2014-02-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vad "visste" Stieg Larsson om Palmemordet ? Larsson avled i akut hjärtinfarkt. Hade han hjärtproblem - eller skedde dödsfallet överraskande ? En händelse som ser ut som en tanke, men CP:s och SL:s dödsfall låg tidsmässigt nära varandra (sep. resp. nov-2004) Förekom någon form av kontakt dem emellan - eller var en kontakt diskuterad/planerad ?

För lite sedan så var det en sönderknarkad Rausingfru som angavs ha givit heta tips till Palmeutredningen.
Nu får vi höra om vänster-extrem-kommunistkramaren , vars alster sossar läser, vilken ska ha haft heta uppgifter om ett Sydafrikaspår att lämna till utredarna.

Det är RRrörande, hur det gått stackars svenskar åt huvudet, med att försöka hjälpa till med att "lösa" detta mord. Har dom ännu inte begripit, att det aldrig varit meningen att mordet skulle "klaras ut"?
Dvs att "man" kan lämna in hur många skojsiga tips som helst - för dom hamnar ändå bara i någon pärm nere i det stora arkivet...
Citera
2014-02-25, 10:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
För lite sedan så var det en sönderknarkad Rausingfru som angavs ha givit heta tips till Palmeutredningen.
Nu får vi höra om vänster-extrem-kommunistkramaren , vars alster sossar läser, vilken ska ha haft heta uppgifter om ett Sydafrikaspår att lämna till utredarna.

Det är RRrörande, hur det gått stackars svenskar åt huvudet, med att försöka hjälpa till med att "lösa" detta mord. Har dom ännu inte begripit, att det aldrig varit meningen att mordet skulle "klaras ut"?
Dvs att "man" kan lämna in hur många skojsiga tips som helst - för dom hamnar ändå bara i någon pärm nere i det stora arkivet...

Javisst är det så, ingen PU-grupp har klartecken från högre ort att lösa mordet på Olof Palme oavsett vem som leder denna grupp på gräsrotsnivå (f. n. Dag Andersson). SvD:s artikelserie avser att öka intresset för tidningen, ingenting annat. Vice riksåklagare Kerstin Skarp i SvD: "Vi har ständigt fokus på mordvapnet" understryker vilka amatörer det är som ägnar sig åt Palmemordet i sitt dagliga värv ..
Citera
2014-02-25, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
En annan intressant sak man kan utläsa att SÄPO efter den tidiga avskrivningen av misstankarna då PU tar över utredningen av CGÖ ändå verkar fortsätta med sina kartläggningar i bakgrunden. I samband med omgången med Ebbeaffären dyker det upp uppgifter från CGÖ:s akt hos Säpo om t ex misstankar om oegentligheter vid upphandlingar från hans korta tid som efterträdare till sin Affärspartner på Televerket Radio och hans märkliga vapenaffärer.

Man kan alltså se tydliga tecken på en lång kamp mellan Säpo och deras misstankar mot kretsar kring t ex CGÖ och utredningen under Holmer via krafter inom RPS med politisk förankring som täcker över och håller under armarna ja till och med ger honom uppdrag i Ebbeaffären och efter densamma trots allt som framkommer vilket är synnerligen anmärkningsvärt.

Man kan alltså se att Säpo är mycket intresserade av dessa sk polisspårskretsar under lång tid samtidigt som tunga krafter inom utredningen och RPS med politisk förankring vill sopa det under mattan och till och med medverkar i rena olagligheter som i Ebbeaffären med som det verkar adresslapp märkt Säpo och kanske då särskilt deras ihärdiga intresse för just dessa spår.

Personligen var jag i senare i kontakt med Säpo med olika uppgifter efter att PU vägrat befatta sig med dessa uppgifter på ett mycket märkligt sätt. Uppgifter jag lämnade med bäring på dessa spår Jag fick då i klartext höra att Rikspolischefen uttryckligen förbjudit Säpo att företa några som helst åtgärder men att Säpo fann de uppgifter jag hade mycket intressanta mot bakgrund av uppgifter de själva hade sedan tidigare och tyckte att de borde få uppdrag att ta i polisspår som ledde rakt in i PU:s kärna. Det fick de dock inte. Så vitt jag förstår kvarstår detta än idag.

Säpo har vad jag förstått uppgifter som är mycket känsliga som de inte får undersöka eller ens dokumentera.

Man kan hoppas att det är något sådant som uppdagats och diskuteras i kommande artiklar men tyvärr är jag pessimist i det fallet.

