2014-03-16, 09:36
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sifo, Mars:

S 34,1% (-0,8)
MP 10,1% (+0,4)
V 6,3% (-1,9)

SD 8,0% (-1,5)

M 24,2% (+1,4)
FP 5,4% (-1,3)
C 4,7% (+1,9)
KD 4,7% (+1,0)
Eftersom vänsterkartellen och särskilt VPK tappar mycket i den här SIFO-mätningen, så kommer väl inte SD-hatarna på vänsterkanten att dra så stora växlar på SD:s kraftiga nedgång. Dessutom är ju uppgången inom Alliansen större ju mer hatat partiet är av våldsvänstern.
Erik "Myten" Ullenhags islamkramande parti tappar ju väsentligen lika mycket som SD.
2014-03-16, 09:45
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Eftersom vänsterkartellen och särskilt VPK tappar mycket i den här SIFO-mätningen, så kommer väl inte SD-hatarna på vänsterkanten att dra så stora växlar på SD:s kraftiga nedgång. Dessutom är ju uppgången inom Alliansen större ju mer hatat partiet är av våldsvänstern.
Erik "Myten" Ullenhags islamkramande parti tappar ju väsentligen lika mycket som SD.

Finns ingen riktig minskning överhuvudtaget skulle jag säga. Tillfälligheter. Beror på vilka man når och slumpmässiga faktorer därigenom. Allianspartierna har absolut inte ökat på det sättet som görs gällande, vilket kommer visa sig i andra mätningar och även i Sifos för nästa månad. Att både vänsterpartiet och Sverigedemokraterna minskar tyder också på slumpmässiga faktorer i hur och vilka man nått.

Det kommer ändras nästa månad.
2014-03-16, 09:56
Medlem
Stantormans avatar
Opinionssiffrorna spretar åt alla håll, det är svårt att dra några större växlar vad gäller enskilda partier. Den första riktiga indikationen på hur landet egentligen ligger kommer vi att få av EU valets resultat. Den kommer att ge en god indikation inför riksdagsvalet i höst.
2014-03-16, 10:02
Medlem
Citat:
Det har dom ju inte såklart. 2,8% förra månaden var alldeles för lågt mot verkligheten och 4,7% kan vara aningen högt.
Är säkert så. Att jag fokuserade ett ögonblick på centerns siffror för februari och mars är bara ett uttryck för min förvåning över Sifos undersökning. Hade jag varit herr Sifo hade jag förmodligen sett över mina arbetsrutiner i ett läge där där det blir en skillnad mellan två tätt inpå följande mätningar på hela 68% för ett riksdagsparti. Jag menar, det handlar ju inte bara om trovärdighet det handlar minst lika mycket om självrespekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Opinionssiffrorna spretar åt alla håll, Den första riktiga indikationen på hur landet egentligen ligger kommer vi att få av EU valets resultat. Den kommer att ge en god indikation inför riksdagsvalet i höst.
För SD:s del tror jag att resultatet i EU-valet inte blir representativ för partiets potential när det gäller riksdagsvalet.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-03-16 kl. 10:08.
2014-03-16, 10:55
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Finns ingen riktig minskning överhuvudtaget skulle jag säga. Tillfälligheter. ...

Det kommer ändras nästa månad.
Visst är det så.

Jag syftade på att vänstervinklad gammelmedia brukar slå upp stort när SD tappar någon %-enhet i en enskild undersökning, fastän det ligger inom felmarginalen. Det värsta exemplet på denna typ av agendadrivande "journalistik" hade vi i juletid 2012, när Aftonslasken hade stort uppslaget på löpsedlarna att... NU rasade SD som en följd av "järnrörsskandalen", fastän förändringen låg med råge inom felmarginalen.
Man ville ha den "självuppfyllande profetia" som Wolodarski pratade om i teve-soffan.

Att driva samma agenda utifrån dagens sifo skulle innebära att man även både erkände vänsterns (skenbara) nedgång och kunde få en självuppfyllande profetia om denna nedgång.
Det är jobbigt att vara PK och gå i den smala korridoren.
2014-03-16, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Visst är det så.

Jag syftade på att vänstervinklad gammelmedia brukar slå upp stort när SD tappar någon %-enhet i en enskild undersökning, fastän det ligger inom felmarginalen. Det värsta exemplet på denna typ av agendadrivande "journalistik" hade vi i juletid 2012, när Aftonslasken hade stort uppslaget på löpsedlarna att... NU rasade SD som en följd av "järnrörsskandalen", fastän förändringen låg med råge inom felmarginalen.
Man ville ha den "självuppfyllande profetia" som Wolodarski pratade
om i teve-soffan.

