2014-02-25, 09:18
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Ärligt talat, i ett välskött och välplanerat land ska det öht. inte uppstå situationer där man kan ockra på diverse brister, det är ju som om det har varit krig här och man inte har haft tid eller chans att planera nånting över huvud taget.

Jag förstår inte vad du menar. Om vi är 50 000 människor med arbete i Stockholm, men utan bostad, vilka av oss ska ha rätt till de få hyresmöjligheter som finns? Jag vill gärna hyra en lägenhet för kommunala underpriser. Vill du hänvisa mig till ett sådant kontrakt?
2014-02-25, 09:22
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Eller hyr...Toppen ju. Detta med att underlätta att hyra ut i andrahand har varit iallafall en bra sak den här regeringen lyckats med på 8 år. Priset att nå dit var väl dock i högsta laget, sett till Sveriges accelererande förfall i sin helhet.

Ja, hyr i andrahand. Det gjorde jag under tre års tid. Det funkar i början, man känner sig fri och slipper lägga pengar på möbler och annat (oftast är det inrett). Men när man tvingas flytta efter bara några månader, om och om igen, så blir man lätt trött på det. Det enda tillsvidare-andrahandskontraktet jag hade var hos en äldre herre som bodde med sin fru men hade behållit sin lilla lägenhet. Han hade inte tillåtelse att hyra ut, och efter 7 månader skvallrade någon och han blev av med kontraktet. Jag blev av med boende. Så det är antingen korttidskontrakt i andrahand lovligt, eller tillsvidareandrahand olovligt. Fördelen med alternativ ett är att man kan skriva sitt namn på dörren och skriva sig på lägenheten för att få sin post dit.
2014-02-25, 09:24
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Vad säger experterna, ska man köpa bostadsrätt nu eller inte? Om man äger en BR ska man sälja den nu?

Någon som kan kortfatta det hela?

Ja, om du inte planerar att bo i Stockholm så är det ju ett alldeles utmärkt tillfälle att sälja lägenheten. Du kan göra en jättevinst och göra något roligare för pengarna än att ha dem låsta vid någon liten lägenhet i stan. Om du däremot tänker stanna i Stockholm, så hjälper det dig inte att sälja lägenheten. Hela stan är svindyr, och även förorterna är dyra. I förorternas fall är det dessutom överprisat, anser jag, eftersom det byggs en del i periferin och kranskommunerna. Köper du en lägenhet trettio minuter från stan, så är risken överhängande att det byggs ett nytt bostadshus bredvid dig inom en snar framtid.
2014-02-25, 10:54
Medlem
Trillskes avatar
Det finns en mänsklig tendens att sakna ett antal skruvar i huvudet och därför bli stressad över att hyra. Jag har mött precis samma tendens vad gäller att hyra eller köpa bil, för dem som inte kan något om bilar. De får panik av att hyra bil - även när det är billigt - då de tror att det är en kostnad rätt ner i sjön gentemot att köpa en bil och sedan sälja den kort därefter. Ni som kan bilar vet däremot att det enkla resonemanget är helt efterblivet, och detsamma bostadsmarknaden.

Med det sagt, har man barn är det väl inte så kul att flytta två gånger om året. Men vad jag hela tiden försöker förtydliga här är att hus och lägenhetsköp är och förblir en dålig monetär investering för en vanlig Svensson. Vad som gör kalkylen positiv har då inte så mycket med pengar att göra, det har att göra med exempelvis sådana saker att man verkligen vill se sig leva på samma punkt i 20 år till.

De andra typerna av upplägg, till exempel att köpa men sedan resa runt och hyra ut, det är komplett vansinne för denna Svensson med normal inkomst och besparingar. Som investering är det fullkomligt idiotiskt relativt alternativen.
Senast redigerad av Trillske 2014-02-25 kl. 10:58.
2014-02-25, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag förstår inte vad du menar. Om vi är 50 000 människor med arbete i Stockholm, men utan bostad, vilka av oss ska ha rätt till de få hyresmöjligheter som finns? Jag vill gärna hyra en lägenhet för kommunala underpriser. Vill du hänvisa mig till ett sådant kontrakt?
Som sagt, man har eftersatt bostadspolitiken i flera decennier så en brist har uppstått som skulle kunna få att tro att det varit krig och bostäderna bombats sönder och samman. Och har det gjorts aktiva insatser i det här är det snarast åt andra hållet. Direkt efter att alliansen kommit till makten drog man in stöd till bygge av hyreslägenheter, nånstans mellan 10-20000 bostäder tror jag det var, dom skulle suttit fint nu...

