2010-05-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskglass
Jag kan direkt tipsa om sveriges största vattenskoter forum. www.guppa.se.

Men till din fråga så är rxt:n längre och går bättre när det är lite vågor. Sen är den även 3 sistig.
Rxp:en är kortare och den går snabbare och bättre acceleration på plant vatten och den är 2 sitsig.

Det beror som sagt lite på vart du ska åka.. och vilket syfte du ska ha den till? lek eller racing?

Tack för forum tipset, kommer att åka i havet, dra vattenskidor, leka mm. kommer använda den till allt möjligt, dock ingen racing.
Citera
2010-05-22, 10:23
Medlem
Wu-Tangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleskalman
Tack för forum tipset, kommer att åka i havet, dra vattenskidor, leka mm. kommer använda den till allt möjligt, dock ingen racing.

Om du ska köra där det går lite större vågor skulle jag säga RXT, då den är stabilare. RXP och RXT har båda krok för rep till vattenskidor i bak.
Citera
2010-06-08, 00:37
Medlem
Tänkte låna den här tråden lite.
Sommaren är ju här nu (snart) och vattenskotrarna börjar susa omkring, nu måste man ju bara skaffa en!
Nu till mina frågor: det här med gångtimmar..finns flera fina skotrar ute på blocket som gått 50-70-10-160 h..vad är för mkt? Har hört att seadoo-skotrar med kompressor måste renovera kompressorn vid 100h, jag menar, 100h, det är ju för fan ingenting!? Låter som om dom inte är byggda för att hålla...
Vad gäller för andra märken? Motorer utan kompressor, hur många gångtimmar är mycket för dom?
Och för en tvåtaktare, typ Gp1300r? Har förstått att det krävs "mer" service på en kompressormatad än en utan kompressor (iaf när det gäller seadoo). Så när behövs det rent gennerelt göras en större "ordentlig" service som innebär utbyte av diverse motordelar eller dylikt (förutom tändstift) ? Hur länge går en kompressormatad skoter om man servar den regelbundet?
Många dåligt formulerade frågor, är för lat för att snygga till det
Svara nu förfan !
Citera
2010-06-08, 16:38
Medlem
Wu-Tangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilleplutt1
Sommaren är ju här nu (snart) och vattenskotrarna börjar susa omkring, nu måste man ju bara skaffa en!
Nu till mina frågor: det här med gångtimmar..finns flera fina skotrar ute på blocket som gått 50-70-10-160 h..vad är för mkt? Har hört att seadoo-skotrar med kompressor måste renovera kompressorn vid 100h, jag menar, 100h, det är ju för fan ingenting!? Låter som om dom inte är byggda för att hålla...
Vad gäller för andra märken? Motorer utan kompressor, hur många gångtimmar är mycket för dom?
Och för en tvåtaktare, typ Gp1300r? Har förstått att det krävs "mer" service på en kompressormatad än en utan kompressor (iaf när det gäller seadoo). Så när behövs det rent gennerelt göras en större "ordentlig" service som innebär utbyte av diverse motordelar eller dylikt (förutom tändstift) ? Hur länge går en kompressormatad skoter om man servar den regelbundet?
Svara nu förfan !

100h är en ganska lång tid faktiskt, jag kör runt 50-75 timmar per säsong och då kör jag varje dag.
Citera
2010-06-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wu-Tang
100h är en ganska lång tid faktiskt, jag kör runt 50-75 timmar per säsong och då kör jag varje dag.
Jo, klart att 100h är ett bra tag! Dock tycker jag det känns lite knäppt att en skoter kan behöva en ordentlig renovering efter påga gångtiden efter redan 1-2 säsonger. Jämför med en bil t.ex. Den använder man också varje dag, till och från jobb osv. Visserligen håller man högre motorvarv på en skoter än på en bild och kör den (oftast) betydligt hårdare och en bil behöver ju också servas.
En kompis rib hade gått drygt 500h när han sålde den (Yamaha 150hp 2-stroke V6), inte var det någon som helst "hake" enligt servicemannen, dom fick precis det dom ville ha för den....Förstår du min tanke lite, eller håller du inte med alls?
Vad cruisar du runt på för rolig leksak förresten?
Citera
2010-06-08, 17:17
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Svara nu förfan !

Det va dom inte, dom var väldigt felbyggda kan man säga.

Sen kan man väl räkna med att om den gått 30 h på en säsong så har den gått ganska mycket.

Skulle inte köpt en två-taktare, låter mer, drar mer, olja, mer underhåll, oftast äldre.

Hur mycket har du att handla för och vad söker du efter?
Citera
2010-06-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Det va dom inte, dom var väldigt felbyggda kan man säga.

Sen kan man väl räkna med att om den gått 30 h på en säsong så har den gått ganska mycket.

Skulle inte köpt en två-taktare, låter mer, drar mer, olja, mer underhåll, oftast äldre.

