2014-02-27, 22:22
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Har Mattsson planer på att försöka tjäna pengar på att sälja uppgifter om Expressens läsare eller ska de köra med mer riktad reklam ā la Google, vad är syftet med registreringsväggen?
Ja. Syftet med registrering ar:

1. Samla personuppgifter och information om lasarna (man, gammal, rik osv) som kan anvandas for mer riktad reklam.

2. Personuppgifterna (namn, e-post osv) kan samkoras med foretag som saljer information om lasarna sa att tidningen far en mer fullstandig bild att salja och fler i varje kategori att salja.

3. Personuppgifterna kan samkoras med annonsorernas databaser. T ex kan (mycket forenklat) Telia dra ut en lista pa alla vars abb ar pa vag att ta slut och skicka den till tidningen som visar riktad reklam just till dem. Facebook kor denna modell i stor skala. Kallas ofta CRM-retargeting, for den som vill lasa mer.

De har koncepten ar atminstone 5 ar gamla och har annu inte visat sig vara sarskilt framgangsrika utomlands. Problemet ligger i att en enskild tidning inte har sarskilt stor rackvidd i hur manga som kan matchas mot en databas. Facebook ligger forstas langt fore dar (kallas custom audiences) och diverse aggergatorer kommer nog att bli de som tar det mesta av vardet.

Det har ocksa visat sig att caset under 1 inte ar sarskilt vardefullt. Det finns manga som pa natet kan samla ihop information som alder och kon och annat. Marknadsvardet ar darmed ganska lagt. I USA under 50 cent CPM (alltsa per tusen profiler).
Citera
2014-02-27, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Ja. Syftet med registrering ar:

1. Samla personuppgifter och information om lasarna (man, gammal, rik osv) som kan anvandas for mer riktad reklam.

2. Personuppgifterna (namn, e-post osv) kan samkoras med foretag som saljer information om lasarna sa att tidningen far en mer fullstandig bild att salja och fler i varje kategori att salja.

3. Personuppgifterna kan samkoras med annonsorernas databaser. T ex kan (mycket forenklat) Telia dra ut en lista pa alla vars abb ar pa vag att ta slut och skicka den till tidningen som visar riktad reklam just till dem. Facebook kor denna modell i stor skala. Kallas ofta CRM-retargeting, for den som vill lasa mer.

De har koncepten ar atminstone 5 ar gamla och har annu inte visat sig vara sarskilt framgangsrika utomlands. Problemet ligger i att en enskild tidning inte har sarskilt stor rackvidd i hur manga som kan matchas mot en databas. Facebook ligger forstas langt fore dar (kallas custom audiences) och diverse aggergatorer kommer nog att bli de som tar det mesta av vardet.

Det har ocksa visat sig att caset under 1 inte ar sarskilt vardefullt. Det finns manga som pa natet kan samla ihop information som alder och kon och annat. Marknadsvardet ar darmed ganska lagt. I USA under 50 cent CPM (alltsa per tusen profiler).

Tack för informationen, det fetstilta förgyllde en redan bra dag.
Senast redigerad av Tugor 2014-02-27 kl. 23:45.
Citera
2014-02-28, 10:25
Medlem
PaterNoster777s avatar
Stampens resultat: -862 miljoner för 2013.
Antalet anställda minskade med ca 500.
http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/02/stampens-resultat-862-miljoner
Citera
2014-02-28, 10:52
Medlem
Orkos avatar
Ni som skriver här i tråden, varför är ni så intresserade av att tidningarna ska dö ut?

Visst, att ni ogillar journalister och vill att det ska gå dåligt för dem har jag förstått.

Men läser ni själva inga nyheter? Tycker ni att samhället skulle må bättre av så lite nyhetsförmedling som möjligt? Eller vill ni inte att det ska finnas nyheter alls?

Hur tycker ni att samhället ska se ut?

Jag förstår inte riktigt vad det är ni vill se som alternativ.
Citera
2014-02-28, 10:54
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Stampens resultat: -862 miljoner för 2013.
Antalet anställda minskade med ca 500.
http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/02/stampens-resultat-862-miljoner

Stampen håller sig flytande genom att sparka ut folk. Här är det inte kvalité och efterfråga som gäller.

När måste Stampen gå till stampen?
Citera
2014-02-28, 10:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Ni som skriver här i tråden, varför är ni så intresserade av att tidningarna ska dö ut?
Skadeglädje helt enkelt. Och omsorg om nationen.

Riktiga nyheter inhämtar jag själv från Danska, Tyska & Engelska tidningar. Säkert också en hel del vinklingar där. Men jämfört med dom Svenska tidningarna så är det en milsvid skillnad & man inser att den världsbild man får om man väljer att tro på det som står i Svensk press är fullständigt bisarr & närmast surrealistisk.
Citera
2014-02-28, 10:59
Medlem
popeondopes avatar
Citat:

Visst, att ni ogillar journalister och vill att det ska gå dåligt för dem har jag förstått.

Men läser ni själva inga nyheter? Tycker ni att samhället skulle må bättre av så lite nyhetsförmedling som möjligt? Eller vill ni inte att det ska finnas nyheter alls?

För att de är propagandainstitut som försvarar systemet, inte nyhetskällor. Tidningarna har ett fåtal finansmän som ägare och är genuint systemvänliga. De är fulla med propaganda och kritiserar aldrig saker som är heliga för systemet. Vi lever inte i en demokrati när ett fåtal personer kontrollerar informationen och använder sin kontroll för att lyfta sin egen agenda.