Att driva samma agenda utifrån dagens sifo skulle innebära att man även både erkände vänsterns (skenbara) nedgång och kunde få en självuppfyllande profetia om denna nedgång.
Det är jobbigt att vara PK och gå i den smala korridoren.

1. I det här fallet så handlar det om att de försöker slå många flugor i en smäll. Något som vanligtvis är ett stort misstag, i termer av att det går emot "the laws of power".

2a. Eftersom mellanundersökningsvariationen är enorm (närmare 8%) avseende blocken, där variationen för ingen skillnad maximalt skulle ligga kring <2% så måste man ju undra vilken av leverantörens undersökningar som det är fel på när alla andra leverantörer uppvisar andra siffror.

2b. Det kan ha varit som så att C var nedräknade i tidigare undersökningar. De måste ju hålla Annie och Hanna i Schack, helt enkelt.

2c. De kanske vill tvåla till JÅ i dennes tv-debatt ikväll med lite "extra nyheter avseende opinionen" eller försöka stoppa denne från att deklamera sig "3:e största parti" i tvrutan.

2d. Undersökningen är sannolikt också riktad mot Mp, först +4% (virtuellt) och sedan återgång till valresultatet som ett resultat av partiledningens idoga arbete.

3. Det är förstås svårt att få ihop alla olika faktorer, det är jobbigt att vara Toivo, helt enkelt. Ena dagen måste han suga professorn, andra dagen Wolodarski och tredje dagen någon beställare från svt. Ett skitjobb helt enkelt.
2014-03-16, 12:49
Medlem
TheBurdens avatar
Sifo mars:
Citat:
1 934 personer intervjuades under perioden 3-13 mars. Andelen osäkra är 13,1 procent.

V 6,3 (-1,9)
S 34,1 (-0,8)
MP 10,1 (+0,4)
SD 8,0 (-1,5)
C 4,7 (+1,9)
FP 5,4 (-1,3)
KD 4,7 (-1,0)
M 24,2 (+1,4)
http://avpixlat.info/2014/03/16/sifo-mars-2/
2014-03-16, 12:58
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Demoskop +1,2
YouGov +1,2
UM -1,8
Sifo -1,5

Fladdrigt värre.
Jag vågar inte ens gissa var SD ligger eller är på väg.. Skillnaderna är för stora.
2014-03-16, 14:35
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Sifo, Mars:

S 34,1% (-0,8)
MP 10,1% (+0,4)
V 6,3% (-1,9)

SD 8,0% (-1,5)

M 24,2% (+1,4)
FP 5,4% (-1,3)
C 4,7% (+1,9)
KD 4,7% (+1,0)

Övriga 2,5% (+0,9)

Det är som jag räknat ut det. Siffrorna är inte helt bekräftade än så något enstaka kan vara misstolkat.
Intressant att övriga växer, är det SvP eller Fi som växer? För tror inte att det är PP.

Btw, finns det nån färsk EUP-undersökning?
Senast redigerad av volvo 240 2014-03-16 kl. 14:48.
2014-03-16, 14:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Intressant att övriga växer, är det SvP eller Fi som växer? För tror inte att det är PP.
"Övriga" pendlar lite. I valet 2006 var det 2.75% , medan 2010 var andelen 1.43%.
2014-03-16, 16:27
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240

Btw, finns det nån färsk EUP-undersökning?
Fi får 1,4% av övriga, återstående 1,1% delas av resterande partier från vänster till höger. Ju mindre stöd desto svårare att få tillförlitliga resultat då enstaka röster till och från kan påverka oproportionerligt. http://unvis.it/www.gp.se/nyheter/sverige/1.2311376-sifo-gapet-minskar-mellan-blocken
2014-03-16, 16:28
Medlem
En opinionsundersökning som berör SD (avser dock inte väljarstöd, utan opinionen kring förbud av tiggeri):

http://www.dn.se/ekonomi/svenskarna-for-tiggeriforbud/

56% vill förbjuda tiggeri, 23% vill inte. Stödet för förbud är starkast inom SD (87%) och näst starkast inom M (69%). Måste vara jobbigt för Reinfeldt att alltid ligga närmast SD i den här typen av frågor (likadant med flyktingmotståndet, som är näst störst hos M och störst hos SD) samtidigt som han driver folkpartistisk politik. Dessvärre är han så arrogant och maktfullkomlig att han tror att M-väljarna kommer att byta till samma inställning som han själv har, snarare än att lämna partiet för någon som lyssnar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in