2014-02-26, 23:33
Bannlyst
man blir dubbad till adel. det är inget man köper, pappskalle!
Citera
2014-02-26, 23:39
Medlem
H8erfisternators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
Det stämmer inte. Har papper på att jag är en Lord. Finns dessutom tusentals människor i England som köpt dessa titlar (allt från 200:-) och fått titeln på sina ID kort, bankkort och pass.

De har lurat dig pojke
Citera
2014-02-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBrasa
Du har redan fått massa svar men jag tänkte sammanfatta och försöka peta in en del juridik eftersom vi trots allt är i juridikforumet.

Titlar används aldrig i svenska körkort och pass och nationella id-kort eller andra id-handlingar som ges ut av svenska staten. Det finns undantag när det gäller identitetskort och tjänstelegitimationer. Skälet är att dessa ges ut av privata företag och korten behöver bara uppfylla SIS-föreskrifterna för att vara godkända. Dock, om jag fattat rätt, så kan du som privatperson inte bara köpa ett kort med titel till dig själv. Man måste vara företagskund och antagligen köpa större mängder. Exempelvis låter Journalistförbundet sina medlemmar genom dem få identitetskort med titeln journalist. Rikspolisstyrelsen köper tjänstelegitimationer till sin personal som utvisar tjänstetitel, tex kriminalinspektör. Identitetskort och tjänstekort är sällan (antagligen aldrig) officiellt godkända som identitetshandlingar utomlands.

Det finns faktiskt dock undantag, ex har kungafamiljen sina titlar i sina körkort. Exempel här. Jag har ingen bra förklaring till detta. Det strider inte mot lag och antagligen inte mot någon föreskrift men det är inte praxis. Kungafamiljen får dock väldigt många favörer i sina kontakter med myndigheter och de har väl begärt att det ska stå så där. Att det inte står något efternamn är dock helt normalt, kungafamiljen har inget efternamn i folkbokföringen. Det låter kanske konstigt men det är inget nytt. Nu senast har det orsakat rabalder då det kan strida mot lag, se denna artikel.

Kort sagt, det finns inget sätt som du kan få svenska staten att bekräfta att du har en adlig titel. Ren kuriosa, även om Riddarhusets privilegier numera är borttagna ur lag, så kommer Riddarhuset heller inte att bekräfta eller på annat sätt uppta dig i sin krets. Riddarhuset är de som håller rätt på adelsfolk, främst genom den sk adelskalendern. Andra organisationer utomlands brukar kontakta Riddarhuset för bekräftelse av svenska titlar och vice versa.

Titeln du har förvärvat är alltså inte något värt i den civiliserade världen (läs Europa). I USA skiter man rätt mycket i sådant här, vår svenske prins blev tex tagen i förvar på JFK flygplats i New York trots att han viftade med både diplomatpass (som dock inte ger diplomatisk immunitet, skälet att kungafamiljen har diplomatpass är att de anses tillhöra statsledningen) och åberopade att han var "Prince of Sweden".

Sedan kan man också på goda grunder fråga sig hur mycket den där titeln är värd i Storbritannien. Förmodligen absolut ingenting. Det är dock inget jag känner till eller tänker fördjupa mig i.

Tack för ett utförligt svar.

Ifall ni läser den här tråden:

http://lochaber.freeforums.org/changing-name-on-passport-bank-etc-t127.html

Så kan ni se att väldigt många i England fått "Lady" eller "Lord" i sina pass, på sina körkort samt på sina kreditkort genom att köpa ett papper för 200:-.

Ifall ni inte själva kan tänka ut vad det ger för fördelar så vet jag inte vad jag ska säga. Tro mig, ifall du går in på en bank och vill låna pengar (eller till en investerare) och du kallar dig för "Lord", så ger det trovärdighet på samma sätt som att du skulle komma dit i en Bentley.

Kombinera Bentleyn med "Lord" titeln och pengarna rasslar bara till i fickan (inte riktigt så enkelt men det ger såklart ett väldigt positivt intryck...det är som att säga att du har gått på Harvard, förmodligen bättre).
Citera
2014-02-26, 23:48
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:

Så kan ni se att väldigt många i England fått "Lady" eller "Lord" i sina pass, på sina körkort samt på sina kreditkort genom att köpa ett papper för 200:-.

Ifall ni inte själva kan tänka ut vad det ger för fördelar så vet jag inte vad jag ska säga. Tro mig, ifall du går in på en bank och vill låna pengar (eller till en investerare) och du kallar dig för "Lord", så ger det trovärdighet på samma sätt som att du skulle komma dit i en Bentley.

Kombinera Bentleyn med "Lord" titeln och pengarna rasslar bara till i fickan (inte riktigt så enkelt men det ger såklart ett väldigt positivt intryck...det är som att säga att du har gått på Harvard, förmodligen bättre).
Jag håller helt med dig om att adelstitlar bland vissa kretsar i vissa länder kan ge fördelar och ett bättre bemötande. Det finns vissa dörrar som öppnar sig i Sverige för en svensk greve eller till och med en sämre friherre. Men så fort man är i ett annat land får titeln mindre betydelse, en engelsk lord kan påräkna mindre favörer i Sverige, för att inte tala om en afrikansk prins (ex Michael Trolin haha). Givetvis har de kretsar i UK som bryr sig om titlar bra koll på vilka titlar som är värda något och vilka som går att köpa på Hobbex i Borås. Du kan också antagligen förvänta dig ett bemötande därefter. Möjligen kan du lura en och annan på tex Filippinerna, jag vet inte hur mycket man bryr sig om sådant där.

