2014-02-20, 17:13
Medlem
Avva66s avatar
Bra hembränd sprit blir mycket bra, inget snack om saken. Men det man köper svart
på dunk är väl kanske inte alltid det bästa.
Citera
2014-02-20, 17:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamajägarn
Orkade inte läsa igenom tidigare sidor men är spriten blå kan det vara som så att det är rmycket kopparjoner i den, brukar resultera i blåa lösningar tror jag. Hur får man då bort dem, testa elektrolys över natten så kanske det löser sig i detta fall, dvs ta ett bilbatteri och fäst 2 sladdar kopplade till varsin ädel metallbit och låt dessa ligga i hinken under natten. Huruvida detta fungerar eller ej samt om det äns är kopparjoner som är boven i dramat har jag ingen aning om men lycka till ändå
I moonshiners som är en fake'ad scriptad tv-serie om hembränning fick ett par ut blå sprit men efter att ha bränt en andra gång kom den ut klar.

Kan det funka i verkligheten också?

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Men det man köper svart på dunk är väl kanske inte alltid det bästa.
Ska man få något gjort ordentligt så måste man göra det själv är väl det jag tänker på när jag läser det, nån som tillverkar för att sälja vill sällan lägga ner mer arbete och pengar än absolut nödvändigt och då blir slutprodukten därefter.

Gubbarna som står på biltema och letar efter groggvirke i kemrummet skulle inte betala extra för premium direkt
Citera
2014-02-20, 21:42
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Screem
Vill säga så här, bra hembränt smakar inte speciellt mycket sprit och kan användas för att göra bra groggar. Men nu är det många som helt skiter i hur man kokar och renar det. Så den smakar finkel som bara den.

Men de går göra "fint" hembränt =)

När något ska kallas för fint så kan vi utesluta häxans turbojäst och 8kg socker att de sedan går att koka och filtrera tills det hemkörda har förlorat sin karaktär är en annan sak.

Dagen efter 1l riktigt hemkört bränt av en snål 15åring så ska det vara slagsmål om toaletten
Citera
2014-02-20, 22:11
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
"Fint" hembränt?
jo, jag tackar!

Gillar man brännvin så är bra brännvin gott. Huruvida det är skattat eller inte påverkar inte smaken.
Citera
2014-02-21, 00:49
Medlem
hatsan90s avatar
Anledningen till den blåa spriter är pga oxidation i ditt kylrör (kopparör), destilera en liter vit vinäger så försvinner oxidationen i röret. kanske någon som har nämnt tidigare, orkar inte läsa igenom tråden.
Citera
2014-02-21, 08:14
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Gillar man brännvin så är bra brännvin gott. Huruvida det är skattat eller inte påverkar inte smaken.
Bra brännvin är jättegott. Hit hör dock inte hembränt.

Det är bara byfånarna på vischan som inbillar sig detta.
Citera
2014-02-21, 08:31
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
"Fint" hembränt?
jo, jag tackar!

Jo för tusan. Kommer ihåg på 90 talet när jag bodde i Malmö, jävlar va fian grejer man fick tag i då. Bättre än Absolut!

Så det går, definitivt. Men det kräver förstås lite jobb...
Citera
2014-02-21, 12:14
Medlem
Inget problem med att koka hemkört som är bättre än Absolut och Smirnoff.

En bra apparat och bra aktivt kol gör jobbet enkelt.
Citera
2014-02-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elon.fiske
Inget problem med att koka hemkört som är bättre än Absolut och Smirnoff.

En bra apparat och bra aktivt kol gör jobbet enkelt.

Nog har jag druckit HB i mina dagar, men att det skulle vara bättre än bra märken som är bland dom största i världen håller jag nog inte med om
Citera
2014-02-22, 01:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FuckThePolice
Hejsan, jag satte igång min brännare idag som jag har bränt sprit med ungefär 3-4 gånger och en utav dem gångerna så har jag fått ut blå sprit i slutet men nu har det hänt IGEN.

Jag började med att rengöra kärlet, så hade jag 1 liter hett vatten med 1 tesked citronsyra som jag lät ligga i spiralen upp och ner i ca 30 min sen spola jag rent spiralen med dusch slangen sen så hällde jag i mäsken som har jäst i 2-3 dagar och satte igång allt, termometern var ca 96 grader innan det ens började koka men som jag skrev ovan så har den nog pajjat, det började droppa och då kom det ut blå sprit så nu är frågan den vad ska jag göra? ska jag låta det droppa på och få ut blå sprit eller ska jag stänga av och hälla ut mäsken? Hur ska jag göra för att undvika mera blå sprit?

har fått ut ungefär 3 deciliter blå sprit och mera kommer...

Det känns lite jobbigt att förstöra mäsken utan att ens få ut nå bra sprit utav de.

va... vafan?
antingen är du färgbög eller cp. vafan blå sprit?

Otäck slatt med finkel vet jag vad det är, men inte "blå"sprit.

har du använt fel material måhända?
Senast redigerad av Ludi 2014-02-22 kl. 01:47.
Citera
2014-02-22, 04:05
Medlem
Om det är precis i början i samband med heads så äre väl bara att slänga i citronsyra i kokarn. Har hänt mig pga högt ph på vattnet. Det blåa gick bort på en gång sen vare bara att köra på som vanligt. Behöver jag säga att du inte ska använda den spriten som är blå?
Citera
2014-02-22, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEXBASE
Nog har jag druckit HB i mina dagar, men att det skulle vara bättre än bra märken som är bland dom största i världen håller jag nog inte med om
Jag kan bara relatera till eget och bekantas hemkörda. Vad du druckit vet jag inget om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in