Erej13 frågade
Roger Viklund om gnostikerna:
(FB) jesus har aldrig existerat i historien
Viklund svarade i #550:
Citat:
Citat:
Jag tillhör ju den minoritet som anser att Paulus var gnostiker, fast inte av den sort som vi ser prov på hundra år efter hans levnad. I den första tiden var det också mest gnostiker som intresserade sig för Paulus och flera ansåg honom vara deras främste apostel. Först med Irenaeus och de "förfalskade" Pastoralbreven startades en kampanj som gick ut på att omforma Paulus till en bekämpare av den gnostiska läran. Men eftersom många inte fullt ut förstår den gnostiska tankevärlden och inte förstår att den många gånger sammanfaller med den kristna, kan man heller inte förlika sig med att Paulus skulle omfamna läran. Kristna har ju sedan tidernas begynnelse matats med att det gnostiska är irrläror utgående från Djävulen själv.
Här är en länk på wiki till
förr och nu i Jesusförnekarfrågan:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Denial_of_the_Historicity_of_Jesus_in_Past_and _Present
Ett axplock:
Citat:
Abraham Dirk Loman (1823–1897): Quaestiones Paulinae (1882–6) [Questions on the Paulinae] contends that not only Galatians, but all of Paul's Epistles are 2nd-century forgeries (following Bruno Bauer). No evidence of the Paulinae before Marcion, the epistles are Gnostic treatises. Jesus is a 2nd-century fiction. "Some" Jesus may have existed, but buried and lost in the dark. The Jesus of Christianity is an ideal symbol, a non-historical construction.
Som ni ser finns det föregångare till Viklund.
Citat:
No evidence of the Paulinae before Marcion ...
Stämmer det?
Citat:
Markion, född mellan 85 och 110, död 160, från staden Sinope i området Pontos vid Svarta havet, son till biskopen av Sinope, var en teolog och filosof under 100-talet e.Kr.
Var Markion den förste som nämner Paulus?
Var inte Markion dessutom en "bokstavstroende" när det gällde Jesu offerdöd?
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Det jag menade var att har någon hittat på Jesus och således också att han offrades för våra synder osv för att de ska kunna bli förlåtna så har ju inte våra synder blivit förlåtna.
Hade hans lära blivit gällande hade inte bara allas våra synder blivit förlåtna en gång för alla, utan även bekymret om Jesu historicitet blivit ett bekymmer enbart för historiker, typ Pythagoras' och Homeros' ditto.
Vi hade kunnat skita i Luthers lära med gott samvete:
Citat:
Luther menar att en sann tro på Jesus Kristus leder till att vi blir förlåtna och den här tron leder också till att vi gör det rätta.
https://svkweb.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=676716
För ni känner väl till historien om indianen som frågar missionären:
"Mina förfäder, som aldrig hört talas om Jesus eller om sina synder, kommer dom att brinna i helvetet efter den Yttersta domen?"
Missionären (den lutherska?) : "Nej. De fick ju aldrig chansen att bli troende."
Indianen: "Då vore det väl bättre för mej också att aldrig få chansen???"
Om Markions lära(?) gällt, hade missionären aldrig fått chansen....
...
Men jag kan ju ha fel vad gäller Markions lära, iofs...