2014-02-27, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
En fråga: någon som vet om det går att analysera om en blodsdroppe kommer från en levande människa eller en död.

Det borde vara någon form av skillnad på näsblod och blod som droppar från en likdel. Näsblod från en levande människa fullt syresatt då det möter luft och syre utanför kroppen.
Medan ett dött blod som möter luft och syre, då exempelvis ett ben styckas från kroppen.

Det borde finnas någon kemisk skillnad.
Det finns möjlighet med spårhundarna som är tränade för cadaverine lukt att markera. Om det är blod från en levande person markerar inte hunden, men är det blod från en avliden person markerar hunden.
Det här blodspåret som fanns på tejprullen markerade inte spårhundarna och de använde ett flertal hundar med en mycket noggrann test och därför kan påstås att det blodspåret kom från VB när hon levde.
Blodspåret som fanns i bagageutrymmet i KJ:s bil där markerade spårhunden och därför kan det påstås att blodet kom från VB efter att hon avlidit.
Med någon kemisk analys går det inte att avgöra om blodet kommer från en levande eller avliden person.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-27 kl. 04:31.
Citera
2014-02-27, 04:45
Medlem
MB har sänt ett flertal SMS till VB den kvällen hon försvann och även mottagit SMS från VB.
Nu har det påståtts att det inte har varit möjligt att återställa de här SMS meddelanden på MB:s mobil.
Men om SMS meddelanden är sänt har de gått till en viss mast, där meddelanden lagras.
Därför att få fram de här SMS som MB skickade och mottagit är endast att tömma masten, det har ingen betydelse vad mobil som använts och vad som raderats på hans mobil, därför allting lagras i masten.
Masttömning göres endast vid grova brott och styckmordet på VB är ett grovt brott.
Vid tidigare mord har masttömning gjorts för att få fram meddelanden från mobil som varit raderade och inte kunnat tas fram på annat sätt.
Därför måste man fråga sig varför har inte masttömning gjorts i det här fallet för att få fram SMS meddelanden ?
Citera
2014-02-27, 05:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ursäkta att jag lägger mig i. Men det går alldeles utmärkt att vara delvis inblandad i ett mord styckning förflyttning o.s.v. Indicierna de har bevisar inte att kj mördat, styckat och flyttat benen.
Det är en tolkningsfråga. Tr gör den tolkningen. Hr kanske bedömer att indiciekedjan är för svag för att döma för mord i och med avsaknaden av mordplats, styckningsplats o.s.v. Trots att man letat på KJ s alla ställen. Kanske de tycker att det är dags att leta hos någon annan?

Advokaten kommer kanske släppa en bomb, huruvida kj varit inblandad eller ej. Kanske vi får ett delvis erkännande på vissa punkter.
Vi får vänta och se. Tills dess kan han rikta in sig på att försöka få bort tejprullen som indicium.

Indicier är indicier, de är inte bevis. Men det hindrar inte att KJ kan/kommer att fällas på enbart indicier även i hovrätten.

M. Jo, en "bomb" vore ju underhållande i hovrätten .. Tänk tanken att Olsson försöker vrida vapnet ur händerna på åklagarna genom att hävda att KJ handlat i nödvärn sedan karateutbildade Vatchareeya börjat utdela karatesparkar ..
Citera
2014-02-27, 06:36
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Rimliga slutsatser utifrån detta:

KJs telefon är påslagen och troligen i hans bostad hela kvällen. Den är i varje fall inte med på någon tur till föräldrahemmet. VBs telefon är också under KJs mast, åtminstone fram till halv nio. Därefter svarar den inte på tilltal. Den har dock inte stängts av på vanligt sätt.

En fråga som borde ställts till KJs vänner, men som jag inte kommer ihåg från FUP: "Brukar KJ åka ifrån sin mobil eller har han den normalt alltid på sig?" Varför lämnar han den hemma vid turen till föräldrahemmet just denna särskilda kväll om svaret på frågan är att han han brukar ha den med sig?

En annan sak som man kan reta sig på, är att basstationslistan på s863 inte sträcker sig en dag längre och omfattar 9/5. Då skulle man kunnat kolla KJs uppgifter om avsökningen av gula huset samt om det var sant att mobilens batteri tagit slut (ur det märkliga förhöret den 23/5. s1588)

KJ kan mycket väl ha haft mobilen med sig till föräldrahemmet. så länge det inte händer något i hans mobil så behöver den inte koppla upp mot någon mast förutom de automatiska "söken" var fjärde timma om den är inaktiv.
Citera
2014-02-27, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vad då lägga åt sidan? Det här förändrar väl ingenting?
Det handlade här om huruvida KJ haft kännedom om existensen av tejpbitar i mordoffrets
hår eller inte. Om han på något sätt informerats om den här saken innan det aktuella förhöret
genomfördes. Eller ifall det rörde sig om en försägning från hans sida.

Under alla omständigheter så är tejpbitarna ifråga med allra största sannolikhet komna
från den tejprulle vederbörande haft i sin besittning hemma i lägenheten.
Så det blir alltså ingen skillnad bara för att det nu kunnat klarläggas att KJ vetat om
fyndet i håret på VB.

Blodspåren i bagageutrymmet på hans bil kan vissa mindre verklighetsförankrade personer
fortsätta inbilla sig är ditplanterade. KJ kvarstår som lika jävla skyldig som tidigare.
Och hovrätten kommer sannolikt att skärpa till straffet med några år.
Ett sånt här ruskigt mord borde faktiskt ge livstid. Trots gärningsmannens ringa ålder och
hans diagnoser.

