2014-02-27, 18:44
Medlem
KalleXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag undrar om någon försökt visuellt att åskådliggöra "spretigheten" eller spannet mellan högsta och lägsta utfallet i poll of polls?

Jag har följt status.st i flera år nu och kopierat datan. För ett tag sen slängde jag ihop en graf som visar differensen mellan den högsta och lägsta mätningarna varje månad.

Grafen visar från augusti 2006 tills nu.
Den gula medellinjen kommer från den stora sammanställningen med alla mätningar.

http://gyazo.com/9a5b136750977ce8caaff11777722d2a.png
2014-02-27, 18:55
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Jag har följt status.st i flera år nu och kopierat datan. För ett tag sen slängde jag ihop en graf som visar differensen mellan den högsta och lägsta mätningarna varje månad.

Den gula medellinjen kommer från den stora sammanställningen med alla mätningar.

Differensen har alltså varit 7% vid ett tillfälle, detta för ett parti som vid tidpunkten hade runt 9% i medel. Trovärdigheten är i princip noll.

Det är lite som att det ena institutet endast intervjuar folk på Södermalm och det andra bara folk i Bjuv.

Gud vad jag längtar till riksdags-valet då man får en sanningsenlig siffra svart på vitt. Tyvärr tror jag inte att resultatet i EU-valet kommer att säga så mycket om SD egentliga stöd - speciellt inte då man läst att hälften av sveriges befolkning inte ens kände till att det snart var EU-val.
2014-02-27, 19:06
Medlem
Zirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag betvivlar inte att det är en brännande fråga för vissa norrbottningar eller för all del jämtlänningar. Frågan handlade om hur SD:s nedslag i Jokkmokk uppfattades av resten av Sverige och hur det eventuellt kan ha påverkat väljarstödet. Det är som vargfrågan, för varje fårbonde man kan vinna riskerar man att tappa hundratals rabiata vargkramare som aldrig sett en varg.

Vadå nederlag i Jokkmokk? På grund av att det fanns några som demonstrerade? Eller på grund av att Aftonbladet målade upp en negativ bild?
Om man inte håller med SD i denna fråga anser jag att man antingen:

1. Inte har någon aning om vad debatten handlar om eller hur rennäringen fungerar.

2. Är en förvirrad vänsterstolle samt är en rasist.

3. Bedriver själv rennäring samt är en rasist.

Vem är det som är kritiska mot SD's förslag enligt dig? Vem är det som möjligtvis kan vara positiv till denna nuvarande rasistiska lag förutom ren ägande samer och anti-sd människor?

Om man tror att denna rasistiska lag är det enda sättet att bevara den väldigt rasistiska särställda samiska kulturen så okej. Det kan jag möjligtvis tänka mig. Men man kan fan inte säga något annat än att den är rasistisk. Vilket jag tror är SD's poäng. Sedan om samernas kultur som inte levs som en kultur verkligen är värd att bevara. Det är en annan fråga...

Att SD är det minst rasistiska partiet i riksdagen i denna fråga är komiskt. Att vissa inte fattar det gör inte saken mindre värd och om det skulle påverka opinionen negativt - ja då vette fan vad som är fel på människorna i detta land.
2014-02-27, 19:35
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX

Ett jätte bra jobb. Som jag misstänkte spretar det mycket.

Nu vore det kul att se hur de andra partiernas "spret" ser ut. I jämförelse.
Ifall det bara är sd som man söker dölja resultatet för eller om inkompetens och usla underlag gjort OU helt oanvändbara.
2014-02-27, 19:39
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Dom åker till Lappland för att prata om samer. När det finns 1000 andra frågor som svenska folket tycker är viktigare.

Sen är jag rädd för att en stor del av alla svenskar (lite så tänkte även jag) tänkte "men låt samerna vara i fred".
Nej ,det är rätt taktik
SD är relativt svaga i Norrland,och där är renplågan och samerna som frälsefolk verkligen något som retar många norrlänningar,både icke renskötande samer,och vanliga svenskar.
Sedan kommer rasaspekten in,finns det samer men inte svenskar? ,debatten ger syntax error till sjusystrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Men herregud. Sluta tjata om samer och renar, det har ingenting med saken att göra. Jag kan slå vad om att det är en omviktning som skett. Efter att dom sett att deras institut numer är bland dom som ger högst stöd för SD vilket inte varit fallet tidigare, då inser dom att dom också bör vikta ner stödet som Yougov och United Minds också uppenbart har gjort.

Var inte så jävla lättlurade och nervösa. Ta era lugnande.
Givetvis är det hur riktad undersökningen är och neviktning som är orsaken.
I praktiken ren lögn alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
En undersökning beställd av TV4 är ungefär lika trovärdig som allt annat TV4 gör. Ju närmare valet ju fler konstgjort låga siffror kommer vi se. Sentio ligger på 13,3 % för februari.
Precis ,man ger beställaren vad beställaren önskar.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nej men jag ville peka på att SD & V bägge kan växa samtidigt, att det snarast är det troligaste alternativet.
Både under denna & kommande mandatperiod.
Nej det tror jag faktiskt inte. Vänstern kan gå upp marginellt,men orsaken är snarare hur och var man frågar.
När mp är starka brukar Sd vara svaga,så då frågar man i sådana områden,typ stockholms innerstad,södra delen.
Men nu går SD upp även där,och då måste man vikta dessutom.
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Vilket svammel. SD stöder inte alliansen mer än S: Sverigedemokraterna har låtit Riksdagens utredningstjänst, RUT, svara på följande fråga: Hur har Sverigedemokraterna agerat i riksdagens omröstningar under detta riksmöte? I hur många av omröstningarna har SD röstat på samma sätt som regeringspartierna[..]? Samma statistik önskas utifrån hur S, V och MP röstat.

