• 1
  • 2
2014-02-26, 18:23
Medlem
Hej,

Har köpt ett litet slott i Skottland och officiellt blivit tilldelad titeln "Lord" av det brittiska kungahuset.

När jag ringde till skatteverket för att lägga till titeln på mitt namn så sa dom att de endast kunde göra detta genom att lägga till "Lord" som ett namn. Detta vill jag inte. Vill inte heta Lord, utan endast bli tillkallad det.

Ska flytta till Filippinerna om ett par månader. Hur gör jag så att jag får in titeln på mina dokument där?
Vill ha det på mina bankkort, mitt ID/körkort och mitt pass (både svenska och filippinska).

Kommer flytta till USA om ett år och måste få allt iordning innan dess.
Citera
2014-02-26, 18:31
Medlem
Ledsen att göra dig besviken men:

"It is impossible to purchase a British peerage title as such a transaction would be in breach of the Honours (Prevention of Abuses) Act, 1925. Only titles from the semi-extinct feudal system may legally be sold."
Citera
2014-02-26, 18:33
Medlem
Dessutom är lord ingen titel utan en benämning på personer med titlar typ baroner m.fl....
Citera
2014-02-26, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klubber
Ledsen att göra dig besviken men:

"It is impossible to purchase a British peerage title as such a transaction would be in breach of the Honours (Prevention of Abuses) Act, 1925. Only titles from the semi-extinct feudal system may legally be sold."

Det stämmer inte. Har papper på att jag är en Lord. Finns dessutom tusentals människor i England som köpt dessa titlar (allt från 200:-) och fått titeln på sina ID kort, bankkort och pass.
Citera
2014-02-26, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izgood
Om nu tusentals människor har samma titel, vad är den då värd?
Som tidigare påpekats lär ingen bli impad så du kan skippa att ha det på dina kort osv. Ser nästan värre ut om du har den på kort etc. En riktig "lord" skulle knappast bemöda sig så extremt med att visa upp det för folk som typ kollar leg på honom på systemet.

Ifall tusentals människor kör runt i Rolls Royce, betyder det att en Rolls Royce är obetydlig då?
Tusentals människor är väldigt få i en värld med 7 miljarder människor.

Vill ha det på mina kort så att när jag exempelvis ringer och bokar en flygbiljett eller en hotellnatt så kan jag boka i mitt namn med Lord framför. Detta ger en många förmåner (t.ex. gratis uppgraderingar av rum och flygstolar, som ett exempel).

Hur bra tror du inte det är när man ska ringa banken och boka möte angående lån? Tror du att de hellre vill låna 20 miljoner till en vanlig "Svensson" eller en riktig "Lord"?
Citera
2014-02-26, 19:07
Medlem
Arkiaters avatar
Tvivlar starkt på att titeln "Lord" kan förvärvas genom inköp av egendom i Skottland. Källa/ bevis?
Och om så skulle vara, vilken nytta har man av att benämnas "Lord"?
Citera
2014-02-26, 19:22
Medlem
Tror du på fullaste allvar att titlar står med i ID-handlingar så är du för korkad för att ens tillhöra smutsadelns drängar. Stick ut och festa på Stureplan med resten av Sveriges skara unga människor med mindervärdeskomplex, så kanske du till slut lyckas intala dig själv att du tillhör adeln.
Citera
2014-02-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
Hej,

Har köpt ett litet slott i Skottland och officiellt blivit tilldelad titeln "Lord" av det brittiska kungahuset.

När jag ringde till skatteverket för att lägga till titeln på mitt namn så sa dom att de endast kunde göra detta genom att lägga till "Lord" som ett namn. Detta vill jag inte. Vill inte heta Lord, utan endast bli tillkallad det.

Skatteupplysningen har gett dig helt rätt svar, för att överhuvudtaget ha en chans att få in Lord i samband med ditt namn så måste du anmäla nytt eller ändra namn.
"Det finns 10 kvinnor som har förnamnet Lord. Av dessa har 8 namnet Lord som tilltalsnamn.
Det finns 63 män som har förnamnet Lord. Av dessa har 16 namnet Lord som tilltalsnamn." scb.se
Citera
2014-02-26, 19:36
Medlem
Lord är ingen skyddat titel, vad jag vill minnas. Alltså vem som helst kan kalla sig för Lord.
Dock så kan du få titeln "Lord of (namnet på det områder du köpt mark)".

Du kan inte ha Lord på ditt ID-kort etc, dock tror jag du kan ha det på möjligtvis ditt bankkort...
Citera
2014-02-26, 19:55
Medlem
Dalmores avatar
Fast det är väl benämningen/titeln "Lard" du har fått av att köpa land i Skottland? Inte Lord, utan Lard.
Citera
2014-02-26, 20:07
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Eftersom varken svenska eller fillipinska pass har med titel så är väl det enklaste att skaffa medborgarskap i ett land där titel står med på passet.
Typ thailand eller nåt.
Citera
2014-02-26, 20:11
Medlem
lazycowboys avatar
Du kan glömma att få in det på några officiella handlingar i Sverige.
Engelska pass och ID-handlingar kan man få det i om man styrker sin titel med bevis från riddarhuset (när det gäller svensk titel i UK). Kan vara så att de Filippinska myndigheterna har samma rutin. Då måste du styrka titeln med ditt köpta lilla papper från Skottland och hoppas de godtar det.

Sverige har som bekant avskaffat titlar.
Enda chansen är om du gör som de sa, byter namn till Lord. Detta är numera vanligt i Tyskland där flertalet heter sin titel i förnamn. Prinz t. ex.

Med detta sagt kan jag bara tillägga att du verkar vara en särdeles sorglig person.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in