Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Fast livskraftiga företag går inte under. Går de under ändå så var de aldrig livskraftiga.
Jo, klämda mellan höga kostnader och hård internationell konkurrens gör de det om konjunkturen rasar för kraftigt. (Alternativt har du en egen definition på livskraftig. Och du brukar ja ha sådana).
Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Höja räntan vill ingen låntagare (utom de insiktsfulla), RB, regering, opposition, bank nuförtiden, nej precis, fast kontrollen kan gå förlorad och då sticker räntorna likväl.
Som sagt ingår inte det i rådande paradigm. Och vem vill gå emot den och på vilka grunder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
"Notera att i USA så skedde skuldtillväxten utanför banksystemet"
Nja du. Jag vill inte bråka för konflikten i sig så jag frågar, är du säker på att ovanstående stämmer, hur? Och om USA har en ny bobubbla på gång, skulle den nya skuldtillväxten även den ske utanför banksystemet?
Ja, jag är säker, och jag har flera ggr här i forumet beskrivit hur det gick till. Ganska detaljerat.
Det skulle också kunna genomföras i Sverige. Exempel:
* Myrsjöhus lånar ut 95% till husköpare.
* Myrsjöhus säljer de fordringarna till Gromph finans AB.
* Gromph finans AB polar ihop sådana lån i en SPE och emitterar bostadsobligationer på den.
* Obligationerna ratas av ett ratininstitut och så säljer jag de till tyska pensionsfonder.
Ingen bank inblandad. Regleringar på bankinstitut är verkningslösa här.
Myrsjöhus lånar ut av sina egna pengar och får tillbaka de när de säljer lånen till mig. Jag får tillbaka stålarna när SPEn krängt obligationerna.
Sedan är det bara att repetera så länge fonderna köper obligationerna. Och dom köper för de ska ju placera pensionsinbetalningarna.
Skillnaden mellan ovanstående och banker är att bankerna ger ut lån som de avser att behålla och är därmed mer noggranna med låntagarens återbetalningsförmåga. Myrsjöhus skulle kunna skita i det så länge Gromph Finans köper lånen. Där har du skälet till bostadsbubblan i USA.