Hur mycket har du att handla för och vad söker du efter?
Nu spånar bara jag, men skulle väl säga runt 65-70lök.
Jag vill ha mos i bitarna, accelerationen ska kännas ordentligt! Är lite inne på en 3sitsig, typ GTX Supercharged (har läst om nån kompressorkomponent som tidigare var gjord i keramik som krackelerade efter ett tag).
RXT:n är ju ganska så dyr, men en härlig skoter är det allt, älskar draget samt att den är så pass stor och sjöduglig (jämfört med RXP:n)
Ännu mer kostar ju Yamahas och Kawasakis skotrar (med kräm).
Vet du vilka skotrar från SeaDoo som är "felkonstruerade"? Har somsagt läst om GTX supercharged, tar för givet att RXT:n och RXP:n inte har samma konstruktionsfel, eller är så fallet?
Citera
2010-06-08, 18:09
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Nu spånar bara jag, men skulle väl säga runt 65-70lök.
Jag vill ha mos i bitarna, accelerationen ska kännas ordentligt! Är lite inne på en 3sitsig, typ GTX Supercharged (har läst om nån kompressorkomponent som tidigare var gjord i keramik som krackelerade efter ett tag).
RXT:n är ju ganska så dyr, men en härlig skoter är det allt, älskar draget samt att den är så pass stor och sjöduglig (jämfört med RXP:n)
Ännu mer kostar ju Yamahas och Kawasakis skotrar (med kräm).
Vet du vilka skotrar från SeaDoo som är "felkonstruerade"? Har somsagt läst om GTX supercharged, tar för givet att RXT:n och RXP:n inte har samma konstruktionsfel, eller är så fallet?

Konstruktionsfelet består mest i just keramikbrickorna, dom klarade inte av slitaget av "full gas-ingen gas" utan krackelerade, när dom är ersatta med stål så fungerade allt bättre.

RXP är förvånansvärt sjövärdig för sin storlek.
Har själv en RXT så hittar du en till bra pris så slå till.
Citera
2010-06-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Konstruktionsfelet består mest i just keramikbrickorna, dom klarade inte av slitaget av "full gas-ingen gas" utan krackelerade, när dom är ersatta med stål så fungerade allt bättre.

RXP är förvånansvärt sjövärdig för sin storlek.
Har själv en RXT så hittar du en till bra pris så slå till.
Jag förstår! Försöker skaffa mig en bild av vad det i helhet kostar att äga en skoter. Har förstått att det är riktigt törstiga bestar. Det här med service, hur mkt kostar det och när bör de utföras?
Syftar på de feta servicarna (byta olja osv. kan man ju göra själv).
Sen det här med försäkring, vad ligger en hel-/halvförsäkring på (förutsatt att skotern är svensksåld)?
Finns det andra kostnader man bör ha medräknade?
Båtplats har jag.
Citera
2010-06-08, 19:50
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Jag förstår! Försöker skaffa mig en bild av vad det i helhet kostar att äga en skoter. Har förstått att det är riktigt törstiga bestar. Det här med service, hur mkt kostar det och när bör de utföras?
Syftar på de feta servicarna (byta olja osv. kan man ju göra själv).
Sen det här med försäkring, vad ligger en hel-/halvförsäkring på (förutsatt att skotern är svensksåld)?
Finns det andra kostnader man bör ha medräknade?
Båtplats har jag.

Tankningen kostar på ja, service har jag aldrig gjort, alltid bytt innan. Försäkringen ligger på en 4000-5000, tror det bara finns helförsäkring. Dock är oftast självriskerna skyhöga.
Citera
2010-06-10, 15:12
Medlem
Wu-Tangs avatar
Citat:
Jo, klart att 100h är ett bra tag! Dock tycker jag det känns lite knäppt att en skoter kan behöva en ordentlig renovering efter påga gångtiden efter redan 1-2 säsonger. Jämför med en bil t.ex. Den använder man också varje dag, till och från jobb osv. Visserligen håller man högre motorvarv på en skoter än på en bild och kör den (oftast) betydligt hårdare och en bil behöver ju också servas.
En kompis rib hade gått drygt 500h när han sålde den (Yamaha 150hp 2-stroke V6), inte var det någon som helst "hake" enligt servicemannen, dom fick precis det dom ville ha för den....Förstår du min tanke lite, eller håller du inte med alls?
Vad cruisar du runt på för rolig leksak förresten?

En RXP -07, rödvita modellen med 215 hästar.
Den värsta kostnaden anser jag vara bensinen, det är ju svindyrt på sjömackarna så man får slanta ut en del för att tanka upp den.

edit: jag kör alltså en hel del varje år, beroende på hur jag kör (en hel del längre körning på runt 40 knop, då räcker soppan i 4-5 timmar om jag inte har räknat fel. Kör tills varningspipet kommer för låg bensin. Orkar inte göra matten för det hela men tanken rymmer 60 eller 65 liter, soppan låg på 14,50 eller 15 kr per liter i somras..
Senast redigerad av Wu-Tang 2010-06-10 kl. 15:16.
Citera
2010-06-11, 12:11
Medlem
jamtlandoffroads avatar
jag åker också rxt!
man kan i förebyggande syfte byta ut keramikbrickorna på kompressorerna mot stålbrickor så slipper man dyra kompressor ras.
keramikbrickor finns på alla seadoo med kompressor till och med årsmodell -07.
alternativet är att köpa en -08 eller nyare men dom kostar sexsiffrigt.

förbrukningen är hög om man leker men ingenting mot en båt med samma prestanda.

kör man sansat och med jämn gas åker man både tystare,billigare och miljövänligare än med båt.

sjömackarna brukar väl ta en krona mer per liter, kanske 60 spänn extra för en full tank för att slippa konka med dunkar kan det väl vara värt om man redan är ute men självklart tankar man fullt innan man sjösätter

även jag kan varmt rekommendera guppa.se -där finns allt man behöver veta, mycket bra forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in