Vad vet du om tejpen som SKL inte vet. Du ger den en 4+ medans SKL påstår 1+.
Kan du förklara för mig vad jag missat.
Citera
2014-02-27, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Nja, jag har inget att säga om det egentligen. Bara att Norra Svartbyn "känns" intressant eftersom KJ befann sig området under mordkvällen. I det här läget när det saknas nya uppgifter har jag börjat spekulera kring om det kan finnas en hund begraven bland vännernas uppgifter. AB:s uttalande om att de faktiskt var upp vid fyndplatserna alla fyra tycker jag är intressant och lite förbryllande. Vad tror du om det?
Jag håller med dig. Återkommer med vad jag tror. Läste en liten detalj som jag har missat förut. När KJ var i gula huset några dagar efter den 4 maj så började han leta i det röda förrådet.
Citera
2014-02-27, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
MB har sänt ett flertal SMS till VB den kvällen hon försvann och även mottagit SMS från VB.
Nu har det påståtts att det inte har varit möjligt att återställa de här SMS meddelanden på MB:s mobil.
Men om SMS meddelanden är sänt har de gått till en viss mast, där meddelanden lagras.
Därför att få fram de här SMS som MB skickade och mottagit är endast att tömma masten, det har ingen betydelse vad mobil som använts och vad som raderats på hans mobil, därför allting lagras i masten.
Masttömning göres endast vid grova brott och styckmordet på VB är ett grovt brott.
Vid tidigare mord har masttömning gjorts för att få fram meddelanden från mobil som varit raderade och inte kunnat tas fram på annat sätt.
Därför måste man fråga sig varför har inte masttömning gjorts i det här fallet för att få fram SMS meddelanden ?

Är absolut ingen expert på området. Men jag tror du är ute och cyklar rätt rejält med det här inlägget. Inte sparas väl sms i masten? masttömning berättar väl bara vilka mobiler som befunnit sig i ett område och "talat" med masten?

Tycker också att det är synd och skam att sms:en inte har gått att återskapa. Det hade varit helt avgörande känns det som. Har inte polisen gjort sitt yttersta för återskapa dessa så är det åt helvete fel. Men jag tror nog att dom gjort det.
Citera
2014-02-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
.
DET GÅR INTE ATT ÅTERSKAPA SMS FRÅN NÅGOT ANNAT ÄN MOBILTELEFONER. Det går att se SMS vid elektronisk avlyssning men det är en annan sak. SMS lagras INTE av operatören.
Citera
2014-02-27, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Indicier är indicier, de är inte bevis. Men det hindrar inte att KJ kan/kommer att fällas på enbart indicier även i hovrätten.

M. Jo, en "bomb" vore ju underhållande i hovrätten .. Tänk tanken att Olsson försöker vrida vapnet ur händerna på åklagarna genom att hävda att KJ handlat i nödvärn sedan karateutbildade Vatchareeya börjat utdela karatesparkar ..
LOL Du är riktigt underhållande ibland och kallar ett sådant scenario för en "bomb". Du har verkligen ingen som helst aning hur en rättsprocess fungerar, ingen aning överhuvudtaget. Det du kallar för en "bomb" kallar 99,99 % av Sveriges befolkning för löjeväckande. Du tror på fullt allvar att KJ på ett trovärdigt sätt i hovrätten skulle kunna invända att han mördat VB i självförsvar? Du menar alltså fullt allvar?
Citera
2014-02-27, 09:52
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
KJ kan mycket väl ha haft mobilen med sig till föräldrahemmet. så länge det inte händer något i hans mobil så behöver den inte koppla upp mot någon mast förutom de automatiska "söken" var fjärde timma om den är inaktiv.
Jag kan inte det här säkert men någon som vet säkert kan väl gå in och bekräfta eller eventuellt rätta mig om jag har fel. Jag tror att en mobiltelefon regelbundet kollar om den har kontakt med en mast. Och om den detekterar att det är en ny mast som är "starkast" så kopplar den upp sig mot den nya masten. Och att detta då loggas i den nya masten. Men så länge den är kvar på den "gamla" masten så blir det ingen loggning så länge det inte kommer SMS eller telefonsamtal.

Rent logiskt borde det fungera så för om inte mobiltelefonsystemet hela tiden vet under vilken mast telefonen befinner sig så vet den ju inte var den skall skicka inkommande telefonsamtal. Det känns inte vettigt om systemet skulle behöva skicka anrop via alla master i hela Sverige varje gång det kommer ett telefonsamtal. Det borde därför vara telefonens uppgift att hålla systemet informerad om under vilken mast den befinner sig.
Citera
2014-02-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, du, det hade sett ut det.
Släppa lös styckmördaren så han kan mörda igen.
Nej, tack. Det ska inte behöva ske.

15, 20 år bör han sitta inlåst.
Undrar om inte grabben borde fått sluten rättspsykiatrisk vård istället.
Det är bra sjukt det han gjorde.

"Justitiemord"...trams och ingenting annat.

Vad är det för information du sitter på egentligen eftersom du är så övertygad om att det är KJ?
Du resonerar ju ungefär som en religiös som försöker bevisa att gud finns genom att läsa citat ur bibeln.
Citera
2014-02-27, 10:19
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad är det för information du sitter på egentligen eftersom du är så övertygad om att det är KJ?
Du resonerar ju ungefär som en religiös som försöker bevisa att gud finns genom att läsa citat ur bibeln.
Ja, vad sägs om - sunt förnuft?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in