2014-02-22, 11:44
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEXBASE
Nog har jag druckit HB i mina dagar, men att det skulle vara bättre än bra märken som är bland dom största i världen håller jag nog inte med om
Ja, man ska inte jämföra hemkört gjort på turbojäst och socker med vodka. Men rent blir det om man gör rätt. Jag är ingen självutnämnd expert direkt, men jag har druckit mycket bra hb, så visst går det.
Citera
2014-02-22, 15:22
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Bra brännvin är jättegott. Hit hör dock inte hembränt.

Det är bara byfånarna på vischan som inbillar sig detta.

Vill du förklara exakt hur skatten förändrar smaken för oss dödliga utan sådana insikter?

Citat:
Ursprungligen postat av LEXBASE
Nog har jag druckit HB i mina dagar, men att det skulle vara bättre än bra märken som är bland dom största i världen håller jag nog inte med om

Det faller på att ett stort märke som Absolut är betydligt sämre än även många av de mindre märkena på bolaget. Det finns ingen given koppling mellan smak och framgång på det sättet som det finns mellan t.ex. marknadsföring och framgång.
Citera
2014-02-22, 15:26
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ja, man ska inte jämföra hemkört gjort på turbojäst och socker med vodka. Men rent blir det om man gör rätt. Jag är ingen självutnämnd expert direkt, men jag har druckit mycket bra hb, så visst går det.

Fast att kommersiellt brännvin är gjord på vetebas handlar ju bara om att hålla nere tillverkningskostnaden.
Citera
2014-02-22, 15:44
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Fast att kommersiellt brännvin är gjord på vetebas handlar ju bara om att hålla nere tillverkningskostnaden.
Är det verkligen så då, sätter inte säden en viss prägel på vodkan?
Jag menar inte att den blir renare, bara det att den får en viss smak.
Citera
2014-02-23, 10:22
Medlem
I den säsong som går just nu av moonshiners får även de blå sprit... De kokade färdigt spädde sedan ut med vatten och kokade igen..
Citera
2014-02-23, 20:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
I den säsong som går just nu av moonshiners får även de blå sprit... De kokade färdigt spädde sedan ut med vatten och kokade igen..
Serien är fake och frågat om de men inget svar :/
Citera
2014-02-24, 08:12
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Vill du förklara exakt hur skatten förändrar smaken för oss dödliga utan sådana insikter?

Det faller på att ett stort märke som Absolut är betydligt sämre än även många av de mindre märkena på bolaget. Det finns ingen given koppling mellan smak och framgång på det sättet som det finns mellan t.ex. marknadsföring och framgång.
Var har jag nämnt något om skatten? Det är nog ditt dåliga hemkörda som mosat hjärnan.
Men, detta är ju den klassiska visan från folk som bränner sitt eget brännvin:
-Polaren lät testa sitt hemkörda i ett laboratorium och dom sade att det var mycket renare och finare en tex Absolut eller Smirnoff.

Citera
2014-02-24, 11:19
Medlem
blowns avatar
Citat:
Var har jag nämnt något om skatten? Det är nog ditt dåliga hemkörda som mosat hjärnan.
-Polaren lät testa sitt hemkörda i ett laboratorium och dom sade att det var mycket renare och finare en tex Absolut eller Smirnoff.

Vodka som Absolut och Smirnoff har ansenliga mängder finkel i, eftersom vodka inte är ren sprit, utan just vodka som får delar av sin karakteristiska smak från finkeloljor.

Bra hembränt är azeotrop alkohol på nära 96% alkohol utspädd med vatten till drickbar nivå. Det innehåller alltså ingenting som ska ge smak eller karaktär.

Alltså - bra hembränt ÄR de facto renare än vilken valfri vodka som helst. Vodka gör inget anspråk på att vara helt rent, utan medvetet "förorenat" för att få en viss smakkaraktär.
Citera
2014-02-24, 14:55
Medlem
DeKaizers avatar
Vet inte om det redan tagits upp i tråden, men om jag minns rätt så ger alla vattenlösningar av koppar en blå färg. Om det är koppar man använder i sina rör skulle det förklara en del.
Citera
2014-02-24, 16:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeKaizer
Om det är koppar man använder i sina rör skulle det förklara en del.
Finns de som bara kör koppar från jäsning till bränning och kondensering, rostfritt borde väl va bättre om än svårare att arbeta med?
Citera
2014-02-24, 16:51
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns de som bara kör koppar från jäsning till bränning och kondensering, rostfritt borde väl va bättre om än svårare att arbeta med?
Bidrar inte kopparen till reningen?
Citera
2014-02-28, 19:30
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:

Ok, vi kan väl börja med att du definierar hembränt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in