Citat:
Ursprungligen postat av
Kaita
Extremt lokalt fokus. Lokala bostadsannonser, lokal politik, lokala polisnotiser. Precis så som Mitti funkar och gör bra med vinst.
Riktiga nyheter i betydelsen påverkan på samhället, opinionsbildning, undersöksnde journalistik och sådant funkar såklart inte. Papper funkar i den lilla nischen eftersom man slipper söka.
Ungdomar kommer nog aldrig ha det intresset för byn, men även de blir äldre och vill veta vad grannen fick för huset.
"Mitt i" tjänar sina pengar på annonsörerna inte på kunderna. Således är den inte marknadsdriven, d.v.s. vad kunderna vill ha som med gammelmedia. Sedan tvingar de på folk sin reklam genom att kalla hopkoket för samhällsinformation och stoppar ner den i lådan utan att respektera "ingen reklam" skyltar.
Gammelmedia borde kanske pröva samma metod att helt finansiera produkten genom reklam. Skillnaden ska vara att de kör med nuvarande nyhetsrapportering lite, riks, lite utland, aningen sport.
Men det går inte med deras gigantiska redaktioner. De måste banta först och de måste sluta att analysera och kommentera, samt lägga ner kulturredaktionerna, större delen av ledarredaktionerna, all debatt etc.
Nu ger jag dem tips jag inte borde, för själv skulle jag se en sådan produkt i min låda som extremt oönskad. Men det kunde funka om man inte bryr sig om vad läsarna vill ha bara de ser annonserna.