2014-02-24, 19:05
Medlem
munspruts avatar
Av princip så köper jag aldrig ekologiskt eller krav. Men annars kollar jag inte på prislappen
Citera
2014-02-24, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Stackars dig.

Köp lite välmarmorerad entrecote, lite kapris, och gör en fin sås på några minuter. Så har du en måltid som inte kostar mer än 70 kr per portion.
Som sagt så gillar jag inte sånt kött så mycket, typ äcklig konsistens, knappast värt 70 spänn per portion. Ska man göra storkok så man slipper laga mat hela tiden kostar det där 1000 spänn i veckan.

Så säg att jag köper köttfärs istället. Man får väl 4 portioner på 1 kg = 154 kr i veckan. Då har jag sparat 846kr på en vecka att göra något sjukt mycket roligare för än att käka.

Det är 45700 på ett år.
Citera
2014-02-24, 19:10
Medlem
tarjaas avatar
Detta med att folk tror att det är något fel på dansk fläskfile o så är ju bara något föråldradrat som 50 och 60 talister tror man ska bli sjuk av. Inget fel alls på den eller Irländsk nötfärs som kan vara dubbelt så billigt som svensk nötfärs. Tillagar man maten rätt och sköter hygienen så är det inga problem. Käkade Brassilansk oxfile på nyår och det var hur gött som helst =)
Citera
Medlem
Jag sparar in pengar på vissa saker som t ex frysta grejer, yoghurt och diverse som inte ger mig större smakskillnader. När det kommer till kött och färska matprodukter så köper jag alltid svenskt eller ekologiskt, just för att det smakar bättre enligt mig.

Sparar slantar där jag kan däremot, för att jag har en tight budget. (fattig student!)
Citera
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
Sa ingenting om kyckling. Jag äter inte kött så behöver inte fundera på sådant. En del kycklingar, som tidigare nämnt i tråden, innehåller, om det är för att det fodras eller hur det går till vet jag inte, antibiotika för att de inte ska innehålla salmonella. Enjoy!

Sa inget heller om svenska grönsaker just, men ekologiska. Kan du inte lyckas hitta ekologisk gurka i vintern så undrar jag vilken by i norrland du bor i eller hur mentalt nedsatt du är. Nästan vilken närbutik som helst borde ha detta.

Jag bryr mig inte om det är en kravgurka eller inte faktiskt. Sköljer man av den så funkar den hur bra som helst att äta. Verkar snarare vara du som är mentalt nedsatt, helt jävla besatt av kravgurkor och ekologisk mat.

Köp en farm och börja odla din egna gurka om du bryr dig så jävla mycket om att inte få i dig kemikalier, eller justa det går ju ändå inte eftersom att mestadels är jordklotet vi lever på förpestat med kemikalier och sådant från fabriker som spyr ut skiten.
Citera
2014-02-24, 19:12
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sancha
Som sagt så gillar jag inte sånt kött så mycket, typ äcklig konsistens, knappast värt 70 spänn per portion. Ska man göra storkok så man slipper laga mat hela tiden kostar det där 1000 spänn i veckan.
Man gör väl inte storkok av köttfärs utan av t.ex högrev?

Högrev kostar inte mycket mer än köttfärs. Sen så äter man inte entrecote eller oxfile varje dag, kanske 1-2 gånger i veckan.

Jag reagerade mest på att du ansåg att det är svårt att tillaga köttdetaljer. Det går betydligt snabbare att steka en steak än laga köttfärs.

Men visst du kan spara halva din månadslön om du dessutom käkar nudlar varje dag.
Citera
2014-02-24, 19:13
Medlem
H8erfisternators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
Tänker inte ge mig in och debattera med någon här. Ni som argumenterar för att all mat är lika bra och att ju billigare det är desto bättre: Fine, det gör mig inget att ni får i er massa besprutningsmedel, kemikalier, GMO m.m.! Ni bryr ju er uppenbarligen inte, så varför ska jag. Det slutar med att ni får mer sjukdomar och genetiska problem för er & era avkommor i flera generationer. Det är i perfekt darwinistisk ordning, inget att bry sig om; den smarte överlever och den dumme utrotar sig själv kort- eller långsiktigt!

Jag lever just nu på minimal lön (under 10k/mån), men äter ändå nästan uteslutande ekologiskt och nyttigt, är väldigt medveten om vad det är jag stoppar i mig. Så att säga att man inte har råd, är i mer än hälften av fallen inte sant.

Den här personen är ett bra exempel hur hjärntvättade folk blir av livsmedelsföretagen, när konsumenten frivilligt tror att det finns gift i konkurrentens bröd, ost, lök etc.. betyder det mer pengar för företaget.
Manen bakom GMO fick Nobels fredspris när vi nu har förmågan att odla större mängd mat på mindre yta, och detta gör livsmedelsföretagen vansinniga eftersom de förlorar miljarder i teoretiskt vinst.
Kemikalierna ger större skördar till fler människor, och går att tvätta bort med vatten.

Alvarligt Sjuk blir du om du äter en grönsak som blivit gödslat med avföring från ett sjukt djur (till exempel e coli eller salmonela), som inte får behandling eftersom den inte får ta vaccin eller hormonbehandlingar.
Senast redigerad av H8erfisternator 2014-02-24 kl. 19:17.
Citera
2014-02-24, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sancha

Så säg att jag köper köttfärs istället. Man får väl 4 portioner på 1 kg = 154 kr i veckan. Då har jag sparat 846kr på en vecka att göra något sjukt mycket roligare för än att käka.

Det är 45700 på ett år.
Vad är så sjukt mycket roligare?
Citera
2014-02-24, 19:17
Bannlyst
Fan är ditt problem då? Om folk vill köpa billig mat så får de väl göra det, angår fan inte dig dumma fanskap
Citera
2014-02-24, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shesellseashells
Vad är så sjukt mycket roligare?
Ja för 45000 kan jag ta en månad semester. Eller ta två veckor och dra ut någonstans i europa. Vad är inte roligare än att laga mat och käka?
Citera
2014-02-24, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Man gör väl inte storkok av köttfärs utan av t.ex högrev?

Högrev kostar inte mycket mer än köttfärs. Sen så äter man inte entrecote eller oxfile varje dag, kanske 1-2 gånger i veckan.

Jag reagerade mest på att du ansåg att det är svårt att tillaga köttdetaljer. Det går betydligt snabbare att steka en steak än laga köttfärs.

Men visst du kan spara halva din månadslön om du dessutom käkar nudlar varje dag.
Högrev är också köttigt. Och som sagt inte något jag direkt gillar. Har inte sagt att det är svårt, jag sa att det var trökigt.

Köttfärs kan man göra mycket köttfärsås eller stora feta lasagner av. Har fler gånger lagat så mycket mat på söndagen att jag klarat båda lunch och middag enda fram till fredagen. Och jag käkar kött varje dag inte bara 1-2 gånger i veckan. Laga mat däremot gör jag 1-2 gånger i veckan.
Citera
2014-02-24, 19:27
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarjaa
Detta med att folk tror att det är något fel på dansk fläskfile o så är ju bara något föråldradrat som 50 och 60 talister tror man ska bli sjuk av.
Enligt ny statistik har 42% av de danska grisarna salmonella och 77% har multiresistenta bakterier men visst du vet nog vad du pratar om

Edit: källor

Salmonella:
http://www.svdhv.org/sv/gris/fakta-om-svensk-grisnaring/nolltolerans-mot-salmonella/
MRSA:
http://www.svdhv.org/upload/documents/Artiklar/131210_sverige_bast_i_eu.pdf
Senast redigerad av DTWK 2014-02-24 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in