2014-02-25, 19:40
Bannlyst
Ska jag bestrida fakturan eller betala? Har som sagt gått 3månader sen flytt och nu fick jag en faktura som man dock kräver halva summan av mig.

Bestrida? Betala?

De sa inget om att det var dåligt städat när jag flytta och att de vill ha halva summan som de lagt ut får mig att undra om det är bara ett sätt för dom att försöka visa sig sjyssta så att jag ska betala, dock så känns det konstigt.
Citera
2014-02-25, 19:44
Bannlyst
Bestrid utan tvekan. Pengarna är skitsamma, handlar om ren princip.

Bör ligga i juridik förövrigt.
Citera
2014-02-25, 20:07
Avslutad
Besiktigade de lägenheten när du flyttade och det inte var några klagomål vid det tillfället, så skall du inget betala.
Citera
2014-02-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penka

I samband med att du flyttar ut så görs en besiktning, hyresvärden noterar hur lägenheten ser ut och om något bör åtgärdas. Den nyinflyttade hyresgästen får ta del av besiktningsprotokollet i samband med inflyttningen och har upp till 4 veckor på sig att peka ut fel som inte fanns med i protokollet eller något h*n vill ha åtgärdat. Om det är något som ska bekostas av dig så måste du göra det och det finns ingen som helst anledning att bestrida. Jag tycker att du ska betala och vara glad att du endast behöver bekosta halva summan.
Senast redigerad av Import 2014-02-25 kl. 20:11.
Citera
2014-02-25, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Weirdo333
Bestrid utan tvekan. Pengarna är skitsamma, handlar om ren princip.

Bör ligga i juridik förövrigt.

Jag tänkte samma att bestrida just för att det gått så pass lång tid från flytt.

Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Besiktigade de lägenheten när du flyttade och det inte var några klagomål vid det tillfället, så skall du inget betala.

Ja, det blev besiktigad och jag fick betala för reparation av lite hål i väggen och måla om sovrumet Betalade det och sen damp det ner en faktura nu 3 månader senare för städning. Det var inget snack om att det var smutsigt då.

Citat:
Ursprungligen postat av Import
I samband med att du flyttar ut så görs en besiktning, hyresvärden noterar hur lägenheten ser ut och om något bör åtgärdas. Den nyinflyttade hyresgästen får ta del av besiktningsprotokollet i samband med inflyttningen och har upp till 4 veckor på sig att peka ut fel som inte fanns med i protokollet eller något h*n vill ha åtgärdat. Om det är något som ska bekostas av dig så måste du göra det och det finns ingen som helst anledning att bestrida. Jag tycker att du ska betala och vara glad att du endast behöver bekosta halva summan.

När jag flyttade så fanns det enbart synpunkter på ett par hål och att man skulle måla om sovrumet och det gick jag självklart med på. Inget snack förövrigt om städning men nu 3 månader senare skicka de en faktura om städning . .
Citera
2014-02-25, 20:54
Bannlyst
Citat:

Då kan vem som helst som flyttar in efter någon annan gö kontakta en städfirma bara för att även om det är perfekt städat. . . och sen får förra hyresgästen en faktura.
Senast redigerad av penka 2014-02-25 kl. 21:04.
Citera
2014-02-25, 21:17
Medlem
Citat:
När jag flyttade så fanns det enbart synpunkter på ett par hål och att man skulle måla om sovrumet och det gick jag självklart med på. Inget snack förövrigt om städning men nu 3 månader senare skicka de en faktura om städning . .

Citat:
Då kan vem som helst som flyttar in efter någon annan gö kontakta en städfirma bara för att även om det är perfekt städat. . . och sen får förra hyresgästen en faktura.

