2014-02-05, 01:35
Medlem
fastones avatar
Funderar på att be en bekant ta hem en till mig från USA
Tex en 300x eller liknande dessa kostar nya ca 10tusen usd
Nån som vet nåt man behöver tänka på?

Må väl
Citera
2014-02-08, 18:18
Medlem
e

http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_Ultra_LX__12_i_nyskick_51295726.htm?ca=1_ 8&w=3

Är Kawasaki Vattenskotrar någon kvallite?

dyrare i drift än Seadoo och Yamaha?

Edit: Hur många timmar ska man sikta in sig på om man köper beggat? Kan inget alls om timmar på en vattenskoter
100timmar, motsarar det kanske 200 Mil?
200timmar. 350-400mil eller?

Hur många timmar brukar ni max köpa en vattenskoter som gått,?
Mvh
Senast redigerad av nejdetbliringet 2014-02-08 kl. 18:20. Anledning: e
Citera
2014-02-08, 21:02
Medlem
lasternassummas avatar
Vattenskooter?
Hittade några exempel på don'ts...

http://www.youtube.com/watch?v=ZMxY6ey06yQ

mvh/Bo S
Citera
2014-02-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_Ultra_LX__12_i_nyskick_51295726.htm?ca=1_ 8&w=3

Är Kawasaki Vattenskotrar någon kvallite?

dyrare i drift än Seadoo och Yamaha?

Edit: Hur många timmar ska man sikta in sig på om man köper beggat? Kan inget alls om timmar på en vattenskoter
100timmar, motsarar det kanske 200 Mil?
200timmar. 350-400mil eller?

Hur många timmar brukar ni max köpa en vattenskoter som gått,?
Mvh

Jag ställer mig tveksam till kawa, dom flesta modellerna har lite väl mycket ras och likande problem.
Fast en 160hk (icke överladdad) LX är nog relativt säkert val om man nu ska ta kawa.
250-260 modellerna slukar enorma mängder soppa och 300an är säkert kul men man måste ju fråga sig hur smart det är att klämma ut 300 överladdade hästar ur en 1,6L motor som kommer bli plågad.

Normala service kostnaderna är nog ingen större skillnad mellan alla märken.

Allt mellan 50-100h är inga problem på nån skoter, men vissa som tex Yamaha VX kan ju lätt gå problemfritt i 500+ timmar.

Stora kostnaden kommer ligga i soppa om du väljer en maskin med turbo eller kompressor.
Dvs dom modellerna på 200+ hk.

Billigaste du kan komma undan med idag är en Seadoo SPARK.. dock inte provat dom så ska inte säga
för mycket, men dom har små motorer och billiga i drift.

Annars skulle jag rekommendera Yamaha.. svårslaget märke.
Citera
2014-02-11, 16:11
Medlem
drummel89s avatar
Vad tror ni om Sea Doo Spark?

Priset börjar på 59000:- för 60hk versionen men kan fås trimmad till 185 hk med tre års garanti hos 88motorsport.se för 101900:-.
Citera
2014-02-11, 16:41
Medlem
Säkert sjukt rolig då det är ganska mycket effekt på låg vikt.
Men säkert inget man ger sig ut på långturer med.
Citera
2014-02-11, 18:15
Medlem
Du kommer garanterat inte att sälja den om du haft en!
Ev sälja den och uppgradera dig!

Det är förbannat kul att köra vattenskoter, du kan hålla på en hel dag och det känns som en timma!
Dom dra ju en del soppa, det är lite att pilla med ( inte helt kostnadsfritt ) men det är de värt! tro mig!

Se bara till att du inte buskör nära andra båtar/bryggor etc, du blir snabbt ovän med folk då!

Lycka till med ditt köp!

Ps , är väldigt avis på dig om du köper en
Citera
2014-02-22, 22:02
Medlem
Turbaas avatar
vattenskoter är ett måste om du gillar frihet och fart :P
Citera
2014-02-25, 03:11
Medlem
En vattenskoter på över hundra hästar är det banne mig svårt att ledsna på. Tills man flugit helikopter...
Citera
2014-05-12, 20:46
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
vattenskoter är ett måste om du gillar frihet och fart :P

Helt rätt! personligen har jag inte ens badat sedan olyckan. Men visst saknar man sporten ibland!
Citera
2014-08-02, 01:34
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Vad tror ni om höstens lanseringar? Någon som läst om några rykten än?
Citera
2014-08-02, 20:30
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Tjena! Blivit riktigt sugen på att köpa mig en vattenskoter men är rätt så grön så skulle behöva lite tips!

Jag har kört en del på polarens Sea Doo GTI 130 och visst det är kul ett tag men jag tycker den är lite för slö.. Framförallt i accelerationen, toppfarten duger väl (ca 50knop) men skulle ju inte skada med lite extra kräm där med!

Har tänkt att köpa en lite finare begagnad nu (tänker att det är billigare nu på sensommaren?) men vet inte riktigt vad jag bör ha? Jag tänker att om jag köper en för 70-80 tusen och säljer den om 1-2år så förlorar jag ungefär lika mycket som om jag köper en lite nyare med färre timmar för 90-100 tusen? (Bör väl förhoppningsvis bli lite mindre krångel med en nyare också?

Jag kommer att köra den i både stora och små sjöar men det kommer nog inte bli aktuellt att köra i havet. Har tittat på både sea doo RXT och RXP.. Vill ju kunna leka med den utan att den känns för klumpig men vill samtidigt kunna skjutsa 1 person utan att det ska bli för trångt, har hört att rxt'n blir väldigt tung och att det inte går att "leka" så mycket med den? några synpunkter här?

Hur stora är serviceintervallerna på de nyare modellerna och vad är det som behövs göras?

Även tittat lite på Sparken, hur är den om man optimerar den till 110hk?

Jag undrar även vad man bör titta på när man köper begagnat, några kända fel osv? Hur många timmar bör en skoter ha om den är t ex från 2010 och uppåt? När "har den gjort sitt" så att säga?

Rimligt pris för t ex en sea doo rxt eller rxp med årsmodell 2010 och uppåt?

Alla tips och synpunkter mottages gärna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in