Stackars ungdomar idag helt enkelt. När jag o (förra) frugan var ung (-83) köpte vi en ny insatstrea för 16000 i insats och med 1570 i månadsavgift, det kostade säkert skattesubventioner, men bra och billigt tak över huvudet fanns det i alla fall.

Det är ganska absurt egentligen, allt finns i överflöd till kostnader som är hanterbara, bilar, cyklar, mat, platt-TV, mobiltelefoner, ja allt mellan himmel och jord, genom effektiviseringar blir faktiskt det mesta billigare och billigare, matpriser, platt-TV, tele är mycket billigare än förr, det tar man för givet, samtidigt som man tar för givet att boende måste bli bara dyrare och dyrare, det är överflöd på det mesta, men bara sämre och sämre med bostäder, helt sjukt...
2014-02-25, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Som sagt, man har eftersatt bostadspolitiken i flera decennier så en brist har uppstått som skulle kunna få att tro att det varit krig och bostäderna bombats sönder och samman. Och har det gjorts aktiva insatser i det här är det snarast åt andra hållet. Direkt efter att alliansen kommit till makten drog man in stöd till bygge av hyreslägenheter, nånstans mellan 10-20000 bostäder tror jag det var, dom skulle suttit fint nu...

Stackars ungdomar idag helt enkelt. När jag o (förra) frugan var ung (-83) köpte vi en ny insatstrea för 16000 i insats och med 1570 i månadsavgift, det kostade säkert skattesubventioner, men bra och billigt tak över huvudet fanns det i alla fall.

Det är ganska absurt egentligen, allt finns i överflöd till kostnader som är hanterbara, bilar, cyklar, mat, platt-TV, mobiltelefoner, ja allt mellan himmel och jord, genom effektiviseringar blir faktiskt det mesta billigare och billigare, matpriser, platt-TV, tele är mycket billigare än förr, det tar man för givet, samtidigt som man tar för givet att boende måste bli bara dyrare och dyrare, det är överflöd på det mesta, men bara sämre och sämre med bostäder, helt sjukt...
Inget sjukt med det. Det ingår i NWO planen. Kallas också för stagflation. http://www.youtube.com/watch?v=wWLjkKq0BrY
2014-02-25, 14:49
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det finns en mänsklig tendens att sakna ett antal skruvar i huvudet och därför bli stressad över att hyra. Jag har mött precis samma tendens vad gäller att hyra eller köpa bil, för dem som inte kan något om bilar. De får panik av att hyra bil - även när det är billigt - då de tror att det är en kostnad rätt ner i sjön gentemot att köpa en bil och sedan sälja den kort därefter. Ni som kan bilar vet däremot att det enkla resonemanget är helt efterblivet, och detsamma bostadsmarknaden.

Med det sagt, har man barn är det väl inte så kul att flytta två gånger om året. Men vad jag hela tiden försöker förtydliga här är att hus och lägenhetsköp är och förblir en dålig monetär investering för en vanlig Svensson. Vad som gör kalkylen positiv har då inte så mycket med pengar att göra, det har att göra med exempelvis sådana saker att man verkligen vill se sig leva på samma punkt i 20 år till.

De andra typerna av upplägg, till exempel att köpa men sedan resa runt och hyra ut, det är komplett vansinne för denna Svensson med normal inkomst och besparingar. Som investering är det fullkomligt idiotiskt relativt alternativen.

Till nuvarande räntenivå är hyran på andrahandsmarknaden några tusenlappar över boendekostnaden vid köp för en förortslägenhet i t.ex. Stockholm. T.ex. 7000/månad boendekostnad efter ränteavdrag jämfört med 10000 hyra. Det är fortfarande billigare att äga än att hyra vid nuvarande priser alltså. När bostadshysterin var som värst i USA var det faktiskt billigare att hyra än att äga. Där är vi inte än.
2014-02-25, 14:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Du är nog hyresgästföreningens värsta fiende.
De brukar hävda att det är hyresgästerna som missgynnas ekonomiskt i Sverige.
Du hävdar motsatsen.
2014-02-25, 15:35
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
De brukar hävda att det är hyresgästerna som missgynnas ekonomiskt i Sverige.
Du hävdar motsatsen.
Njah, jag hävdar att bostads och lägenhetsköp för någon med medelstort kapital är en naturligt jättedålig investering (sett till dagens nivåer av kapital och priser). När jag är på humör går jag även längre och hävdar att om man efter ett ordentligt försök fortfarande inte begriper detta ska man inte investera i något alls utan lägga pengarna på ett vanligt sparkonto.

Dock skulle jag varit tydlig med att det fortfarande går att förstöra marknaden med regleringar och på så vis förändra detta. Det är egentligen väldigt självklart: vi skulle kunna konstruera ett exempel där vi lägger 2350% straffskatt på dem som hyr istället för att inställa sig i det solidariskt valfria kommunistledet och lånar pengar av staten.