Det visar sig att SD får siffran 50 % (69), S 49 % (35), MP 48 % (35) och V 28 % (14)

http://debatt.svt.se/2012/07/05/s-rostar-med-regeringen-lika-ofta-som-vi-sverigedemokrater/

Och på vilket sätt har SD varit med försämrat levnadsstandarden för arbetslösa, sjuka och pensionärer? Sänkningarna i sjukförsäkringen och A-kassan gjordes ju långt innan SD hamnade i riksdagen, eller hur? Hur tänkte du nu?
Det där är påtalat säkert snart hundratalsgånger i olika trådar,men vänsteranhängare är aldeles för korkade för att fatta,eller också vill dom inte förstå.
Så här är det: -regeringen smyger in till SD före man lägger ett förslag och hör om Sd kan tänkas stödja förslaget. om SD har invändningar gör man korrigeringar,eller undviker att lägga fram förslaget.
Följden blir då att Sd stöder något fler förslag än vad tex sossarna gör.dock inte speciellt många.
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Differensen har alltså varit 7% vid ett tillfälle, detta för ett parti som vid tidpunkten hade runt 9% i medel. Trovärdigheten är i princip noll.

Det är lite som att det ena institutet endast intervjuar folk på Södermalm och det andra bara folk i Bjuv.

Gud vad jag längtar till riksdags-valet då man får en sanningsenlig siffra svart på vitt. Tyvärr tror jag inte att resultatet i EU-valet kommer att säga så mycket om SD egentliga stöd - speciellt inte då man läst att hälften av sveriges befolkning inte ens kände till att det snart var EU-val.
Det där är ju också SDbashing,man vill påskina att det är meningslöst för SDanhängare att rösta i EUvalet "för att så få SDsympatisörer kommer att rösta"
2014-02-27, 21:06
Medlem
Nog känns det ändå som att SD inte riktigt lyckas få det uppsving många räknat med!? Kanske väljarna resignerat, och börjar anse det meningslöst att rösta SD?
2014-02-27, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Nog känns det ändå som att SD inte riktigt lyckas få det uppsving många räknat med!? Kanske väljarna resignerat, och börjar anse det meningslöst att rösta SD?
Varför känns det så?

Och varför skulle det helt plötsligt vara meningslöst?

Löjligt lågt av Novus. Från 11 % till 8,7 %. All trovärdighet förlorad.
2014-02-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Varför känns det så?

OK, opinionsinstituten ska man ta med en nypa salt! Vi får väl invänta valrörelsen....
2014-02-27, 21:24
Medlem
Antevantes avatar
Lite roligt är det, men mest tragiskt!!

När SD går framåt kraftigt så är opinionsundersökningar fantastiska men när de för första gången backar så tappar man all trovärdighet. Fanimej logik de luxe!!

Snälla pojkar! Alla partier går upp och ner i dessa mätningar och det kommer en ny nästa vecka, så torka nu tårarna och se fram emot fredagsmyset i morgon..

2014-02-27, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Lite roligt är det, men mest tragiskt!!

När SD går framåt kraftigt så är opinionsundersökningar fantastiska men när de för första gången backar så tappar man all trovärdighet. Fanimej logik de luxe!!

Snälla pojkar! Alla partier går upp och ner i dessa mätningar och det kommer en ny nästa vecka, så torka nu tårarna och se fram emot fredagsmyset i morgon..

Nej. Om Novus nästa månad har SD på 11 % har de fortfarande ingen trovärdighet. Hos andra partier förekommer inte sådana enorma svängningar på kort sikt.

Att först minska med 20 % på en månad, för att nästa månad ha ökat med 25? (11 % -> 8,7 % -> 11 %; om SD får i närheten av 11 % av Novus i mars)

När inga skandaler, eller annat som på kort sikt kan påverka opinionen positivt/negativt, förekommit är det bara patetiskt.
2014-02-27, 21:52
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Varför känns det så?

Var det verkligen minus 2,3%-enheter från en mätning till en annan? Känns otroligt osannolikt.
2014-02-27, 22:01
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
När inga skandaler, eller annat som på kort sikt kan påverka opinionen positivt/negativt, förekommit är det bara patetiskt.

Drevet kring Jimmie Åkessons barndom?

Känner dock, som andra varit inne på tidigare, att det är svårt att ständigt hålla på och spekulera kring opinionsundersökningar då resultaten är så olika. Tror att vi dock kan konstatera att stödet ligger väldigt stabilt, vare sig det ligger på 8% eller 12%, då mätningarna har pendlat kring samma siffror i snart ett år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in