligtvis inte bara "etablerings" bidrag, utan totalsumman av alla bidrag då. Frågan är om de förlorar alla övriga bidrag som går "hand i hand" med just etableringsreformen...får sätta mig in i denna nya reform senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in