2014-02-27, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Men i denna Novus mätning är de fortfarande 3:a
De kommer att bli tredje störst även i riksdagsvalet. MP är den enda konkurrenten om tredjeplatsen, och MP brukar överskattas. Förra valet låg de på 8,4 i september, resultatet blev 7,3.

Men SD förtjänar en tillfällig dipp, för det där med Jokkmokk var ett stort strategiskt misstag som var fel på så många plan. Det förändrade synen på SD för flera jag pratat med. Otroligt dålig idé.
2014-02-27, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De kommer att bli tredje störst även i riksdagsvalet. MP är den enda konkurrenten om tredjeplatsen, och MP brukar överskattas. Förra valet låg de på 8,4 i september, resultatet blev 7,3.

Men SD förtjänar en tillfällig dipp, för det där med Jokkmokk var ett stort strategiskt misstag som var fel på så många plan. Det förändrade synen på SD för flera jag pratat med. Otroligt dålig idé.
Vad var så märkvärdigt med Jokkmokk?
2014-02-27, 08:23
Medlem
Citat:

1. Man kan väl misstänka att det handlade om att försöka gå från 0% till 5 eller 10%, i valkretsar där typ S vanligtvis har egen majoritet. Analysen är väl korrekt såtillvida att det finns en massa individer där uppe som inte representeras av något politiskt parti och själva same-frågan avser att splitta befolkningen i syfte att härska och söndra. Däremot tror jag inte att någon är intresserad av att leva som same och sköta renar. Möjligtvis att äga och slakta en ren då och då. Egentligen skulle nog ett förslag om renjakt eller friskytte på renar eller ersättning per tuggat träd och planta få mer genomslag men betraktas som ganska extremt. Sedan får man ta i beräkningen att det förekommit mycket propaganda om sådant där över tid, tex. jägarna 1,2,3 och ett dusintal andra produktioner, vilka alla haft som huvudsyfte att sprida fördomar, motivera subventioner, splitta samhällen åsiktsmässigt samt pådyvla resten av landet fördomar om saker och ting.

2. Däremot har inte någon dipp i opinionen något med renar & renfrågan att göra. Den är helt betydelselös som väljarmagnet även om man kan misstänka att typ 250.000 Norrlänningar spyr på sådant pga. just delarna som verkar affirmative verkande. Gnället på renar handlar inte om någon ensamrätt utan själva kränkningen av äganderätten och intrången på mark samt markskador.
2014-02-27, 08:28
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:

Ja då har vi helt lika syn. SD har ibland en väldigt konstig prioritering och vill dom öka stort härifrån och ligga bland dom största partierna i Sverige så måste dom nog skärpa till sig och börja leverera lite vettig politik. Något dom även måste göra är att skaffa en politisk identitet och framförallt nå ut med denna.
2014-02-27, 08:34
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnis

Dom åker till Lappland för att prata om samer. När det finns 1000 andra frågor som svenska folket tycker är viktigare.

Sen är jag rädd för att en stor del av alla svenskar (lite så tänkte även jag) tänkte "men låt samerna vara i fred".
2014-02-27, 08:39
Medlem
Antevantes avatar
Skönt! Hoppas på fortsatt nedgång för SD. All skit som kommer fram om SD måste väl snart göra sitt. Det enda smolket i glädjebägaren är att V går framåt så kraftigt.

Fast samtidigt undrar jag varför man gör opinionsundersökningar så ofta som man gör. Det blir egentligen först intressant månaderna innan valet..
2014-02-27, 08:45
Medlem
rejdars avatar
Sa jag inte det att SD skulle minska?

Månadsmedel är nu 10,3 väntande de två sista mätningarna.

Medel av alla instituts senaste mätningar är 9,7 enligt http://status.st/ längst ner.
2014-02-27, 09:11
Medlem
Askydras avatar
SD har ökat i 4 och minskat i 2 mätningar denna månaden och bör öka i den sista mätningen också (om den kommer) vilket kommer placera SD på samma månadssnitt som januari eller högre. Lyckas de däremot minska (föga troligt) så kommer SDs månadssnitt också minska. Vilket är troligast? ^^
2014-02-27, 09:13
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Sa jag inte det att SD skulle minska?

Det sa du när dom låg på 6% också.
2014-02-27, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnis
Samernas särskilda rättigheter är ett pseudoproblem lokalt. För Sverige som helhet är det fullständigt ointressant. Att SD lägger energi på sån skit ser dåligt ut. Rennäringen bygger på urminnes hävd och samernas rättigheter är inskrivna i grundlagen. Vi har haft storskalig renskötsel sedan 1500-talet. SD ska handla om att bevara allting som det varit, inte att gå in och ändra på alltihop. I synnerhet när det gäller befintlig kultur. Det blir ungefär som att republikanerna i USA plötsligt skulle börja ifrågasätta indianreservat. Även om samerna tekniskt sett inte är en urbefolkning så uppfattas de av majoriteten som Sveriges indianer, och det finns en historia av tvångssterilisering etc som är besvärande. Att ge sig på den minoriteten ger nassevibbar. Jag snackade med en SD:are för några veckor sen som sa just att "det där med samerna, what the fuck? Har det slagit om för Åkesson?"

Det är första gången som Åkesson själv solkas ner istället för att skiten hamnar på Åkerlund, Bojerud, Söder, Ekeroth...
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-02-27 kl. 09:53.
2014-02-27, 09:25
Medlem
Oj oj oj media slår på stort.
2014-02-27, 09:31
Medlem
Citat:

Riktigt, en C-fråga för alla normalt funtade utom för ett fåtal högröstade i Norrlands inland. Om man däremot skulle haft med sig vinstdelning av vattenkraftsverksamheten alt. gruvverksamheten med sig till Jokkmokk så garanterar jag att det skulle sett annorlunda ut. Ingen dipp i väljaropinionen men däremot ett stärkt förtroende i landets norra delar. Jag har nog mina aningar om vem som stod bakom strategin just i detta fall. Det måste till fler råa ekonomiska förslag, plånboksfrågor, från SD och skippa det kulturella knätofssandet. Uppriktigt sagt så är det ett ytterst fåtal som egentligen är intresserad av kultur just på det sättet och som kommer att lägga sin röst på ett parti för den sakens skull. Knätofsandet och fiolgnidandet är, och ska så vara, av privat hobbykaraktär precis som homosexualitet eller andra privata frågor. Det är ingenting för en realpolitiker att syssla med.

Just när det gäller ekonomi så har SD ett gyllene läge som inte får missas. Alla kort ligger där redan. De sju systrarna kommer aldrig förbi det ekonomiska problem som massinvandringen har skapat.
Senast redigerad av Konrad 2014-02-27 kl. 09:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in