2014-02-24, 17:31
Medlem
StigAllans avatar
Gratistidningar är ett djävla påfund!
Har varit bortrest och postmannen hade knölat ned två gratistidningar i min brevlåda så brev och annat blev uppstickande och blött!
Nu ska här inhandlas en skylt med "Ej Gratistidningar!"

Dessa läggs bara på hög och sedan får jag bära skräpet till återvinningen!
Citera
2014-02-24, 19:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Gratistidningar är ett djävla påfund!
Har varit bortrest och postmannen hade knölat ned två gratistidningar i min brevlåda så brev och annat blev uppstickande och blött!
Nu ska här inhandlas en skylt med "Ej Gratistidningar!"

Dessa läggs bara på hög och sedan får jag bära skräpet till återvinningen!

Trenden är tydlig och brevlådetillverkarna blir lyckliga! Större kraftigare brevlådor om man inte har hela hallgolvet att tillgå.
Men för egen del klagar jag inte längre. Den alltid en dag gamla papperstidningen jag fick förut fyller inte längre upp lådan. Nu kan man resa bort utan att ordna med tömning. Nyheter är färskvara och ska avnjutas on line av de som tillhandahåller den gratis. Dagen efter är som att dricka avslagen pilsner.

Och de som tror de i stället kan ta betalt för nätnyheter får börja tänka om. Nyheter på nätet är fritt annars har de inte där att göra.
Citera
2014-02-24, 19:57
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Gratistidningar är ett sätt att nå en yngre publik och därmed erbjuda annonsörerna en bättre räckvidd i de segmenten.
Det är väl två skäl till att vanliga tidningar inte attraherar unga; dels priset (allt ska vara "gratis"), dels fördröjningseffekten genom att nyheterna ska tryckas och distribueras fysiskt innan de når läsarna. En gratistidning som kommer ut en gång i månaden kan omöjligt ha särskilt aktuellt innehåll så den måste innehålla något annat än nyheter. Frågan är bara vad det skulle vara och som dessutom skulle klara av att locka ungdomarna från luren.
Citera
2014-02-24, 20:57
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det är väl två skäl till att vanliga tidningar inte attraherar unga; dels priset (allt ska vara "gratis"), dels fördröjningseffekten genom att nyheterna ska tryckas och distribueras fysiskt innan de når läsarna. En gratistidning som kommer ut en gång i månaden kan omöjligt ha särskilt aktuellt innehåll så den måste innehålla något annat än nyheter. Frågan är bara vad det skulle vara och som dessutom skulle klara av att locka ungdomarna från luren.

Extremt lokalt fokus. Lokala bostadsannonser, lokal politik, lokala polisnotiser. Precis så som Mitti funkar och gör bra med vinst.

Riktiga nyheter i betydelsen påverkan på samhället, opinionsbildning, undersöksnde journalistik och sådant funkar såklart inte. Papper funkar i den lilla nischen eftersom man slipper söka.

Ungdomar kommer nog aldrig ha det intresset för byn, men även de blir äldre och vill veta vad grannen fick för huset.
Senast redigerad av Kaita 2014-02-24 kl. 20:59.
Citera
2014-02-25, 21:18
Medlem
Vossevangens avatar
Medie Bedriftenes Landsforbund (MBL) i Norge offentligjorde idag 2013-tallene for norske aviser:
VGs salg av papiravisen minus 12,7 % (Norges største løssalg avis)
Aftenpostens salg av papiravisen minus 5,7 % (Norges største abb avis)

Kilde:
http://norgesavisen.no/opplagsnegang-for-alle-storre-aviser-mest-for-vg/
Citera
2014-02-26, 08:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Extremt lokalt fokus. Lokala bostadsannonser, lokal politik, lokala polisnotiser. Precis så som Mitti funkar och gör bra med vinst.

Riktiga nyheter i betydelsen påverkan på samhället, opinionsbildning, undersöksnde journalistik och sådant funkar såklart inte. Papper funkar i den lilla nischen eftersom man slipper söka.

Ungdomar kommer nog aldrig ha det intresset för byn, men även de blir äldre och vill veta vad grannen fick för huset.

"Mitt i" tjänar sina pengar på annonsörerna inte på kunderna. Således är den inte marknadsdriven, d.v.s. vad kunderna vill ha som med gammelmedia. Sedan tvingar de på folk sin reklam genom att kalla hopkoket för samhällsinformation och stoppar ner den i lådan utan att respektera "ingen reklam" skyltar.

Gammelmedia borde kanske pröva samma metod att helt finansiera produkten genom reklam. Skillnaden ska vara att de kör med nuvarande nyhetsrapportering lite, riks, lite utland, aningen sport.

Men det går inte med deras gigantiska redaktioner. De måste banta först och de måste sluta att analysera och kommentera, samt lägga ner kulturredaktionerna, större delen av ledarredaktionerna, all debatt etc.

