Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Hur funkar det egentligen? Är det åklagaren som bestämmer när m
an inte skall utreda en detalj? Jag tänker på rygghuggen där kriminaltekniker Lindblom tycker att en splitsnål är det troligaste. Han verkar dock osäker och har inte undersökt det närmare.
En splitsnål kostar runt 100:-. Är det åklagaren som stoppat vidare utredning om detta? Likadant med tejpen.
Någon splitsnål har inte setts hos KJ vad jag vet. Varför används ett så udda verktyg när man kan få utlopp för sin ilska med en vanlig morakniv?
Åklagarna hävdade att Forssberg och hans klient inte fick ta del av
hur SKL kommit fram till
sina analyssvar från bla husrannsakan (tejpen) eftersom KJ enligt åklagarna kunde ändra/ändrade sina svar hela tiden.
I detta fall hade försvaret detaljen om tejpen i håret men mer än så ville inte åklagarna
dela med sig. Att resultaten i någon mån talar för att tejpbitarna BD1/316-13/S023 kommer från tejprullen BD1/316-13/S034 (Grad 1) kan man tänka sig att dom ville behålla för sig själva.
Hur det ligger till med splitsnålen vet jag däremot inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Det var värst vad det förekommer motstridiga uppgifter om hur det ska ha förhållit sig med
den här saken.
Men lutar själv åt det du här hävdar.
Endast GM borde rimligen vid den här tidpunkten ha kännedom om detaljen med tejpen
i håret och det vet vi ju mycket väl vem det rör sig om...
Du tror alltså att förhörsledarna och åklagarna missat en så viktig detalj som att KJ "försade"
sig om tejpen i VB:s
hår. Visserligen var förhörsledarna mindre bra, enligt mig, men så här bedrövligt värdelösa kan man väl inte tro att dom var att dom skulle missat en försägning av denna gigantiska kaliber. Tror du inte varenda tidining idag hade haft denna sensation, gjord av "alerta" FB- skribenter, på första sidan idag om så vore fallet, det tror nämligen jag.