• 4
  • 5
2014-02-27, 00:16
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Det här är en möjlighet. Jag har visserligen bara bett banken lägga in ett mellannamn jag faktiskt har.
Men huruvida de kollar upp att det faktiskt var mitt mellannamn vet jag inte, de gjorde det utan protester eller motfrågor iallafall.
Svenska banker har direktuppkoppling mot folkbokföringen och kan alltså med en enkel knapptryckning kontrollera ditt påstående.

Utländska banker kanske inte bryr sig, de ser det som att det är värst för dig själv om du väljer ett namn som du inte har.

Vissa flygbolag låter en skriva in titel på bokningen/biljetten. När jag flög till Sydafrika för några år sedan så angav jag "Count" (dvs greve) som min titel och det fungerade utmärkt. Någon specialbehandling a la VIP eller förmåner fick jag dock inte. Jag kanske skulle ha köpt mig en andel i en skotsk tomt för 200 kronor?
Citera
2014-02-27, 00:26
Medlem
Armons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBrasa
Jag håller helt med dig om att adelstitlar bland vissa kretsar i vissa länder kan ge fördelar och ett bättre bemötande. Det finns vissa dörrar som öppnar sig i Sverige för en svensk greve eller till och med en sämre friherre. Men så fort man är i ett annat land får titeln mindre betydelse, en engelsk lord kan påräkna mindre favörer i Sverige, för att inte tala om en afrikansk prins (ex Michael Trolin haha). Givetvis har de kretsar i UK som bryr sig om titlar bra koll på vilka titlar som är värda något och vilka som går att köpa på Hobbex i Borås. Du kan också antagligen förvänta dig ett bemötande därefter. Möjligen kan du lura en och annan på tex Filippinerna, jag vet inte hur mycket man bryr sig om sådant där.

Är det för övrigt en sk "laird"-titel du köpt dig? Den skotska titeln laird är någon som äger en bit mark, oavsett om den biten är mindre än en handflata. Du verkar förväxla den skotska titeln laird med den engelska titeln lord. Laird är alltså ingen adlig titel, bara så att du vet, däremot så finns inget bra ord på skotska för laird varför man skulle kunna översätta den till lord, precis som att man inte kan översätta den svenska adelstiteln friherre. Det är ungefär som titeln hemmansägare eller patron i Sverige i gamla tider. Myndigheter kunde referera till en sådan som Hemmansägare Svensson men det är ingen adlig titel eller någon titel som används i andra sammanhang. Du är alltså verkligen inte lord av det brittiska kungahuset! En engelsk lord adlas av drottningen med en titel som tex Earl, Baron, Sir eller liknande men personen kan tilltalas lord. Detta är alltså inte titlar man kan köpa sig till.

Sedan om du kan få banker och andra företag att trycka Laird eller Lord före dina namn på kort och annat är en helt annan sak och inget märkvärdigt. Det finns säkert banker som säkert går med på detta, tror dock du kan glömma att någon av de svenska storbankerna går med på det.

Skulle man kunna få några konkreta exempel?
Citera
2014-02-27, 00:39
Medlem
Fredros avatar
Angående text i sitt engelska pass, så står det såhär i de officiella dokumenten

Citat:
Manorial titles

A Manorial title (i.e. Lord of the Manor) is not a title of nobility and may be
bought and sold by the owner of the property to which the title refers. The
Lord Lyon King of Arms has also confirmed that for Scottish Lairds it is not
necessary for the words "Laird of" to appear on any part of a passport.
Requests from applicants and passport holders for Manorial titles and Scottish
Lairds to be included in their passports may be accepted providing
documentary evidence is submitted, and recorded in the passport with the
observation e.g.:

• THE HOLDER IS THE LORD OF THE MANOR OF.......................
Citera
2014-02-27, 01:53
Medlem
ToiletDucks avatar
TS: Kör ditt race, återkom sen hur det gick att få in din "e-titel" (antar att du faktiskt inte köpt ett "slott", men spelar ingen roll i fallet) inskriven i några av din handlingar. Större delen av FB-expertisen pekar tyvärr att du jobbar i motlut när du ska genomföra detta i svenska myndigheter och banker, men försök du! Lyckas du måste du sen återkomma i framtiden och utvärdera om hur titeln har hjälpt dig i ditt liv!