Nu ger jag dem tips jag inte borde, för själv skulle jag se en sådan produkt i min låda som extremt oönskad. Men det kunde funka om man inte bryr sig om vad läsarna vill ha bara de ser annonserna.
Citera
2014-02-27, 13:22
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Aller Media förlorade mot Skatteverket i Högsta förvaltningsdomstolen. Därmed kan tryckerikunderna bli tvingade att betala in miljardbelopp till Skatteverket.
Citat:
Bråket har sitt ursprung i en EU-dom från 2010 där det fastslogs att kopiering utgör leverans av vara och inte tillhandahållande av tjänst, vilket sänkte momsen för tryckeritjänster från 25 procent till 6 procent.
Citat:
Bråket har gått igenom flera rättsinstanser och igår avgjordes ärendet slutligen när Högsta förvaltningsdomstolen i går dömde till Skatteverkets fördel.I korthet innebär beslutet att tryckerikunderna efterbeskattas av Skatteverket. Och det rör sig knappast om småpengar utan snarare om miljardbelopp.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/tidskrifter/article3808515.ece

Konsekvenserna kan bli mycket stora!
T.ex. innebär det att Stampen, som bland annat ger ut Göteborgs Posten, åker på en skattesmäll på 192 MSEK.
Medel som dom inte har reserverat i tidigare bokslut utan som kommer att utgöra en ren förlust.
Stampen mot konkurs?
Citera
2014-02-27, 13:52
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777

T.ex. innebär det att Stampen, som bland annat ger ut Göteborgs Posten, åker på en skattesmäll på 192 MSEK.
Medel som dom inte har reserverat i tidigare bokslut utan som kommer att utgöra en ren förlust.
Stampen mot konkurs?

Jag som tyckte att det var dött i tråden, nu är det fullt ös! Dommen är i allra högsta grad vettig. Att skicka en pdf på en tidning och få en bunt tryckta tidningar är att köpa en vara och inte en tjänst. Skulle jag skicka en ritning på ett bord till en snickare och få ett bord levererat till min dörr så skulle alla säga att jag har köpt ett bord och inte en tjänst.

Jag tror att SvD kan stryka med, de har gjort massiva förluster år efter år och deras upplaga har tappat stort. De har redan stora ekonomiska problem. Jag har svårt att se vad de ska betala denna räkning med.

Det ska bli intressant och se hur det hela utvecklar sig. Hur lång tid har tidningarna på sig att betala? Det kan inte vara många tidningar som sitter på en större summa pengar och jag tror inte bankerna eller investerarna vill pumpa in miljarder i denna bransch.
Senast redigerad av popeondope 2014-02-27 kl. 13:55.
Citera
2014-02-27, 14:00
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777

Stampen mot konkurs?
Underbara nyhetet, jag hade redan planerat att handla på systemet idag men med tanke på alla journalister som kommer få det knappert så blir det nog att köpa lite dyr champagne och fira.
Citera
2014-02-27, 14:51
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope

Jag som tyckte att det var dött i tråden, nu är det fullt ös! Dommen är i allra högsta grad vettig. Att skicka en pdf på en tidning och få en bunt tryckta tidningar är att köpa en vara och inte en tjänst. Skulle jag skicka en ritning på ett bord till en snickare och få ett bord levererat till min dörr så skulle alla säga att jag har köpt ett bord och inte en tjänst.

Din jämförelse haltar, och även om jag stödjer domen så kan jag ändå förstå hur tidningarna tänker. Ser man det ur en tidnings synvinkel så är det nämligen inte så märkligt. Deras nerlagda arbete och värde ligger inte i mediet, utan deras arbetes värde ligger i artiklarna, det journalistiska arbetet, i layout och design, i att sälja annonser.

Ur det perspektivet kan jag köpa att man inte ser själva utskriften som en produkt i sig utan snarare en tjänst.

Nu är det givetvis ur ett övergripande perspektiv nonsens. Självfallet tillhandahåller tryckeriet en fysisk vara. De har investerat i maskiner, bläck och papper vilket snarare är att jämföra med en tillverkande industri än ett tjänsteföretag.
Citera
2014-02-27, 15:11
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Din jämförelse haltar, och även om jag stödjer domen så kan jag ändå förstå hur tidningarna tänker. Ser man det ur en tidnings synvinkel så är det nämligen inte så märkligt. Deras nerlagda arbete och värde ligger inte i mediet, utan deras arbetes värde ligger i artiklarna, det journalistiska arbetet, i layout och design, i att sälja annonser.

Ur det perspektivet kan jag köpa att man inte ser själva utskriften som en produkt i sig utan snarare en tjänst.

Hur går det ihop i journalistens huvud att man först ser det som att man tillhandahåller en tjänst och sen att man vill absolut ha den fysiska papperstidningen kvar för det är ju den som drar in pengar.

Man vill först dra ner på skatten genom att producera en tjänst för att sen tjäna pengar genom att producera en produkt.
Citera
2014-02-27, 15:15
Medlem
burberrys avatar
Hade lite andra planer för kväll, men det blir att fira med XO cognac och andra godsaker. Jag är verkligen lycklig och euforisk efter denna gudomliga nyhet. Ungefär samma känsla som att Sverige skulle vinna VM guld i herrfotbollen eller som att vinna drömvinsten på Lotto. Hoppas att många journalister får sparken samt många mediakoncerner gå i kk efter denna dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in