2014-02-24, 04:36
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Om vi backar påstår Pastakrydda att Nejding lägger sina personliga åsikter i sitt arbete, och det har Pastakryddan hört från någon annan. Jag menar att det är stor jäkla lögn. Det är lika lögnaktigt som att resningen inte skulle ske.,

Det ingår i förhörstaktik att pressa det är liksom uppenbart om man vet något om förhörsteknik.
Man kan tycka en massa men veta eller belägga det har man ytterst svårt med.
Men det kan ju hända att Pastakryddan har fått orden om Nejding från Fredrik det vet man inte, och då förstår man ju desto mer.

Man hade uppklarad gm polisiärt och man har fått han fälld, så kan man börja studera Nejdings andra fall och återkomma med lite mer substans i sina påståenden. Lögner är som sagt genomskådade för länge sedan i ämnet.

Det främsta målet är att leda utredningen framåt och få information i ett förhör.
Och man kan säga att Fredrik hade svårt att förklara sig, och därmed åkte han på en förklaringsbörda.
Så förhöret i sig är helt okej ingenting annat.

Jag tror inte alls att det är en lögn. Personligen tycker jag det framgår rätt tydligt.
Nej, jag har inte fått de orden från Fredrik. Jag har fått dom från en som arbetar med förhör. I samma hus som BN.

Huruvida resning skulle ske eller inte, kunde vi väl bara spekulera i? Hur kan du få det till en lögn?
Du sa att FS skulle dömas i såväl rond 1 som rond 2, men han friades. Var då ditt uttalande om fällande dom en lögn? Självklart inte. Du trodde på en fällande dom, du hade fel. Men nu fälls han.
Citera
2014-02-24, 04:37
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Om vi backar, så var din huvudfråga att Fredriks situation med barnen hade man inte behövt ta upp på en kyrkogård. Jag menade att N måste "pressa" Fredrik med frågor om varför han satt på en, ytterst obekväm, gravsten i timmar. (Om Fredriks situation med barnen skulle kunna förklara Fredriks sittning på graven, eller inte, har jag ingen synpunkt på.)

Vad du menar med att huvudfrågan är "skiter i vad du tänkte på, var fan var du?" Den begriper jag inte?

Jag vet inte om jag förstår vad du skriver.

Var han befann sig har med utredningen att göra.
Hans tankar har inte med utredningen att göra. Framförallt inte huruvida han träffar sina barn eller ej.
Citera
2014-02-24, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Varje fhl har sin teknik, och BN plockade fram allt som gick att plocka fram med en så pass verbalt dement person som den han i FS:s gestalt hade framför sig; en person som såväl de facto som pga trög tankeverksamhet och rena lögner inte förstod de enklaste frågeställningar:Redan i sitt första förhör fick han fram hur förorättad FS (fortfarande) kände sig:
Jämför förhör med mer oslipade GM och dessa.
Här fanns inte någon öppning för silkesvantar,
man ansåg nog inte att det hade hjälpt F att tala sanning med en annan "relation" till FL.
Däremot hade ett annat bemötande kanske hjälpt med en annan misstänkt.
Jag håller med, F håller sig till den skyldiges linje att inte spekulera och inte berätta eller hitta på för mycket eftersom han vet att det skulle bli hans fall.
Citera
2014-02-24, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Hans tankar har inte med utredningen att göra. Framförallt inte huruvida han träffar sina barn eller ej.
I en mordutredning är väl allt av intresse?
Eller ska man undvika alla ämnen som eventuellt skulle kunna uppfattas som obehagliga för MT?
-Vad tänkte du på?
-Ja. Min livssituation (ser ledsen ut)..

-Jaha! Nej det blir för privat! Förlåt att jag frågade så dumt!

Eller

-Hur då?
-Ja, att jag mördat henne!

Tänk om man undvikit frågan och detta var vad han tänkte svara?
Ibland bryter de ihop och erkänner helt plötsligt.
Citera
2014-02-24, 07:52
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Jag tror inte alls att det är en lögn. Personligen tycker jag det framgår rätt tydligt.
Nej, jag har inte fått de orden från Fredrik. Jag har fått dom från en som arbetar med förhör. I samma hus som BN.