Är det för övrigt en sk "laird"-titel du köpt dig? Den skotska titeln laird är någon som äger en bit mark, oavsett om den biten är mindre än en handflata. Du verkar förväxla den skotska titeln laird med den engelska titeln lord. Laird är alltså ingen adlig titel, bara så att du vet, däremot så finns inget bra ord på skotska för laird varför man skulle kunna översätta den till lord, precis som att man inte kan översätta den svenska adelstiteln friherre. Det är ungefär som titeln hemmansägare eller patron i Sverige i gamla tider. Myndigheter kunde referera till en sådan som Hemmansägare Svensson men det är ingen adlig titel eller någon titel som används i andra sammanhang. Du är alltså verkligen inte lord av det brittiska kungahuset! En engelsk lord adlas av drottningen med en titel som tex Earl, Baron, Sir eller liknande men personen kan tilltalas lord. Detta är alltså inte titlar man kan köpa sig till.

Sedan om du kan få banker och andra företag att trycka Laird eller Lord före dina namn på kort och annat är en helt annan sak och inget märkvärdigt. Det finns säkert banker som säkert går med på detta, tror dock du kan glömma att någon av de svenska storbankerna går med på det.
Senast redigerad av DrBrasa 2014-02-27 kl. 00:02.
Citera
2014-02-26, 23:49
Medlem
Tjoasszs avatar
Du har blivit lurad av Groupon eller Letsdeal din tönt.
Citera
2014-02-26, 23:51
Medlem
OggeOJs avatar
Drar du till Filipinerna kommer du oavsett om du vill det eller inte bli tilltalad Sir. Bara att påpeka att du minsann är en lordjävel.
Citera
2014-02-26, 23:52
Medlem
Citat:

Ja, men nu pratade vi väl Sverige, USA och Filippinerna?

Så du vill alltså kunna låna pengar med din titel? "Hej, jag är Lord Sune. Jag har inga tillgångar utom en köpt titel. Men jag har blancolån med några punkter lägre ränta än de flesta!"
Citera
2014-02-27, 00:00
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:

Ifall ni inte själva kan tänka ut vad det ger för fördelar så vet jag inte vad jag ska säga.

Ifall du inte själv kan tänka ut det: de (bankmän osv) lär ju i så fall ha sett hundratals eller kanske tusentals white trash med en Lord / Lady titel, dvs de skiter fullständigt i det om det nu är så pass enkelt att skaffa det. Tror du underskattar deras IQ lite, snarare kommer de kanske bli mer misstänksamma eller att de to.m surnar till och tycker du är verkar väldigt oseriös när de fattar att du inte är någon jävla "Lord". Duh.
Citera
2014-02-27, 00:01
Medlem
flatfourromances avatar
Citat:
Hur bra tror du inte det är när man ska ringa banken och boka möte angående lån? Tror du att de hellre vill låna 20 miljoner till en vanlig "Svensson" eller en riktig "Lord"?

Undrar om de inte lärt sig nu efter en viss Lord Moyne bolagsaffärer?
Citera
2014-02-27, 00:04
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Har en liknande fråga. Fick en plätt månbit av min mor för några år sedan. Har ett mail som bevisar att jag äger plätten. Jag vill gärna ha in titeln astronaut eller kosmonaut i mitt namn.

Kosmonaut Santos Von DeVille.

Fattar ni hur mycket thai pojkflickor jag kommer få?
Hehe, jag tänkte också ta och göra en jämförelse med de där företagen som säljer tomter på månen eller hela stjärnor i vintergatan.

Fick du enbart ett mail? Så snålt! Man brukar få ett fint lagfartsbevis. *fniss*
Citat:
Har köpt ett litet slott i Skottland och officiellt blivit tilldelad titeln "Lord" av det brittiska kungahuset.
Nej, du har inte blivit tilldelad någon som helst titel av det brittiska kungahuset. Jag har mycket svårt att tänka mig att du stått framför den brittiska drottningen och adlats i en pampig ceremoni. För det är faktiskt så det går till.
Citat:
Kommer flytta till USA om ett år och måste få allt iordning innan dess.
Amerikansk lag föreskriver att det till och med är förbjudet att ha adelstitlar i amerikanska identitetshandlingar. Gissa varför.
I USA skiter man högeligen i sådana där titlar, skulle tro att du riskerar ett sämre bemötande och du skulle påpeka att du har en titel faktiskt.

Jag skulle tro att Storbritannien är det land som har den mest inrotade kulturen med respekt för adel, möjligen därefter Tyskland. De flesta andra länder har haft revolutioner (ex Frankrike) som minskat respekten eller till och med tagit bort adelsprivilegierna helt. Samma sak för de östeuropeiska länderna, kommunisterna ersatte adeln med partipampar istället.
Senast redigerad av DrBrasa 2014-02-27 kl. 00:12.
Citera
2014-02-27, 00:11
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBrasa
Sedan om du kan få banker och andra företag att trycka Laird eller Lord före dina namn på kort och annat är en helt annan sak och inget märkvärdigt. Det finns säkert banker som säkert går med på detta, tror dock du kan glömma att någon av de svenska storbankerna går med på det.

Det här är en möjlighet. Jag har visserligen bara bett banken lägga in ett mellannamn jag faktiskt har. Men huruvida de kollar upp att det faktiskt var mitt mellannamn vet jag inte, de gjorde det utan protester eller motfrågor iallafall.

Till alla andra:
Lite väl mycket skitsnack och lite väl lite juridik nu känner jag. Frågan är besvarad. Vi borde lämna tråden vid det...
Senast redigerad av wh0re 2014-02-27 kl. 00:13.
Citera
2014-02-27, 00:12
Bannlyst
Citat:

Tror du att banken blir alldeles till sig som en liten flicka. Bara för att du kör till banken med en Bentley samt kallar dig lordy?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in