2014-02-22, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Eftersom toaletten har en handikappställning utgår jag från att det är en handikappad och/eller mycket äldre person som bor där.

Då är det inte alltid så lätt att städa, särskilt inte eftersom många inte har råd med hemtjänst längre.
Håller med. Texten "En del saker och inventarier kan komma att lämnas kvar." leder också tankarna till avliden eller till ålderdomshem avflyttad ägare. Plötslig avfärd strax innan jul, skulle jag gissa, och när det står klart att vederbörande inte kommer tillbaka hem finns ingen kvar som kan homestyla.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det borde även ligga i mäklarens intresse att få ut maximalt för huset och om inte ägaren har råd med städning så borde mäklaren se till att det värsta försvinner. Det känns åtminstone som att bajs- och nikotinfläckar är aningens prissänkande.
Jag tror inte det är bajs på toapappershållaren, det ser ut som en sådan där gammal sak i lackad eller emaljerad plåt, där lacken släppt har det rostat, precis som på elementet bredvid. Det där i taket är säkert någon gammal missfärgning som inte går att få bort om man så skrubbar i timmar. Ser nästan ut som om det suttit något där tidigare? Det är inte så lätt att få det att se rent ut på sådana ställen, och ganska bortkastad möda, den som köper lär inte bevara inredningen ändå eller betala extra för att någon av alla fläckar är borta.
Citera
2014-02-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Man hade kunnat modernisera med ett modernt hus som ändå smälte in i gatubilden, med samma höjd och färgskala som de andra husen om än med en modern arkitektur. Truth to be told hade jag inte gillat det heller, men det hade varit betydligt bättre. Nu ser man ju inte den vackra gamla gatan alls, man ser BARA det där huset och hur mycket det avviker från resten.

Vi har få miljöer som är så pass välbevarade som den där gatan troligtvis var innan det du ser som ett positivt tillskott dök upp, varför kan inte detta fåtal platser få bevaras så att människor kan få en känsla för hur den äldre staden såg ut? Jag tror INTE att innevånarna överlag är ett dugg glada över det där, och inte heller över att få turismen som många försörjer sig på saboterad.
Ja, blä, ser ut som en kartong som någon ställt dit. Annars är ju huset fräckt, det var snyggt inuti, och häftigt utanpå om man inte ser omgivningen. Har det inte vunnit något pris eller varit med på hustoppen? Har sett det på TV vet jag, några förståsigpåare var mycket imponerade över hur man tog tillvara på ljuset eller vad det nu var.

Visst kan det vara trevligt med kontraster och något som bryter av, men här blir det för mycket, det skär sig bara, och det nya huset kommer inte heller till sin rätt utan ser bara konstigt ut, tycker jag i alla fall.
Citera
2014-02-22, 17:01
Medlem
Skidaddles avatar
Nån har gått rejält i konkurs:

Stora Ek i Mariestad för 140 miljoner:

http://www.hemnet.se/bostad/gard-17rum-mariestad-mariestads-kommun-stora-ek-6017818

Ek Boterstena i Mariestad för 150 miljoner:

http://www.hemnet.se/bostad/gard-boterstena-mariestads-kommun-ek-boterstena-gard-1-6017767

Det måste ju vara samma säljare. Men vem är säljaren? Och hur i helvete har dom kunnat gå i konkurs med släktgårdarna som pant?
Citera
2014-02-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
http://www.maklarringen.se/Templates/Public/Pages/ObjectImages.aspx?source=hemnet&objectid=OBJ24763_ 1316292669

Det här måste vara bland det risigaste vi haft i tråden?

Det ser liksom fallfärdigt ut men att döma av möbler och liknande verkar det faktiskt bo folk där. Notera bland annat knytnävshålen i köksluckorna, mean drunk?

Ser ut som mögel lite här och var, fuktskador. Samtidigt ser man byggplast och taket i "hallen" ser ut som det är spacklat på? Skönt kontrast mellan renovering och förfall eller nåt..

Vild gissning; familj köper renoveringsobjekt för att rusta upp och skapa sitt drömboende. Börjar fixa. Strax därefter blir någon i familjen skadad/sjuk eller ett handikappat barn föds (notera rampen utanför). Renoverandet går i stå då man har fullt upp med annat, boendet fungerar dåligt för den nya situationen (eller kommer att göra det när ev funktionshindrat barn blir större och inte kan bäras uppför trappor), man bor kvar i oredan medan man söker pengar och letar efter något mer handikappvänligt/lättanpassat, och lämnar sedan över huset till nästa fixare. Total spekulation så klart, men jag har svårt att tro att man bygger en sådan rejäl ramp om ingen i huset använder rollator eller rullstol? Och jag har svårt att tänka mig att man köper ett sådant hus om man använder dylikt redan innan husköpet. Därav tanken att något hänt.

