Citat:
Ursprungligen postat av
Armon
Skulle man kunna få några konkreta exempel?
Eftersom jag inte är adlig själv så har jag inget "konkret" exempel.
Däremot så är det tex lättare att få bord på vissa restauranger runt Stureplan om man heter Lewenhaupt eller Wachtmeister. Det är också lättare att få plats på vissa attraktiva privatskolor. Säkert finns det fler exempel men dessa är vad jag känner till.
Om du med "konkret exempel" menar länk till artikel i Aftonbladet så kan du glömma det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Likesumbootie
Min dröm är att bli kallad Lord
Citat:
Ursprungligen postat av
johannes89
Om jag vore du skulle jag åka till din lilla bit mark i Skottland och sätta upp en liten flashback flagga

sen tror ja de enda du skulle kunna få förmåner för från din bit mark är väl om du kan skriva dig där?
Citat:
Ursprungligen postat av
TheBoot
Det är billigt nuförtiden
http://www.groupon.se/deals/hela-sve...astle/22407592
Jag tror att jag hellre blir titulerad proletär än "Lord of the one square foot of Scotland"

Haha, de där tjänsterna säljer ju inte ens en bit mark. De säljer
andel i en bit mark!

Således kan 10kvadratmeter värdelös yta säljas till tusentals personer. Läs det finstilta! Det står till och med att varje innehavare inte har en specifik bit mark utan endast en andel.

Det betyder att man inte ens får göra något med sin lilla plätt.
Edit: Läste nu det finstilta för sajten du länkade:
Citat:
Äganderätt av en kvadratfot land (ca 0,09m²) på Dunans Castles mark
Man kan inte ens stå med båda fötterna på sin mark!

Och det är inte en specifik del man äger. Dock är slottet väldigt vackert!
Det hela kan jämföras med om du själv skulle låta stycka av några kvadrat av din tomt som du sedan överlåter till en ekonomisk förening som du säljer andelar i och sedan sälja dyra andelar till somalier som vill till Sverige - "Nu kan du äga land i Sverige!"