Intressant! Kan du säga något mer om ditt tips? När i tiden var det här?
Citera
2014-02-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Lennart Borg är en mupp! Fick väl kicken om jag minns rätt. Naturligtvis är det en anledning till beredskapsåtgärder när landets statsminister mördas! Det tyckte såväl Kjell-Olof Feldt som Sten Andersson som båda vidtog åtgärder för sitt eget skydd. Även Roine C som funderade över att höja garden under färden in mot Stockholm.

Även delar av Stockholmspolisen tänkte i termer av ÖA eller statskupp. Lars C t ex som senare beordrades att ta befälet över en grupp med "speciell utrustning" och vara i beredskap under natten. Gösta Söderström fick samma order men var i beredskap i ett annat VD.

Amiral Rudberg som meddelade ÖB under lördagsmorgonen att han var redo att gå in i sin krigsplacering och åka västerut.

Så nog tänkte man i termerna av överraskande anfall eller statskupp av något slag. Allt annat är efterhandskonstruktioner.

Enda skälet för ÖB att avfärda ÖA som jag ser det är möjligen signalspaningen från FRA eller att Wallroth säger att man vet hur mordet gick till och det var inget påhitt från ryssen.

Vet du något mer om omständigheterna runt Borg och att han fick sparken (jag hade inte hört det)?

Angående Rudberg så kan det vara värt att notera att vi bara har hans ord på att han ringde ÖB. Ljung nämner det ingenstans.

Det finns en liten detalj som gör mig tveksam till Rudbergs värde som källa. Stig Synnergren skall ha sagt att OP bett honom hålla kanalen till den amerikanska militären öppen nu när han (OP) bråkar med politikerna. Det här var tidigt 70-tal. Det intressanta är att Rudberg säger att OP skall ha sagt samma sak till honom. Jag tycker att Synnergrens historia bär sannolikhetens prägel. Däremot så misstänker jag att Rudberg har hört Synnergrens historia och fabulerat ihop en liknande för egen räkning. Historien påminner för mycket om Synnergrens historia och där det är naturligt för OP att gå till partikamraten och ÖBn Synnergren, så är det långt mindre naturligt att gå till en konservativ amiral med en sådan begäran. Jag tvivlar dessutom att OP hade särskilt mycket att göra med PR under första tiden som statsminister och med tanke på slitningarna med marinen under andra perioden, så ter sig en sådan begäran lätt apart. (Men visst, jag kanske är överdrivet misstänksam här.)
Citera
2014-02-25, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slut
Bertil Wedin - Sydafrika

källa: Stieg Larssons arkiv

Det pågår en chatt med artikelförfattarna på SvD just nu. På en fråga om Stay Behind svarar de
Citat:
På en rak fråga från vår reporter bekräftade Bertil Wedin att han var med i Stay Behind-rörelsen, i den mer konservativa grenen.
Citera
2014-02-25, 12:19
Medlem
Gamla inlägg blir som nya.

Stieg Larsson skriver personligen om Palmemordet i "Luftslottet som sprängdes" och pekar ut Sektionen som en av konspiratörerna.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Om man sedan går till Stieg Larssons Milleniumserie så tar den sin början just år 1976 under bordellhärvan då SL också skriver att Säpo haft en mångårig spaning mot Olof Palme och naturligtvis också i samband med Bordellhärvan. Millenium får sin upplösning under 2000-talet dvs vår nutid.

Luftslottet som sprängdes sid 117 ff
Citat:

Citat:
En offentlig granskning skulle få IB-affären att framstå som en dokusåpa. Om Sektionens arkiv öppnades skulle en rad omständigheter som inte var helt förenliga med konstitutionen blottläggas, för att inte tala om deras mångåriga övervakning av Palm och andra kända socialdemokrater. … Än värre – galna journalister skulle utan minsta tvekan lansera teorin att Sektionen låg bakom Palmemordet, vilket i sin tur skulle leda till ytterligare en labyrint avslöjanden och anklagelser.

Man undrar hur det går i hop med hans huvudperson Lisbeth Salander? Hon hanterade ju en 357 magnum revolver som tillhörde den fd Säpo-polisen "Gunnar Berg". Det var kanske han som var Dekorimamannen och revolvern var mordvapnet. Intressant för då finns ju Lisbeth Salanders DNA på revolvern.

