2014-12-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starlike
Många verkar tycka att 4000~ för ett boende är mycket men är det verkligen det? Jag har inte flyttat än men jag kan lätt tänka mig att betala 4000, speciellt om man är beviljad bostadsbidrag för 600-800. Säg att man tar fullt lån och får ut 9000, då har man 5700~ över till mat, mobilräkning och annat dylikt. Jag tycker att det verkar vara en OK ekonomisk situation, speciellt om man har pengar över sedan innan. Är jag ute och cyklar här - är det någon kostnad jag glömt? Menar inte att "trycka ner" folk som anser det som en hög hyra, utan undrar bara varför jag har en så annorlunda syn. Vad har ni som faktiskt bott i studentlya med studentlån upplevt?

Beror dels på vad som ingår i hyran och dels var lägenheten i fråga ligger.
Citera
2014-12-28, 17:39
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Många verkar tycka att 4000~ för ett boende är mycket men är det verkligen det? Jag har inte flyttat än men jag kan lätt tänka mig att betala 4000, speciellt om man är beviljad bostadsbidrag för 600-800. Säg att man tar fullt lån och får ut 9000, då har man 5700~ över till mat, mobilräkning och annat dylikt. Jag tycker att det verkar vara en OK ekonomisk situation, speciellt om man har pengar över sedan innan. Är jag ute och cyklar här - är det någon kostnad jag glömt? Menar inte att "trycka ner" folk som anser det som en hög hyra, utan undrar bara varför jag har en så annorlunda syn. Vad har ni som faktiskt bott i studentlya med studentlån upplevt?

De nybyggda studentbostäderna i bl.a. Uppsala, kostar idag runt 5500:- exkl el.
(http://www.studentstaden.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=0ab290b9-8174-4d9b-ad60-01ae1dcff8e4) Trenden går mot att det blir dyrare med tak över huvudet.

Själv har jag bott i en lägenhet med hyra på 4000:- och levt på CSN och det går hur bra som helst!

Tänk CSN på 9000:
4000:- i hyra
1500:- i mat
500:- El, bredband och försäkring
500:- busskort
300:- telefon

Och 2200:- över till litteratur och nöjen.
Citera
2014-12-28, 18:20
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
De nybyggda studentbostäderna i bl.a. Uppsala, kostar idag runt 5500:- exkl el.
(http://www.studentstaden.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=0ab290b9-8174-4d9b-ad60-01ae1dcff8e4) Trenden går mot att det blir dyrare med tak över huvudet.

Själv har jag bott i en lägenhet med hyra på 4000:- och levt på CSN och det går hur bra som helst!

Tänk CSN på 9000:
4000:- i hyra
1500:- i mat
500:- El, bredband och försäkring
500:- busskort
300:- telefon

Och 2200:- över till litteratur och nöjen.

Fast skulle inte CSN höjas med 1000 kronor på lånet nu fr.o.m. vårterminen?

Edit: Hittade själv en länk som bekräftar detta
Citera
2014-12-28, 18:29
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Fast skulle inte CSN höjas med 1000 kronor på lånet nu fr.o.m. vårterminen?

Edit: Hittade själv en länk som bekräftar detta

Grymt! Det hade jag missat! Tack!

Men detta är dock en bättre länk:
http://www.csn.se/aktuellt/2014/1.14453
Citera
2014-12-28, 21:19
Medlem
Någon som har en sett de nybyggda lägenheterna i Blåsenhus? Har fått en 35 kvm där. Är det fint? Är det förberett för tvättmaskin i lägenheterna?
Citera
2014-12-28, 21:42
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Fråga
Hur är det med 2: or eller stora 1: or i Uppsala? Funderar på att plugga där fast vill gärna bo med min flickvän. Är det bara 1: or som gäller när det är studentboenden? Vet att det är svårt i sig att få en studentlägenhet där, vore det för mycket att förvänta sig att få en större 1:a eller 2:a då? Finns de överhuvudtaget?

Att försöka skaffa "vanlig" lägenhet är inget riktigt alternativ antar jag, är nog rätt hopplöst att få något. Så inga sådana svar tack.
Jag bor i en dublett med delat kok och badrum, sa det kan man nog saga ar en tvaa. Sa ja, det finns, men vanligtvis hyr man ett rum i dubletten, och bestammer saledes inte over vem den andra hyresgasten ar. Daremot har det nu borjat ombildas till lagenheter, och da far personen som har kontraktet till lagenheten hyra ut till vem den vill. For att fa det hade jag statt i ko i lite drygt en termin hos en nation (dock hade jag val troligtvis ratt tur eftersom snittiden verkar vara betydligt hogre).
Citera
2015-01-07, 12:23
Medlem
Har 1530 köpoäng på Studentstaden. Hur stor är chansen att jag får en av lägenheterna på Observatoriet/Studentstaden, där det brukar bli ungefär 130-150 sökande? Behöver jag många fler köpoäng?

Hittar ingenstans att se, som t.ex. på Uppsalahem, vart i "listan" man ligger när man söker.
Citera
2015-01-07, 20:39
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Har 1530 köpoäng på Studentstaden. Hur stor är chansen att jag får en av lägenheterna på Observatoriet/Studentstaden, där det brukar bli ungefär 130-150 sökande? Behöver jag många fler köpoäng?

Hittar ingenstans att se, som t.ex. på Uppsalahem, vart i "listan" man ligger när man söker.

Prova att söka lägenheten. Vänta till det blir måndag då beskedet kommer. Då ser du din placering i kön eller om lägenheten gått till en annan sökande (dvs att du inte är någon av de 20 personer med mest poäng) sedan tacka Ja/Nej
Citera
2015-01-09, 18:41
Medlem
Hej, är det någon här som har bytt bostad inom studentstaden.se?
har lite frågor som jag vill ställa privat

Mvh
Citera
2015-01-12, 12:35
Medlem
Mokshas avatar
Tänkt uppdatera om kötid på studentstaden.

Sökte ett rum i korridor på 18 kvm, egen dusch och delat kök på Rackarberget.
Hyra: 3295:-

Antal sökande: 104
Min köpoäng: 668 dagar

Var inte ens med på top 20 placering.
Citera
2015-01-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Tänkt uppdatera om kötid på studentstaden.

Sökte ett rum i korridor på 18 kvm, egen dusch och delat kök på Rackarberget.
Hyra: 3295:-

Antal sökande: 104
Min köpoäng: 668 dagar

Var inte ens med på top 20 placering.

Min kompis sökte nu i samma veva, ettorna på Rackarberget och i Studentstaden. Kom på plats 6 som bäst med 2100ködagar. Samma person kom förövrigt på plats av 19/20 på en trea på Rackarberget mitt i höstterminen. Ganska sjukt!

Vill inte ens tänka på ködagarna som krävs för etagelägenheterna, tolv år?
Citera
2015-01-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Min kompis sökte nu i samma veva, ettorna på Rackarberget och i Studentstaden. Kom på plats 6 som bäst med 2100ködagar. Samma person kom förövrigt på plats av 19/20 på en trea på Rackarberget mitt i höstterminen. Ganska sjukt!

Vill inte ens tänka på ködagarna som krävs för etagelägenheterna, tolv år?
De lägenheterna är väl förbehållna kufarna som aldrig lämnar universitetet utan läser strökurser i alla oändlighet skulle jag tro. Någon som kan beskriva etagelägenheterna förresten? Svårt att få en uppfattning på grund av Studentstadens avsky mot planlösningar på hemsidan, är det lägenheterna högst upp i punkthusen eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in