För övrigt som kören i tråden sjunger tror jag inte en "e-titel" kommer ge dig några fördelar i den civiliserad världen, möjligtvis uppfattas som en rolig grej (av sk tragiska personer enligt många), men med dina till synes ämnade användningsområden så kommer detta snarare ge dig sämre inflytande och bli pinsamt. Möjligtvis om du ska ut och härja i tredje världen, göra skumma affärer och behöver vinna någon knarkkungs respekt genom att titulera dig som en mäktig lord i västvärlden samtidigt som du förbreder en lina K med ett titulerat kreditkort.
Senast redigerad av ToiletDuck 2014-02-27 kl. 01:57.
Citera
2014-02-27, 02:25
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armon
Skulle man kunna få några konkreta exempel?
Eftersom jag inte är adlig själv så har jag inget "konkret" exempel.

Däremot så är det tex lättare att få bord på vissa restauranger runt Stureplan om man heter Lewenhaupt eller Wachtmeister. Det är också lättare att få plats på vissa attraktiva privatskolor. Säkert finns det fler exempel men dessa är vad jag känner till.

Om du med "konkret exempel" menar länk till artikel i Aftonbladet så kan du glömma det.
Citat:
Ursprungligen postat av Likesumbootie
Min dröm är att bli kallad Lord

Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Om jag vore du skulle jag åka till din lilla bit mark i Skottland och sätta upp en liten flashback flagga sen tror ja de enda du skulle kunna få förmåner för från din bit mark är väl om du kan skriva dig där?

Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Det är billigt nuförtiden http://www.groupon.se/deals/hela-sve...astle/22407592

Jag tror att jag hellre blir titulerad proletär än "Lord of the one square foot of Scotland"
Haha, de där tjänsterna säljer ju inte ens en bit mark. De säljer andel i en bit mark! Således kan 10kvadratmeter värdelös yta säljas till tusentals personer. Läs det finstilta! Det står till och med att varje innehavare inte har en specifik bit mark utan endast en andel. Det betyder att man inte ens får göra något med sin lilla plätt.

Edit: Läste nu det finstilta för sajten du länkade:
Citat:
Äganderätt av en kvadratfot land (ca 0,09m²) på Dunans Castles mark
Man kan inte ens stå med båda fötterna på sin mark! Och det är inte en specifik del man äger. Dock är slottet väldigt vackert!

Det hela kan jämföras med om du själv skulle låta stycka av några kvadrat av din tomt som du sedan överlåter till en ekonomisk förening som du säljer andelar i och sedan sälja dyra andelar till somalier som vill till Sverige - "Nu kan du äga land i Sverige!"
Senast redigerad av DrBrasa 2014-02-27 kl. 02:38.
Citera
2014-02-27, 03:11
Medlem
Teh_Masterers avatar
Klart TS har köpt endast en kvadratmeter land, som så många andra. Man får en symbolisk lordtitel och det är mer en skämtprodukt än något som du faktiskt kan använda. Min polare köpte också det, och man får ett "intyg" på att man är en Lord och lite information kring slottet som står på området där man köpt sin lilla landplätt. Pengarna går till restaurering av slottet och "titeln" är bara på skoj. Kort och gott - TS är dum i huvudet.

"Some of these sellers enclose with the deed a coat of arms, which is not authorised by the Lord Lyon, and it is unlawful in Scotland to use or display any arms unauthorised by the Lord Lyon. The most recent advice from the Lord Lyon specifically states that this designation is not appropriate to the owner of a souvenir plot, such as sold in these schemes." - Källa
Citera
2014-02-27, 07:37
Medlem
SpeedingBullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Eftersom varken svenska eller fillipinska pass har med titel så är väl det enklaste att skaffa medborgarskap i ett land där titel står med på passet.
Typ thailand eller nåt.

Och hur FAN hade du tänkt att man ska få medborgarskap i Thailand?
Isåfall skulle ingen behöva visa, alla skulle kunna köpa mark etc. Försök igen
Citera
2014-02-27, 08:20
Medlem
Windchesters avatar
Sportlov...

Gör så här. Kontakta skattemyndigheten och byt namn till Lord tramspelle eller vad du nu heter. Sen anger du tramspelle som tilltalsnamn. Bör funka utmärkt... Kan knappast finnas förbud mot att döpa sig till Lord.

Ps: när du ändå håller på kan du ju döpa dig till Lord Sean Connery, lär öppna ännu fler dörrar. Ds
Senast redigerad av Windchester 2014-02-27 kl. 08:23.
Citera
Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2014-02-27, 11:31
Medlem
Om ni tycker ts blivit lurad eller inte är off topic och räknas som trams. Topicen är titlar och pass/id-kort.

//mod
2014-02-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xurra
Kungen heter inte Bernadotte.
Kungen heter enbart Carl XVI Gustaf.

Nej, han heter Carl Gustaf Folke Hubertus, efternamn saknas i folkbokföringen.

Hela diskussionen är för övrigt uttjatad sedan många år tillbaka.
Sök ffs.

(FB) Titel på ID-handlingar? t ex
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här