Huruvida resning skulle ske eller inte, kunde vi väl bara spekulera i? Hur kan du få det till en lögn?
Du sa att FS skulle dömas i såväl rond 1 som rond 2, men han friades. Var då ditt uttalande om fällande dom en lögn? Självklart inte. Du trodde på en fällande dom, du hade fel. Men nu fälls han.
Du har "hört" (det fetade), det kallar jag inte bevis för att ditt påstående är fallet. Jag skulle kunna påstå exakt tvärtom, att jag "hört" från hans närmaste man att han inte haft några personliga åsikter i fallet.
N hade all rätt att ställa vilka frågor han ville.
N som den erfarna FHL han är genomskådar naturligtvis en skyldig ganska snabbt. DET etyder inte att han begått något fel under utredning eller förhör.
Citera
2014-02-24, 07:53
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ingen har sagt att förhör inte ska hållas. MrsMagoo förvränger saker i sitt inlägg. Smålandstintin menade såklart att man inte behövde ha just BN som FHL då det inte gav så mycket, utan att man kunde prova med någon annan.

Jag skrev även tidigare att det inte är säkert att det skulle "hjälpa" att byta, men att man kunde försöka. Att låta Wetterskog förhöra (sista gången) var bra, men det är ingen skillnad eftersom BN satt med vid detta. Alltså ändrar ju såklart inte FS inställning då. Sen säger jag ÅTERIGEN att det är möjligt att det inte gjort någon skillnad ändå. Men det vet vi ju inte. För så jobbar ju inte polisen där...

BN visar sin tydliga PERSONLIGA åsikt från dag ett. Allt annat är lögn. Han må ha haft rätt, men han slant med tungan och uttalade sig klumpigt.

Här tänkte jag svara, men...
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Om vi backar påstår Pastakrydda att Nejding lägger sina personliga åsikter i sitt arbete, och det har Pastakryddan hört från någon annan. Jag menar att det är stor jäkla lögn. Det är lika lögnaktigt som att resningen inte skulle ske.,

Det ingår i förhörstaktik att pressa det är liksom uppenbart om man vet något om förhörsteknik.
Man kan tycka en massa men veta eller belägga det har man ytterst svårt med.
Men det kan ju hända att Pastakryddan har fått orden om Nejding från Fredrik det vet man inte, och då förstår man ju desto mer.

Man hade uppklarad gm polisiärt och man har fått han fälld, så kan man börja studera Nejdings andra fall och återkomma med lite mer substans i sina påståenden. Lögner är som sagt genomskådade för länge sedan i ämnet.

Det främsta målet är att leda utredningen framåt och få information i ett förhör.
Och man kan säga att Fredrik hade svårt att förklara sig, och därmed åkte han på en förklaringsbörda.
Så förhöret i sig är helt okej ingenting annat.

Men det gjorde Mrs så väl.

Citat:

Pasta, du har hört, något om någon, som hört något om någon... Någon sa något om någon?

BN gjorde jobbet.

Ge mig ett skäl, med godkända argument varför FHL skulle bytas? Tänk nu efter noga innan du ger mig ett svar tack.
Citera
2014-02-24, 07:54
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
ALLT har med utredningen att göra, och du tror väl inte på fullaste allvar att han med sin kassa rygg suttit på en 1 dm hög gravkant en hel natt och tänkt på sina barn, när han inte ens ringde dem på deras födelsedagar?!?
Citera
2014-02-24, 08:18
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Här tänkte jag svara, men...

Men det gjorde Mrs så väl.

Pasta, du har hört, något om någon, som hört något om någon... Någon sa något om någon?

BN gjorde jobbet.

Ge mig ett skäl, med godkända argument varför FHL skulle bytas? Tänk nu efter noga innan du ger mig ett svar tack.

Antingen vill ni inte förstå det jag skriver av ren princip, eller så förklarar jag dåligt. Trist att det blir personliga påhopp för att man inte delar uppfattning om tex hur förhören hölls.

