2014-02-25, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
DJ flyttade in den 20:e om jag inte minns fel. Det finns mer som talar för en fest den 4:e än den 18:e. I en bastu är det fuktigt, det är ett våtutrymme, har polisen sprayat BlueStar där tro?
Du kan ha rätt där. Håller med dig om den 4:e. Har ingen aning om hur de gick tillväga i stugan, men det vore rena tjänstefelet att inte spreja BlueStar, motsvarande.
Citera
2014-02-25, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
KJ är en riktig byfåne. Jag tror inte VB var särskilt intresserad av honom längre då hon föreslog att de skulle träffas och jag tror inte alls av VB kom till honom huvudsakligen för att plugga. Det finns ingen anledning att sitta hos en totalt obildad person en Lördagskväll och plugga. Jag tror inte heller att KJ var särskilt intresserad av att hon skulle komma dit, det framgår i alla fall av deras SMS innan de träffades att intresset var på hennes sida.
Så varför ville hon då komma till KJ den aktuella kvällen och varför stannade hon till klockan 21? Jo på grund av att KJ bodde närmare den som hon egentligen vill träffa nämligen MB. Denne MB som hon under kvällen hade messat flera gånger. Hon hade planerat att gå från KJ för att träffa MB och KJ bodde nästan så nära Sävast man kan komma i Bodens tätort.
Nästan samtidigt som KJ uppger att VB lämnade lägenheten så lämnade MB restaurangen inne i Boden för att åka hem.

Det finns många oklarheter kring denne MB! Är fullständigt övertygad om att det finns "mer att hämta" hos den svartsjuka AN och hotfulla MB!
Senast redigerad av zemixon 2014-02-25 kl. 00:52.
Citera
2014-02-25, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Du kan ha rätt där. Håller med dig om den 4:e. Har ingen aning om hur de gick tillväga i stugan, men det vore rena tjänstefelet att inte spreja BlueStar, motsvarande.

Tror nog stugan är grundligt undersökt.

Rinnande vatten i en norrbottnisk bastu, det har jag aldrig upplevt och jag har badat bastu sen barnsben. Det vore snarast att "skända" hela traditionen. Finner det inte troligt, helt enkelt.

EDIT. Särskilt duschrum? Vet ej vattenförsörjningen där, men DJ brukade normalt flytta in till midsommar och ut till hösten vilket låter som sommarvatten.
Senast redigerad av Remark 2014-02-25 kl. 00:36.
Citera
2014-02-25, 00:34
Moderator
OYs avatar
Citat:

Även poliser kan klanta sig.

Om de for till stugan så kan det vara förklaringen till att VB mobil dog, hon skulle hem efter pluggandet, tog inte med sig sin mobilladdare, och vid inaktivitet så loggar inte masten mobilen på ett par timmar, var det inte så? VB kan således ha mördats långt senare än vid 17-21 tiden?

Och KJ tog inte alltid med sig sin mobil vad jag har förstått.
Citera
2014-02-25, 00:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Håller med och därmed blir också det faktum att tejpen tycks ha "varit ute på byn" redan i slutet av maj tämligen ointressant. Antingen har Kristoffer fått information om detta vid häktningsförhandlingen. Eller så försäger han sig verkligen.
Om uppgiften nådde mig 100 mil från Boden 30 maj, kunde den inte ha varit ute på byn långt innan, t.ex. 22-23?
Citera
2014-02-25, 00:51
Medlem
Citat:
Håller med och därmed blir också det faktum att tejpen tycks ha "varit ute på byn" redan i slutet av maj tämligen ointressant. Antingen har Kristoffer fått information om detta vid häktningsförhandlingen. Eller så försäger han sig verkligen.

Den 10 juni tog han upp detta med håret igen utan att förhörsledarna verkar reagera:

Här är dock en passage från förhör den 13 juni som visar att tejpen hade varit uppe i tingsrätten:

Så jag vet inte vad jag ska tro...
Utifrån utredarnas reaktioner, eller rättare sagt uteblivna reaktioner så vore det märkligt om det är en felsägning från KJ. Det verkar dock finnas gott om grävare i denna tråd så det finns ju möjlighet att komplettera underlaget. Protokoll från häktningsförhandlingar är alltid offentliga men ofta finns det en sekretessbilagd bilaga. Bilagan är dock sekretessbelagd med hänsyn till förundersökningssekretessen. Domstolen har en skyldighet att vid varje begäran om utfående av handling göra en ny sekretessprövning. Någon egentlig hemligstämpling" finns inte. Rimligen borde hovrätten, som nu har akten, inte kunna hänvisa till förundersökningssekretess längre. Om jag vore enträgen att så långt det är möjligt utreda frågan om tejpen i håret skulle jag begära ut samtliga protokoll från häktningsförhandlingarna INKLUDERANDE eventuella sekretessbelagda bilagor och om hovrätten skulle konstra om bilagorna skulle jag kräva skriftligt beslut med fullföljdshänvisning utifrån att förundersökningssekretessen inte längre gäller. Tyvärr är jag inte tillräckligt enträgen men någon på FB kanske tar upp stafettpinnen i stället för att fortsätta med spekulationerna. Det är inte alls säkert att vare sig protokoll eller eventuella bilagor ger klarhet i frågan eftersom de ofta är rätt kortfattade och torftiga men kanske kan svaret finnas där.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-02-25 kl. 00:55.
Citera
2014-02-25, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om uppgiften nådde mig 100 mil från Boden 30 maj, kunde den inte ha varit ute på byn långt innan, t.ex. 22-23?

