2014-02-22, 13:43
Medlem
upperkatts avatar
"Studien, som är gjord på möss, visar att hela 90 procent av kroppens omega-3-fettsyra DHA produceras i de egna cellerna. Resten kommer från dieten."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tillskott-av-omega-3-helt-onodigt

Vad tycker ni? Är detta tillräcklig information för att sluta med att ta tillskott av omega-3?
Citera
2014-02-22, 13:49
Avslutad
Ja det har varit känt ganska länge att en normal människa behöver inte dessa tillskott.

Det blir bara tillskott i säljarens plånbok

Titta bara på den patetiske fan Stig Strand med sin Vitaproo "det funkar för mig" man vill nästan kräkas.
Citera
2014-02-22, 14:19
Medlem
Jag tror inte alls man behöver några tillskott. Kroppen klarar sig bra utan tillskott. Det har den gjort i miljontals år. Läs bl a här:

http://hjarnfysik.blogspot.se/2014/02/varning-for-tillskott-och-antioxidanter.html
Citera
2014-02-22, 14:33
Medlem
HomoNovuss avatar
Om man har en balanserad kost "behöver" inte gemene man tillskott, det är ju knappast någon nyhet? Meningen är ju att de med ensidig kost, eller brist ska kunna kompensera. Sen att folk läser kvällsblaskorna och gör i byxan för att dom inte äter tillräckligt med fisk är tragiskt . Det är ju precis som med multivitamin som dom skrev om för inte så längesedan. "Om man får i sig tillräckligt genom kost så behöver man ju inte tillskott". Hoppas verkligen att jag missat någon detalj och att folk inte är så korkade på riktigt.
Citera
2014-02-22, 14:49
Medlem
qdqdqs avatar
Jag tycker att man kan vänta med att ropa hej, tills det finns studier på människor speciellt hårt tränande människor. Minsta mängden DHA för att ett barns hjärna ska fungera korrekt känns inte helt relevant i träningssammanhang. Sedan en lätt och lagom svennebanan forskare nej nej aldrig i livet att jag litar på sådana som är hatiska i mot kostillskott till att börja med = man hittar det man söker efter.

Edit: och givetvis så är det ett kosttillskott.
Citera
2014-02-22, 15:20
Medlem
HomoNovuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
man hittar det man söker efter.

Citat:
Furthermore, as liver is one of the tissues with the highest Elovl2- expression measured, a 90% reduction in serum levels of DHA in Elovl2-/- mice indicates that liver is
the major contributor of circulating DHA under standard dietary conditions.

Det här visar väl egentligen att 90% av kroppens egna produktion i möss är beroende utav Elovl2. Läser man vidare lite i studien så är det ingen positiv skillnad kring supplementation och "fatty liver". Däremot finner dom att en återställning av Elovl2- samt supplementering av DHA återställer kroppens upptag av fetter.

Citat:
Moreover, lack of Elovl2 products prevented lipid storage in response to a high-fat diet stimulus whereas restoration of DHA levels in liver and serum of Elovl2-/- animals, as a result of dietary supplementation, improved the gain of body fat mass.

Tror det är som qdqdq misstänker ett klassiskt fall av svenne-banan journalister (ej forskare ) som tolkar det som dom vill och säger att tillskott är "HELT ONÖDIGT!!!". Vore mycket intressant att se vad som händer med kroppens egna produktion vid kraftig överdosering av Omega-3 och 6 istället, speciellt med tanke på inflammationsteorin kring muskelväxt och vad Bigorexia höll/håller på med!

För de som undrar finns studien i fulltext på följande länk;
http://www.jlr.org/content/early/2014/01/31/jlr.M046151.long
Citera
2014-02-22, 15:32
Medlem
qdqdqs avatar

Ja det var så jag menade.
Citera
2014-02-22, 15:40
Medlem
okok1s avatar
Det är bara bra nyheter. Betyder detta att "ät fisk 2 gånger i veckan" inte är relevant längre så länge vi äter "mjölk, kött, fisk, frukt och grönsaker" regelbundet?
Senast redigerad av okok1 2014-02-22 kl. 15:44.
Citera
2014-02-22, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
"Studien, som är gjord på möss, visar att hela 90 procent av kroppens omega-3-fettsyra DHA produceras i de egna cellerna. Resten kommer från dieten."

Vad tycker ni? Är detta tillräcklig information för att sluta med att ta tillskott av omega-3?
Nej verkligen inte. Från den dag jag ökade omega-3 var samma tidpunkt som mina inflammerade axlar blev stadigt bättre. Även andra inflammationer i knäfäste och armbågsfäste har även de gett med sig utan att jag behövt vara borta från träning alltför mycket.
Citera
2014-02-22, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
Nej verkligen inte. Från den dag jag ökade omega-3 var samma tidpunkt som mina inflammerade axlar blev stadigt bättre. Även andra inflammationer i knäfäste och armbågsfäste har även de gett med sig utan att jag behövt vara borta från träning alltför mycket.

Då kanske du skall ställa dig bredvid pajasen Stig Strand och ropa "DET FUNKAR FÖR MIG"
Citera
2014-02-22, 22:54
Medlem
Jag personligen tror att det är rent skitsnack. Studien är dessutom gjord på möss. Sen när godkände man resultat baserat på forskning som är gjord på möss?
Man är ofta jävligt snabb med att påpeka att vissa resultat av studier som är gjordA på möss inte gäller på människor. När det kommer till studier där man har krympt cancertumörer i möss med hjälp av Cannabis är ett exempel.
Det luktar om den här studien. Skulle gärna vilja veta vem som har sponsrat den.
Senast redigerad av Endofin 2014-02-22 kl. 23:05.
Citera
2014-02-22, 22:59
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt

sluta ät skräpmat och lägg pengarna på bra mat istället för tillskott. det tror jag på. käkar dock proteinpulver, men det är allt. funderar på att lägga av med det också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in