Har du fått en kopia av besiktningsprotokollet? Det ska du ha fått, om det inte förekommer något angående städningen så ska du icke betala något. Nej, det är endast om en notering om städning förekommer i protokollet och om hyresvärden beställer städning som den tidigare hyresgästen ska bekosta det. Den nyinflyttade kan aldrig beställa något som den tidigare hyresgästen ska betala.
Senast redigerad av Import 2014-02-25 kl. 21:19.
Citera
2014-02-25, 21:35
Bannlyst
Citat:
Har du fått en kopia av besiktningsprotokollet? Det ska du ha fått, om det inte förekommer något angående städningen så ska du icke betala något. Nej, det är endast om en notering om städning förekommer i protokollet och om hyresvärden beställer städning som den tidigare hyresgästen ska bekosta det. Den nyinflyttade kan aldrig beställa något som den tidigare hyresgästen ska betala.

Besiktningsprotokollet har jag och det står bara om det jag skulle betala för (ang hål och målning) inget angående om att det inte varit städat men dock så har man förintryckt längst ner på protokollet där det står :

Inflyttande hyresgäst : anmärkningar på lägenheten skall göras inom skälig tid räknat from inflyttningsdagen. Vid tillämpning kommer hyresvärden att i normalfallet anse att 8 dagar skall utgöra skälig tid.

Avflyttande hyresgäst:

Besiktningsprotokollet och ersättningsskyldighet godkännes. Ovanstående belopp är till omedelbar betalning förfallen.

Under förutsättning att inga vid besiktningen dolda skador framträder eller före avflyttning nya skador uppkommer, samt att lägenheten med tillhörande utrymmen lämnas noggrant rengjorda, kommer inga ytterligare ersättningskrav att framställas.

Fakturan från städföretaget har datumet 2014-02-07
Nästan 3 månader från min avflytt.
Senast redigerad av penka 2014-02-25 kl. 21:43.
Citera
2014-02-25, 21:43
Medlem
Citat:

Jag tycker att du ska tala med din tidigare hyresvärd, hyresvärden ger den nyinflyttade upp till åtta dagar att påpeka fel som bör åtgärdas. Det är inte rimligt att det ska ta upp till tre månader för städning att beställas samt utföras, då måste lägenheten ha varit tom även de tre månader vilket inte heller är rimligt. Bestrid fakturan och tala med hyresvärden, du har godkänt att nyinflyttade hyresgästen får åtta dagar på sig inte tre månader.
Citera
2014-02-25, 21:54
Bannlyst
Citat:
Jag tycker att du ska tala med din tidigare hyresvärd, hyresvärden ger den nyinflyttade upp till åtta dagar att påpeka fel som bör åtgärdas. Det är inte rimligt att det ska ta upp till tre månader för städning att beställas samt utföras, då måste lägenheten ha varit tom även de tre månader vilket inte heller är rimligt. Bestrid fakturan och tala med hyresvärden, du har godkänt att nyinflyttade hyresgästen får åtta dagar på sig inte tre månader.

Ska göra det imorgon. Men tänk om hyresvärden då säger lägenheten var tom i 3 månader

Jag kolla på "fakturan" som städföretaget lämna till hyresvärden och det står

Flyttstäd 30tim 9000:-

Damsugning av hisspår(vad det nu är för nåt) 2tim 620:-

Med moms och allt är vi över 12lappar

Och det med damsugning av hisspår har man streckat över med penna men man ser genom.

Fakturan är en kopia som hyresvärden skickat och det är hyresvärden då som har streckat över det där med damsugning. . .

Jag tänker lite att när målare och de som laga hål smutsa ner huset lite grann och nu ska jag stå för det

Kör dom en fuling?

Städning 30tim ? För 40kvm

Och i brevet har hyresvärden skrivit att jag ska ge dom halva summan de betalat.

Funderar på att bestrida hela vägen oavsett vad dom vill göra?

Edit

Antar att det värsta som kan hända är att jag blir betalningsskyldig hela summan? Det spelar mig mindre roll. . Frågan är om de vill dra det så långt?
Senast redigerad av penka 2014-02-25 kl. 21:59.
Citera
2014-02-26, 11:21
Avslutad
Hela detta verkar vara att de dig vill pålura en skum faktura.

Har du ork och möjlighet skall du dra detta till sin spets, bara det att de vill halvera din faktura luktar rutten räv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in