Militären var - så vitt jag förstår - inblandade i sökandet och därmed säkerligen informerade om "kroppen" som hittades.

KJs pappa var anställd inom militären och hade säkert många kontaktytor. Detta gällde hans KJ. Pappan verkar ha varit väldigt mån om - som alla föräldrar - sitt barn. Kanske extra om dom har ett handikapp.

Finns sannolikheten att han hört om tejpen i håret och nämnt det för KJ på hemvägen från bion (ca 21-tiden)?

Bara en förflugen tanke.
Citera
2014-02-25, 06:48
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Jag tror inte det. Vad jag kunde tolka ut ur bilderna så handlade det om ett gäng killar och en tjej som hade ett intresse för filminspelning, mord och läskiga miljöer där de visade några bilder på dem tillsammans med thailändskan som låg på golvet, blodig och död, inlindad i plast. Utseendemässigt var thailändskan lik VB. Vad som inte gick att klura ut var om det var en riktig människa eller en docka. Såg faktiskt ut som en död människa men eftersom den var inlindad i plast så blir bilden lite diffus. Miljön påminde om gula husets men det var nog inte det stället. Har försökt att leta bilderna men vad jag kan komma fram till är att dem som hade bilderna på facebook har tagit bort dem. Om Mboudine har rätt? Det får han svara på själv, men om det är sant att det handlar om en filminspelning "snuff movie/skräckfilm" och hen känner till detta så skulle det i sin tur förklara varför hen inte behöver läsa FUP, vet vad som har hänt, känner till typerna och övertygelsen om att endast ett längre straff får KJ att börja berätta vilka fler som är inblandade. No offence, Boudine.
Nej, det var nog Sebastian F*orsberg (mellanbrunt halvlång hår, fotointr, hittar ej fb nu) som hade en facebook bild på en plastinlindad död thai tjej + andra knepiga bilder på illustrerade foster osv.(ang Bangsuans "graviditeter" ) Sedan var det den omtalade Schlangenkraft sidan med bilder som Han* E* ( s,k)hade tror jag namnet var. Står om du söker....
Citera
2014-02-25, 08:38
Medlem
Citat:

Den 10 juni tog han upp detta med håret igen utan att förhörsledarna verkar reagera:

Här är dock en passage från förhör den 13 juni som visar att tejpen hade varit uppe i tingsrätten:

Så jag vet inte vad jag ska tro...

För kännedom, någon tejp var inte "ute på byn" om man säger så, den och omfattningen i håret var ej synlig direkt för blotta ögat när militär hittade henne.. Punkt.
Endast GM kan veta något om denna tejp förutom polispersonal och rättsläkare på plats vid tidpunkten för fynden.
Citera
2014-02-25, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Att KJ skulle ha fått information om tejpen i VB:s hår redan vid den första häktningsförhandlingen är fullständigt otänkbart. En åklagare behöver inte redogöra för all bevisning som finns på dagen för förhandlingen. Det vore för övrigt ytterst otaktiskt. Skickliga åklagare "portionerar" ut bevisning lite pö om pö, det gäller ju att få tingsrätten "med på noterna" och därmed få den misstänkte omhäktad.

Åklagarna satte sig definitivt på tvären med att delge försvaret mer information än vad dom
hade om tex tejpen. Som Forssberg kämpade med att få fram denna info men vart han än vände
sig fick han avslag, åklagarna/SKL ville inte dela med sig om tejpens "bakrundshistoria" eller hur
man kommit fram till att det var KJ:s tejp i VB:s hår, det är dessa förhör du bla citerar från FUPen.

Så visst kände försvaret/KJ och många fler till tejpen.
"Försägningen" angående bagageluckan kan man om man vill få till ett indicium men vad gäller
tejpen så får du nog omvärdera den tanken att detta skulle vara fullständigt otänkbar.
Citera
2014-02-25, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror nog stugan är grundligt undersökt.

Rinnande vatten i en norrbottnisk bastu, det har jag aldrig upplevt och jag har badat bastu sen barnsben. Det vore snarast att "skända" hela traditionen. Finner det inte troligt, helt enkelt.

EDIT. Särskilt duschrum? Vet ej vattenförsörjningen där, men DJ brukade normalt flytta in till midsommar och ut till hösten vilket låter som sommarvatten.

Har upplevt rinnande bastu i norrbottniska bastus både en och fem gånger. Bl a i vår egna.

Sommarvatten kan man nog slå på i början på maj. Gör vi iaf. Vi bor i Boden.
Citera
2014-02-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Har upplevt rinnande bastu i norrbottniska bastus både en och fem gånger. Bl a i vår egna.

Sommarvatten kan man nog slå på i början på maj. Gör vi iaf. Vi bor i Boden.

Tror dig. Själv har jag aldrig varit med om det. Det har varit älven/sjön som gällt.

Mina erfarenheter är från Tornedalen och Kiruna-området.

Har du kran av trä?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in