I Svd chatten nu fick man frågan om var Svd fått materialet från

Citat:
11:37
Silke:
Sorry, I don’t speak Swedish, but perhaps I may say: You did an amazing research and the presentation is also great. May I ask: Where did you get these 15 removal boxes from? It is a lot material that had to been stored somewhere. Who gave you access? How much time did the research took you? Thanks.
Fredric Karén & Jan Stocklassa:
Thanks for your kind words regardning our research. To protect our sources we don’t want to expose from where we got Stieg Larssons material. We have used his research and archives, bu we have also used a lot of other material when we have been working on this story. And the following days we will publish more articles based on this research.

Jag har ju tidigare skrivit att Millentrilogin är nyckelromaner.

Det vore väl häftigt om Lisbeth Salander sitter och leker katt och råtta med PU + Säpo + MUST och deras uppdragsgivare Carl Bildt och kompani i Alliansregeringen.

Cool.

Undrar förresten var Carl Bildt är? Han borde ju sitta häktad hos Internationell Brottsmålsdomstolen för allt elände han ställt till med i Syrien och Ukraina.

PS. Det är kanske därför det är så mycket fascistiskt elände i Ukraina.
Senast redigerad av Utredaren 2014-02-25 kl. 12:22.
Citera
2014-02-25, 12:45
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/huvudsvep-palmemordet_3295256.svd?sidan=10

Bertil Wedin döljer mycket och hans agerande är inte logiskt på många punkter

1) Varför vägra lämna ut information nu när han i tidigt skede gärna bidrog frivilligt? Börjar det brännas?
2) Varför ha svårt att förklara hur det kommer sig att han av omvärlden benämns som Palmehatare? Öppnar han käften förvärrar han sin egen situation då?

Jag har aldrig trott att Christer Petterson gjorde det men har alltid saknat ett trovärdigt alternativ. Här har vi ett mycket trovärdigt alternativ på GM
Citera
2014-02-25, 13:03
Medlem
Krokofils avatar
Jag kan inte se vad som är nytt i SvDs artiklar. Allt är känt sen tidigare.
Citera
2014-02-25, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Jag kan inte se vad som är nytt i SvDs artiklar. Allt är känt sen tidigare.

Artiklarna var gammal skåpmat. Men däremot var chat-uppgiften att BW tillhörde Stay Behind ny för mig. Men svenskan har tydligen valt att fokusera på annat.

Avdelning: Svenskan får straffspark men skjuter högt över.
Citera
2014-02-25, 14:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Artiklarna var gammal skåpmat. Men däremot var chat-uppgiften att BW tillhörde Stay Behind ny för mig. Men svenskan har tydligen valt att fokusera på annat.

Är på resande fot och inte läst de senaste artiklarna. När ska Wedin varit med Stay Behind. Han har själv påstått att han lämnade sverige i mitten av 70-talet efter trakasserier från KGB.
Citera
2014-02-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Stieg Larsson skriver personligen om Palmemordet i "Luftslottet som sprängdes" och pekar ut Sektionen som en av konspiratörerna.

Om man sedan går till Stieg Larssons Milleniumserie så tar den sin början just år 1976 under bordellhärvan då SL också skriver att Säpo haft en mångårig spaning mot Olof Palme och naturligtvis också i samband med Bordellhärvan. Millenium får sin upplösning under 2000-talet dvs vår nutid.

Luftslottet som sprängdes sid 117 ff
Citat:

Man undrar hur det går i hop med hans huvudperson Lisbeth Salander? Hon hanterade ju en 357 magnum revolver som tillhörde den fd Säpo-polisen "Gunnar Berg". Det var kanske han som var Dekorimamannen och revolvern var mordvapnet. Intressant för då finns ju Lisbeth Salanders DNA på revolvern.

I Svd chatten nu fick man frågan om var Svd fått materialet från

Jag har ju tidigare skrivit att Millentrilogin är nyckelromaner.

Det vore väl häftigt om Lisbeth Salander sitter och leker katt och råtta med PU + Säpo + MUST och deras uppdragsgivare Carl Bildt och kompani i Alliansregeringen.

Cool.

Undrar förresten var Carl Bildt är? Han borde ju sitta häktad hos Internationell Brottsmålsdomstolen för allt elände han ställt till med i Syrien och Ukraina.

PS. Det är kanske därför det är så mycket fascistiskt elände i Ukraina.
Skall läsa om hela triologin, men vem skall Lisbet Salander föreställa?
Citera
2014-02-25, 14:24
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen

Ja och därtill den "konservativa delen". Det stämmer bra med uppgifterna att Elmér efter IB-affären höll på med att bygga upp ett vänsterinriktat stay-behind som motvikt mot det gamla, mer konservativa (källa: Det grå brödraskapet).
Senast redigerad av FurirRevaer 2014-02-25 kl. 15:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in