Noterbart är att vi då gjort ena alternativet katastrofalt snarare än det andra alternativet bra. Lägenhetsköp blir det rätta alternativet eftersom du på så vis undkommer en enorm kostnad, inte för att det är en bra investering. I mitt bilexempel säger då bilhandlaren att du får betala 10 000:-/dag för att hyra.

Jag ska inte uttala mig för mycket om precis hur rubbat läget är i Stockholm idag, jag har dock själv funderingar på att hyra andrahand och har inte haft något problem att hitta rimliga alternativ.
Senast redigerad av Trillske 2014-02-25 kl. 15:39.
2014-02-25, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ja, hyr i andrahand. Det gjorde jag under tre års tid. Det funkar i början, man känner sig fri och slipper lägga pengar på möbler och annat (oftast är det inrett). Men när man tvingas flytta efter bara några månader, om och om igen, så blir man lätt trött på det...

Sådär dåligt hade jag det inte ens på 90-talet. Jag hade två långtids-kontrakt varav ett var tillsvidare. Men visst, jag hade mina kontakter. Bostaddirekt.com som sagt. Jag valde bort sådant som du beskriver. Fick ett flertal intressanta träffar. Det är mycket pengar men är man två vuxna eller fler så ska det vara att tänka på.

Om nu det där jobbet är så fantastiskt märkvärdigt och Stockholm är El Dorado självt men SAMTIDIGT som osäkerhet faktiskt har infunnit sig.
2014-02-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ja, hyr i andrahand. Det gjorde jag under tre års tid. Det funkar i början, man känner sig fri och slipper lägga pengar på möbler och annat (oftast är det inrett). Men när man tvingas flytta efter bara några månader, om och om igen, så blir man lätt trött på det.
Jag hyrde i andrahand under en period i livet. Det var dock en lägenhet i en villa. Där hade jag nog kunnat bo hur länge som helst. Ägaren blev nästan deprimerad när jag sa upp den.
Men en del vill nog inte bo så. Men det är troligen ett stabilare boende än vad som beskrivs ovan.
2014-02-25, 22:08
Medlem
Jag fick några frågor per PM, men de är nog intressanta för tråden så jag tar det här.

"De svenska priserna har stigit snabbare än inflationen under de senaste 20 åren detta kan vara ännu ett tecken på en svensk bostadsbubbla."
Ja, det kan det vara. T ex John Paulson som gjorde stora pengar på att köpa cds:er på RMBS, baserade det bl a på just att bostäder dragit iväg mer än inflationen. Men inte bara det.

Själv föredrar jag måttet att direktavkastningen är under räntekostnaden. Det är enkelt för kommersiella fastigheter men svårare för villor/borätter.
Det man möjligen skulle kunna göra är att se det på vad man får in på andrahands uthyrning och dra av för slitage och annat som BR:ägaren åker på men inte den som hyr. Är den klart högre än lånefinansiering av BR:en så ger inte det något stöd för en bubbla.

Skulle däremot andrahandshyran sjunka under så kan man se det som spekulation i att BR-priserna stiger. Och då kan man tala om bubbla.

"Vad finns för orsaker till denna bostadsbubblan?"
Tja, nu vet vi väl inte om vi har någon bubbla. Men skulle vi ha kunnat mäta upp en så hade nog de låga räntorna varit en förklaring. De medger att folk kan betala mer för boende och att folk kan bo mer spatiöst än om räntorna varit högre.

"Vad får den för konsekvenser för hushållen/företagen/samhället?"
En riktig bubbla får otrevliga konsekvenser när den havererar. Det är lite som när alla springer mot utgången och den är smal.
Det stora problemet är nog att "skötsamma" "ordentliga" åker på negativa och skadliga effekter. Och att betalsystemet skadas. Man får skador på samhället när livskraftiga företag går under pga andra ordningens effekter som sprids i samhället.

"Vad kan man göra för att undvika detta? Vilka åtgärder föreslår du? "
Det är svårt att göra något åt. Vad man än gör så innebär det besvärande inskränkningar i folks göromål. Notera att i USA så skedde skuldtillväxten utanför banksystemet. Så mer reglering av banker är ingen lösning. Och FI kan få svårt att komma åt problemet även om man skulle se att det existerade.
Vad jag än kommer på för lösningar så kommer jag strax därefter på hur man ska runda de.
Just i Sverige lånar man nu i huvudsak av banker. Så att höja golv för riskvikter kan hjälpa.
Att höja räntan kan också hjälpa men det vill man inte gärna då det kolliderar med rådande paradigm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in