1. Man märker i tidigt skede att FS och BN´s kommunikation fungerar "sådär". Vem det beror på varierar. FS blir arg och sätter sig på tvären många ggr i förhören. Jag vet inte hur jag själv skulle fungera efter att ha suttit häktad en längre tid. Kanske skulle jag känna mig i lite sämre psykiskt skick än vanligt? Det är nog inte som att ta in på hotell, eller hur?
BN´s förhör leder inte till något. FS svarar mest "jag vet inte, ingen aning, jag spekulerar inte"

2. Ja jag har hört, jag har inte sagt att det är överensstämmande med sanningen. Jag skrev tydligt att jag "hört". Men jag litar kanske mer på en person jag faktiskt har träffat och diskuterat detta med över ett glas rosé än en anonym skribent på flashback. Men det är ju min inställning och jag säger inte åt dig eller någon annan vad just ni ska tro och tänka.

3. BN gjorde jobbet ja. Tycker du att det flöt på så att säga i förhören?

4. Tror du BN och FS har "träffats på" tidigare i liknande sammanhang (inte mord då, men förhör)? Om det kan vara en orsak till att FS och BN redan har en inställning till varandra? Det är en fråga från min sida, inte ett påstående. Så inga missförstånd uppstår.

5. Vid sista förhöret som MrsMagoo hänvisar till så är ännu BN närvarande.
Citera
2014-02-24, 08:21
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
I en mordutredning är väl allt av intresse?
Eller ska man undvika alla ämnen som eventuellt skulle kunna uppfattas som obehagliga för MT?
-Vad tänkte du på?
-Ja. Min livssituation (ser ledsen ut)..

-Jaha! Nej det blir för privat! Förlåt att jag frågade så dumt!

Eller

-Hur då?
-Ja, att jag mördat henne!

Tänk om man undvikit frågan och detta var vad han tänkte svara?
Ibland bryter de ihop och erkänner helt plötsligt.

Jag trodde vi hade lagt det här med kyrkogården åt sidan, jag anser inte att vi kommer någonvart med det. Men för sista gången då, sen svarar jag inte mer på frågan gällande det:

FS barn har inte med utredningen att göra.
Jag tror FS tänkte på annat än sina barn den där natten.
Citera
2014-02-24, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc

Jag vet mycket väl att jag inte är pastakrydda. Jag är tvärtom rätt smaklös.
Trots det dristar jag mig till ett svar, även om jag inte vet vad just du tycker är godkända argument.
BN har tydliga fördelar som förhörsledare. Bland annat lyckas han gång på gång få FS att ljuga, vilket till och med togs som ett argument för resning av högsta domstolens majoritet.
MEN i sak gav förhören inte det man alltid hoppas på: en förklaring till brottet. Nu vet vi att FS bortom rimligt tvivel är skyldig, men den för anhöriga så viktiga frågan varför är inte i närheten av att få ett svar.
Jag tycker att man gjorde rätt i att BN fick hålla i så många förhör. Däremot tycker jag man borde kompletterat med en helt annan förhörsledare, för att se om man kunde få honom att erkänna och förklara sitt handlande. Det är inte processekonomiskt, men hade inneburit en lättnad för Marinas anhöriga.
Citera
2014-02-24, 14:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Trots det dristar jag mig till ett svar, även om jag inte vet vad just du tycker är godkända argument.
BN har tydliga fördelar som förhörsledare. Bland annat lyckas han gång på gång få FS att ljuga, vilket till och med togs som ett argument för resning av högsta domstolens majoritet.
MEN i sak gav förhören inte det man alltid hoppas på: en förklaring till brottet. Nu vet vi att FS bortom rimligt tvivel är skyldig, men den för anhöriga så viktiga frågan varför är inte i närheten av att få ett svar.
Jag tycker att man gjorde rätt i att BN fick hålla i så många förhör. Däremot tycker jag man borde kompletterat med en helt annan förhörsledare, för att se om man kunde få honom att erkänna och förklara sitt handlande. Det är inte processekonomiskt, men hade inneburit en lättnad för Marinas anhöriga.

Ett förhör går sällan ut på att få dom att erkänna, men det kanske du och pastakryddan inte visste?
Man går in för att få dom att lämna information om fallet så utredningen går vidare. Det är en grov missuppfattning att en förhörsledares uppgift är att få dom att erkänna. Det är alltså inte främsta målet med ett förhör.
Citera
2014-02-24, 14:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Är det en fördel att få den förhörde att ljuga? Är det inte bättre att få hen att tala sanning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in