Lite konstigt att inget direkt barnrum eller några leksaker syns till.
Citera
2014-02-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle

http://www.hemnet.se/bostad/gard-17rum-mariestad-mariestads-kommun-stora-ek-6017818

http://www.hemnet.se/bostad/gard-boterstena-mariestads-kommun-ek-boterstena-gard-1-6017767

Det måste ju vara samma säljare. Men vem är säljaren? Och hur i helvete har dom kunnat gå i konkurs med släktgårdarna som pant?

http://www.lantbruk.com/lantbruk/sjalv-varderar-utne-fastigheterna-till-300-miljoner-kronor
Citera
2014-02-22, 17:27
Medlem
Citat:

Man behöver väl inte använt dem som pant för att fogden ska ta dem? Kanske har alla pengar lagts i något företag, typ enskild firma, som gått åt skogen och fastigheterna är den enda tillgången som finns? Eller så har företaget ägt fastigheterna?

Stora Ek var vackert.
Ur beskrivningen "Det tidigare orangeriet som nu är saneringsmogen utan användning." "Saneringsmogen"? Finare ord för rivningsfärdig?
Senast redigerad av Wildebeest 2014-02-22 kl. 17:30.
Citera
2014-02-22, 17:28
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besked
http://www.lantbruk.com/lantbruk/sjalv-varderar-utne-fastigheterna-till-300-miljoner-kronor

Intressant. Det ser ju ut som om han satsar på att köpa tillbaka fastigheterna. Om inte annat så verkar han ju inte gå helt lottlös. Säljer han lär han få en hundra miljoner över eller så. Det är faktiskt rätt intressant och spännande att följa sådana här fall...
Citera
2014-02-22, 17:38
Medlem
Citat:
Intressant. Det ser ju ut som om han satsar på att köpa tillbaka fastigheterna. Om inte annat så verkar han ju inte gå helt lottlös. Säljer han lär han få en hundra miljoner över eller så. Det är faktiskt rätt intressant och spännande att följa sådana här fall...
Men man förlorar väl ändå en hel del på att det säljs gnm fogden jämfört med om man sålt på normalt vis? Om han inte köper själv alltså.

På sätt och vis skönt att det redan är sålt från "ursprungssläkten", vore extra trist om kronofogden skulle sälja stället där ens förfäder bott i århundraden...
Citera
2014-02-22, 17:47
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Men man förlorar väl ändå en hel del på att det säljs gnm fogden jämfört med om man sålt på normalt vis? Om han inte köper själv alltså.

På sätt och vis skönt att det redan är sålt från "ursprungssläkten", vore extra trist om kronofogden skulle sälja stället där ens förfäder bott i århundraden...

Enligt artikeln så har ju både han och Kronofogden värderat fastigheterna till ungefär trehundra miljoner, så värderingen låter ju som att den är ganska rimlig. Han hade nog inte velat sälja om det inte var så att han hade en skuld på nära tvåhundra miljoner till staten. Och att han lägger sig så högt på värderingen talar för att han själv vill köpa tillbaka fastigheterna. Ju närmare det verkliga värdet, desto mindre troligt att nån annan vill lägga ett bud. Han kan ju också försöka göra en deal med kronkalle om att betala tillbaka den där skulden, så att fastigheterna går tillbaka till honom utan exekutiv auktion.
Citera
2014-02-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Vild gissning; familj köper renoveringsobjekt för att rusta upp och skapa sitt drömboende. Börjar fixa. Strax därefter blir någon i familjen skadad/sjuk eller ett handikappat barn föds (notera rampen utanför). Renoverandet går i stå då man har fullt upp med annat, boendet fungerar dåligt för den nya situationen (eller kommer att göra det när ev funktionshindrat barn blir större och inte kan bäras uppför trappor), man bor kvar i oredan medan man söker pengar och letar efter något mer handikappvänligt/lättanpassat, och lämnar sedan över huset till nästa fixare. Total spekulation så klart, men jag har svårt att tro att man bygger en sådan rejäl ramp om ingen i huset använder rollator eller rullstol? Och jag har svårt att tänka mig att man köper ett sådant hus om man använder dylikt redan innan husköpet. Därav tanken att något hänt.

Lite konstigt att inget direkt barnrum eller några leksaker syns till.

Huh? Yngsta barnet som är skrivet i huset är 18 år gammalt. Varför skulle det finnas leksaker utspridda?
Citera
2014-02-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Huh? Yngsta barnet som är skrivet i huset är 18 år gammalt. Varför skulle det finnas leksaker utspridda?

Vet inte exakt vad ni pratar om, men Ratsit och liknande sidor listar inte personer under 16 år.
Citera
2014-02-22, 18:44
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Apropå trenden att kommersiella lokaler och annat blir bostäder.

Bo i ett gammalt stall och eget gårdshus på kulturhistorisk adress. Dvs. mitt på Valhallavägen i Stockholm.

Ett renoverat gårdshus i etage. "Socialt kök" och vardagsrum i öppen planlösning med fönster i olika väderstreck. Egen uteplats.

Endast 90 000 kvadratmetern (utrop).

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-ostermalm-stockholms-kommun-valhallavagen-104-5988397
Otroligt rörig "stil", i övrigt ett kalasboende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in