Citat:
Ursprungligen postat av
lucasmoura
Tack för ett utförligt svar.
Ifall ni läser den här tråden:
http://lochaber.freeforums.org/changing-name-on-passport-bank-etc-t127.html
Så kan ni se att väldigt många i England fått "Lady" eller "Lord" i sina pass, på sina körkort samt på sina kreditkort genom att köpa ett papper för 200:-.
Ifall ni inte själva kan tänka ut vad det ger för fördelar så vet jag inte vad jag ska säga. Tro mig, ifall du går in på en bank och vill låna pengar (eller till en investerare) och du kallar dig för "Lord", så ger det trovärdighet på samma sätt som att du skulle komma dit i en Bentley.
Kombinera Bentleyn med "Lord" titeln och pengarna rasslar bara till i fickan (inte riktigt så enkelt men det ger såklart ett väldigt positivt intryck...det är som att säga att du har gått på Harvard, förmodligen bättre).
Jag håller helt med dig om att adelstitlar bland vissa kretsar i vissa länder kan ge fördelar och ett bättre bemötande. Det finns vissa dörrar som öppnar sig i Sverige för en svensk greve eller till och med en sämre friherre.

Men så fort man är i ett annat land får titeln mindre betydelse, en engelsk lord kan påräkna mindre favörer i Sverige, för att inte tala om en afrikansk prins (ex Michael Trolin haha). Givetvis har de kretsar i UK som bryr sig om titlar bra koll på vilka titlar som är värda något och vilka som går att köpa på Hobbex i Borås. Du kan också antagligen förvänta dig ett bemötande därefter. Möjligen kan du lura en och annan på tex Filippinerna, jag vet inte hur mycket man bryr sig om sådant där.
Är det för övrigt en sk "laird"-titel du köpt dig? Den skotska titeln
laird är någon som äger en bit mark, oavsett om den biten är mindre än en handflata. Du verkar förväxla den skotska titeln
laird med den engelska titeln
lord. Laird är alltså ingen adlig titel, bara så att du vet, däremot så finns inget bra ord på skotska för laird varför man skulle kunna översätta den till lord, precis som att man inte kan översätta den svenska adelstiteln friherre. Det är ungefär som titeln hemmansägare eller patron i Sverige i gamla tider. Myndigheter kunde referera till en sådan som Hemmansägare Svensson men det är ingen adlig titel eller någon titel som används i andra sammanhang. Du är alltså verkligen inte lord av det brittiska kungahuset!

En
engelsk lord adlas av drottningen med en titel som tex Earl, Baron, Sir eller liknande men personen kan tilltalas lord. Detta är alltså inte titlar man kan köpa sig till.
Sedan om du kan få banker och andra företag att trycka Laird eller Lord före dina namn på kort och annat är en helt annan sak och inget märkvärdigt. Det finns säkert banker som säkert går med på detta, tror dock du kan glömma att någon av de svenska storbankerna går med på det.