Citat:
Ursprungligen postat av
Smerch
Usch nej, tycker inte alls han är elegant, och han passar inte in i hur jag tycker att Barcelona måste spela. Tar skott i alla möjliga/omöjliga lägen, oförutsägbar på ett okontrollerat sätt och t.o.m slarvig i många lägen. Den frihet han kräver skulle Barcelona inte tjäna på att ge honom, det finns mycket bättre alternativ då.
Hans kontroll, hans mjuka tillslag och hans vändningar bara osar av elegans. Att han skulle ta skott ur alla omöjliga/möjliga lägen håller jag inte med om. Håller egentligen inte med om någonting förutom kanske det sistnämnda -- att det finns bättre alternativ. Det är ju kanske en mer subjektiv och taktiskt fråga. Det finns ju dock mycket utrymme för att förnya/förbättra spelet.
De kanske skulle må bättre av att ha en anfallare som tar djupledslöpningarna istället för RvP. Att jag just nämnde RvP var väl för att man skulle kunna få in en ny dimension i spelet. Men ja, då börjar väl rabiata spelare som Xavi och Iniesta underprestera och gnälla.
Nä men, en anfallare behövs verkligen. Inte som back-up utan som ordinarie. Messi som falsk 9 är ju numera bara förutsägbart.
En statisk Messi droppar ner i en yta mellan mittfält och backlinje. Den ytan är extremt trång och ockuperad av massvis av motståndare. Han kan omöjligen påverka matchen därifrån. Yttrarna är mer eller mindre vattenbärare som bara slickar linjen och försöker på så sätt dra isär laget men det blir ju i praktiken en offensiv utan något hot mot backlinjen. Du har ingen sputspets som kan trycka ner den och skapa yta.
Den bästa matchen Barcelona har spelet sedan 2012 är förmodligen den mot Milan där de vann med 4-0. Där spelade Villa mer eller mindre centralt och Messi bakom. Magisk fotboll.