Journalister är arroganta översittare och försvarare av systemet. Jan Helin är dagens adel. Han är inte kung men eliten har gett honom en privelegad position i utbyte mot lojalitet till systemet. Vi vill se honom och hans vänner avsättas och tillslut gilijotineras.

Ett samhälle behöver en stark media, det har vi inte idag. Vi har propagandainstitut som producerar liberala ledarartiklar blandat med TT nyheter. De fyller inget syfte. I framtiden är det internet som är kung. Där styr folket, alla har rätt att komma till tals och det är högt i tak.
Citera
2014-02-28, 11:21
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
För att de är propagandainstitut som försvarar systemet, inte nyhetskällor. Tidningarna har ett fåtal finansmän som ägare och är genuint systemvänliga. De är fulla med propaganda och kritiserar aldrig saker som är heliga för systemet. Vi lever inte i en demokrati när ett fåtal personer kontrollerar informationen och använder sin kontroll för att lyfta sin egen agenda.

Journalister är arroganta översittare och försvarare av systemet. Jan Helin är dagens adel. Han är inte kung men eliten har gett honom en privelegad position i utbyte mot lojalitet till systemet. Vi vill se honom och hans vänner avsättas och tillslut gilijotineras.

Ett samhälle behöver en stark media, det har vi inte idag. Vi har propagandainstitut som producerar liberala ledarartiklar blandat med TT nyheter. De fyller inget syfte. I framtiden är det internet som är kung. Där styr folket, alla har rätt att komma till tals och det är högt i tak.

Ok, men grejen är att de texter ni hakar upp er på är en försvinnande liten del av den journalistik som produceras.

Om du läser en vanlig lokaltidning så handlar 99 procent om sport, kommunbeslut, olyckor och brott, livsöden, kultur etc. Allt det produceras av journalister som inte är Jan Helin. Är ni inte intresserade av de sakerna heller?
Citera
2014-02-28, 11:25
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:

Lite förenklat kan man säga att många här anser att svensk media representerar något ont. Media är partiska, de vinklar debatten och är hämmande för samhällsdebatten. De utgör alltså ett påtagligt hot mot det fria ordet och det som ofta brukar sägas vara det centrala i ett fritt demokratiskt samhälle.

Dina frågor är relevanta, men de hör inte hemma i den här tråden. Vi kan göra en liknelse och istället anta att denna tråd handlade om kritik och avsky mot en fallande totalitär och grym regim som förtrycker folket. "Vill ni ha ett samhälle utan polis och sjukvård? Skulle samhället må bättre helt utan myndigheter och statliga institutioner?"

Nej, sannolikt inte. Men i första hand handlar det om att få bort det som upplevs som det onda, oavsett om det handlar om en förtryckande regim eller förtryckande media. När detta är gjort kan man fokusera på mer konstruktiva diskussioner. Hur ska framtidens nyhetsbevakning se ut? Hur ska framtidens samhällsdebatt föras? Vad ska ersätta det onda?

Det är intressanta frågeställningar och det finns trådar om sådant, men denna handlar i princip enbart om ett frosseri i skadeglädje riktat mot de man avskyr. Så fungerar människor - vi njuter av att se fienden falla.
Citera
2014-02-28, 11:29
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ok, men grejen är att de texter ni hakar upp er på är en försvinnande liten del av den journalistik som produceras.

Om du läser en vanlig lokaltidning så handlar 99 procent om sport, kommunbeslut, olyckor och brott, livsöden, kultur etc. Allt det produceras av journalister som inte är Jan Helin. Är ni inte intresserade av de sakerna heller?

Vad gör dessa journalister för att bekämpa det onda i sina egna led? På vilket sätt tar de avstånd från det?

Din siffra på 99 procent är jag dessutom tveksam till att folk här håller med om.
Citera
2014-02-28, 11:38
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vad gör dessa journalister för att bekämpa det onda i sina egna led? På vilket sätt tar de avstånd från det?

Din siffra på 99 procent är jag dessutom tveksam till att folk här håller med om.

Ptjaa.

Jag gick in på Aftonbladet precis och kollade vad som skrevs.
1. Skräckavtal för Ryanair
2. Försäkringskassans chef påhopp på Åkesson (enn artikel där han för övrigt ställs mot väggen angående sitt beteende)
3. Krisen i Ukraina
4. Orm skapar panik på Södermalm
5. Schlagerfusket
6. Formel 1
7. Slem i halsen kan vara dold sjukdom
8. Nazister inför rätta
9. Matkortet som ger dig minst tillbaka
10. Svenska ekonomin överraskande stark

Visst, jag är inte intresserad av allt det där heller. Men uppenbarligen är det inte bara "liberal propaganda".
Citera
2014-02-28, 11:49
Medlem
H8reds avatar
Jag blev uppringd av en som ville sälja DN till mig.

Endast 1300 kr per halvår, specialpris.

Förklarade att jag inte var nöjd med tidningen, och då främst innehållet. Gav några exempel.

Då blev jag erbjuden en digital prenumeration för endast 199 kr per månad, "som man kan läsa i hela världen" på upp till 5 iPads.

Jag frågade på vilket sätt den digitala prenumerationen påverkade innehållet?

För det var ju innehållet jag inte var villig att betala för.

Tror inte min poäng gick hem dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in