2014-02-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Är på resande fot och inte läst de senaste artiklarna. När ska Wedin varit med Stay Behind. Han har själv påstått att han lämnade sverige i mitten av 70-talet efter trakasserier från KGB.

Det framgår inte. Det står bara så här i chatten med reportrarna: "På en rak fråga från vår reporter bekräftade Bertil Wedin att han var med i Stay Behind-rörelsen, i den mer konservativa grenen. "
Citera
2014-02-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Skall läsa om hela triologin, men vem skall Lisbet Salander föreställa?

Sondotter till Carl Magnus Torsten Armfelt

http://www.armigerousdescents.com/db/getperson.php?personID=I7570&tree=AD#sthash.Cmc4XQ F5.dpbs

CMTA död 2005 i Canada

http://geneofun.on.ca/names/photo/1506059?PHPSESSID=a4ad0814948ef7a61b5f3d37c8ec05a7

Lämnade Sverige enligt uppgift från hehehe 22 november 1985. Finns i något inlägg om jag kommer ihåg rätt.

Lisbeth härstammar från Ryssland enligt böckerna så det finns några knutar att lösa upp där.
Citera
2014-02-25, 14:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det framgår inte. Det står bara så här i chatten med reportrarna: "På en rak fråga från vår reporter bekräftade Bertil Wedin att han var med i Stay Behind-rörelsen, i den mer konservativa grenen. "

Tidpunkten är intressant. Om han var med på 60-70 tal eller om han var ansluten senare.

Bertil Wedin är en bra kandidat som inblandad i MOP för ganska många grupper. Med sin politiska hemvist blir han en perfekt svarte-petter för Stig Larsson. Kan noteras att även PU kollat BW noggrannt och inte varit sena att lämna ut uppgifter om honom till pressen.

Återkommer ännu en gång till de tre SÄPO-män som Sten Andersson fått uppgift , inne från organisationen, om att de övervakat Olof Palme. Om inte annat borde dom sett om det var andra grupper som gjorde detsamma.
Citera
2014-02-25, 15:30
Medlem
Det är intressant att lyssna på P1-morgons två inslag:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5793396

Lyssna först på intervjun med Jan Stocklassa och sedan på intervjun med Jan Mosander.

Om det inte kommer mer än detta från SvD, så har inget nytt tillkommit. Stocklassa verkar vara en riktig gröngöling.
Citera
2014-02-25, 16:23
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Vet du något mer om omständigheterna runt Borg och att han fick sparken (jag hade inte hört det)?

Angående Rudberg så kan det vara värt att notera att vi bara har hans ord på att han ringde ÖB. Ljung nämner det ingenstans.

Det finns en liten detalj som gör mig tveksam till Rudbergs värde som källa. Stig Synnergren skall ha sagt att OP bett honom hålla kanalen till den amerikanska militären öppen nu när han (OP) bråkar med politikerna. Det här var tidigt 70-tal. Det intressanta är att Rudberg säger att OP skall ha sagt samma sak till honom. Jag tycker att Synnergrens historia bär sannolikhetens prägel. Däremot så misstänker jag att Rudberg har hört Synnergrens historia och fabulerat ihop en liknande för egen räkning. Historien påminner för mycket om Synnergrens historia och där det är naturligt för OP att gå till partikamraten och ÖBn Synnergren, så är det långt mindre naturligt att gå till en konservativ amiral med en sådan begäran. Jag tvivlar dessutom att OP hade särskilt mycket att göra med PR under första tiden som statsminister och med tanke på slitningarna med marinen under andra perioden, så ter sig en sådan begäran lätt apart. (Men visst, jag kanske är överdrivet misstänksam här.)

Nja, jag har inte haft personlig kontakt med honom eller andra förstahandskontakter. Jag har sett uppgifter om honom i samband med bl a Ströberg-fallet. Bl a uppgifter på sidan nedan. Guillou karikerade honom rätt grovt i sina Hamilton-böcker.

http://www.folke.se/bertil_stroberg/fst_sak.pdf
Citera
2014-02-25, 17:25
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det är intressant att lyssna på P1-morgons två inslag:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5793396

Lyssna först på intervjun med Jan Stocklassa och sedan på intervjun med Jan Mosander.

Om det inte kommer mer än detta från SvD, så har inget nytt tillkommit. Stocklassa verkar vara en riktig gröngöling.

Det vore väldigt pinsamt om SvD inte har mer att komma med efter att ha slagit på stora trumman. Fler artiklar utlovas i veckan, så kanske kommer det ny info om "de högerextrema poliserna" som SL också ska ha kartlagt men jag är skeptisk.
Citera
2014-02-25, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Det vore väldigt pinsamt om SvD inte har mer att komma med efter att ha slagit på stora trumman. Fler artiklar utlovas i veckan, så kanske kommer det ny info om "de högerextrema poliserna" som SL också ska ha kartlagt men jag är skeptisk.
Det handlar inte om vad som är nytt för dig, mig och övriga i tråden. Det handlar om vad som är nytt för den stora massan.
Positivt att det talas om annat än Pettersson...
Negativt att det främst handlar om valrörelsen...
Citera
2014-02-25, 18:41
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Det handlar inte om vad som är nytt för dig, mig och övriga i tråden. Det handlar om vad som är nytt för den stora massan.
Positivt att det talas om annat än Pettersson...
Negativt att det främst handlar om valrörelsen...

Det har du rätt i. Det är också bra att aktualisera sådant som dyker upp då och då i media för att däremellan försvinna ur allmänhetens medvetande. Hade hellre dock sett att t ex Uppdrag Granskning med Borgnäs kört 1-2 nya avsnitt som både sammanfattar och kommer med nya frågor.

Men vem vet. SvD kanske publicerar sådant som är helt nytt även för oss under veckan.
Citera
2014-02-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Är på resande fot och inte läst de senaste artiklarna. När ska Wedin varit med Stay Behind. Han har själv påstått att han lämnade sverige i mitten av 70-talet efter trakasserier från KGB.
Utvecklade han vad dessa trakasserier bestod i/av?
Citera
2014-02-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageG
Utvecklade han vad dessa trakasserier bestod i/av?

Wedin har skrivit en artikel i Contra om detta, sin verksamhet på 70- talet och palmemordet. Han utvecklar det han inte ville förklara för SVD, alltså versionen om hans egen privatspaning som PU inte var intresserad av. Mycket desinformation och lögner! Kan inte hitta den på nätet längre. Någon som har den?
Citera
2014-02-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julius19
Wedin har skrivit en artikel i Contra om detta, sin verksamhet på 70- talet och palmemordet. Han utvecklar det han inte ville förklara för SVD, alltså versionen om hans egen privatspaning som PU inte var intresserad av. Mycket desinformation och lögner! Kan inte hitta den på nätet längre. Någon som har den?

http://www.4shared.com/web/preview/doc/dVr-ct92
Citera
2014-02-25, 19:45
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Det har du rätt i. Det är också bra att aktualisera sådant som dyker upp då och då i media för att däremellan försvinna ur allmänhetens medvetande. Hade hellre dock sett att t ex Uppdrag Granskning med Borgnäs kört 1-2 nya avsnitt som både sammanfattar och kommer med nya frågor.

Men vem vet. SvD kanske publicerar sådant som är helt nytt även för oss under veckan.

Helt rätt, det kan också ge en spin off-effekt hos andra. Angående UG med Borgnäs så vore det fantastiskt intressant med några nya avsnitt som tar vid där det slutade då(med dagens kunskap). Känns som rätt tid för det. Bara att maila redaktionen....det har jag gjort rätt nyligen

Det sista får vi hoppas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in