• 1
  • 2
2014-02-14, 14:53
Medlem
Opererade bort min sköldkörtel för drygt fem år sedan. Äter därefter levaxin. Min läkare vill att mitt TSH värde skall vara så lågt som möjligt, därför går jag på en ganska hög dos. TSH = 0,04 fritt t4 = 28, har inget t3 värde.

Jag har två funderingar som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med:
>Gör denna medicinering/dessa värden att jag har medicinerat fram hypertyeros?
>Kan man vara "resistent" mot t4? Jag har inga symptom som tyder på för hög ämnesomsättning, är snarare trött/passiv och går upp i vikt (ca tio kg sen operation).

Om så är fallet? Vad skall jag göra?
Citera
2014-02-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sooffiiee
Opererade bort min sköldkörtel för drygt fem år sedan. Äter därefter levaxin. Min läkare vill att mitt TSH värde skall vara så lågt som möjligt, därför går jag på en ganska hög dos. TSH = 0,04 fritt t4 = 28, har inget t3 värde.

Jag har två funderingar som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med:
>Gör denna medicinering/dessa värden att jag har medicinerat fram hypertyeros?
>Kan man vara "resistent" mot t4? Jag har inga symptom som tyder på för hög ämnesomsättning, är snarare trött/passiv och går upp i vikt (ca tio kg sen operation).

Om så är fallet? Vad skall jag göra?

De kan ju sänka din dos om det inte är normalt. Man ska ju hålla det inom normalvärdet.

Jag vet inte vad jag ska säga till dig TS. Jag har sköldkörtelproblem inom hela min familj och det där är fan lurigt. Jag gick ner i vikt pga. hypotyreos vilket är ovanligt. NU kan jag inte gå upp i vikt och alla värden är normala (går på lägsta dosen Levaxin). Du har ju gått upp 10kg fast på 5 år om jag förstod dig rätt? Inte så konstigt kanske, åldern spelar ju roll. Men du borde ju snarare vara hypo än hyper.

Prata med din läkare och be hen se över om din dos behöver ändras.
Citera
2014-02-16, 23:31
Medlem
Tack för svar
Min läkare vill inte sänka min dos, eftersom målet är att hålla ner TSH-nivån. Jag var dock hos en annan läkare som tog dessa värden (sökte för ngt helt annat). Den andra läkaren reagerade och ifrågasatte mina värden - hon tyckte att t4 var alldeles för högt.

Därför undrar jag om det kan vara så att jag inte reagerar på levaxin/t4 så som jag borde eftersom jag inte upplever mig ha några hyper-symptom (- om man kan bli "resistent eller immun").
Citera
2014-02-17, 02:50
Medlem
Det är ju inte helt omöjligt att du har nedsatt förmåga att konvetera T4 -> T3.

Du skulle kunna prova att äta selentillskott eller köpa paranötter (brazilian nuts), brukar finnas bland lösviktsnötterna. Selen behövs för att konverteringen ska fungera.

Du borde också kräva att få ta ett blodprov på fritt-T3, den ska ju korrelera med T4-värdet någorlunda. Har du lågt T3 och högt T4 så är det en ledtråd till problemet.

I så fall ska du be om att få prova medicinera med Liothyronin(T3) och då kanske dra ned Levaxindosen istället.
Senast redigerad av Zamenis 2014-02-17 kl. 02:52.
Citera
2014-02-17, 07:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Det är ju inte helt omöjligt att du har nedsatt förmåga att konvetera T4 -> T3.
Du borde också kräva att få ta ett blodprov på fritt-T3, den ska ju korrelera med T4-värdet någorlunda. Har du lågt T3 och högt T4 så är det en ledtråd till problemet.
Alla människor får inte låga värden på t3 prover trots att de mår bättre med tillskott.

Citat:
TSH = 0,04 fritt t4 = 28, har inget t3 värde.
Tsh ser ok ut men t4 fritt kan va lite högt, har för mig övre referensområdet är 22.

Det du kan göra är att googla efter andra människor som gjort samma operation och läsa deras personliga erfarenheter om mediciner, prover, mående och liknande.
Citera
2014-02-22, 10:34
Medlem
Tack för svar!
Då testar jag selentillskott och ber min läkare att ta t3 prov. Det borde han väl gå med på?

Vid googling hittar jag många som inte känner sig fullt "återställda" på enbart levaxin, som vill ha lio eller naturligt sköldkörtelextrakt. Alla dessa verkar dock må mkt sämre än vad jag gör, visst jag är lite trött och slö (minns inte hur det var innan operationen - kanske sån jag är), det som är mitt "stora problem" är min vikt - kan inte gå ner mina extra kilon hur jag än försöker - träning/skippar "onyttig" mat. Med mitt t4 värde borde jag, efter vad jag förstår, ha en hög förbränning?!

Är det så att som Othfanaticos skriver, att åldern spelar roll? Jag har ju ingen egen produktion som skulle kunna försämras ioma min sköldkörtel är borta... Är det konverteringen då som blir sämre?
Citera
2014-02-22, 18:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
och ber min läkare att ta t3 prov. Det borde han väl gå med på?
Såvida du inte har en trångsynt läkare som inte kan tänka självständigt så borde det inte va några problem, det kollas på ett liknande sätt som t4 men om jag förstått saken rätt så är tillförlitligheten inte den bästa.

En del behöver tillskott av T3 även när ett prov ligger inom referensvärdet.
Citera
2014-02-23, 10:58
Medlem
När jag hade 0.06 TSH så blev jag klart drabbad av hypertyreos, allt hände efter läkaren höjde min dos från 75/100 varannan dag till 112½.(Vet inte om man kan kalla honom läkare, han hade nyligen börjat sin AT inom VC)

Det tog inte länge innan jag började bli nervös inför småsaker, blev ovän med kompisar, jobbet gick åt helvete.
Jag gick på den dosen i drygt 7-8 månader innan jag drappades av psykos, förmaksflimmer, tappade all muskulatur och blev en helt annan person(Plus en lång rad ytterligare symptom). Min läkare sänkte min dos akut till 75/100 varannan dag igen och drygt ett år efteråt börjar jag mig nu känna bättre, psykosen släppte i december, hjärtat slår som vanligt och jag börjar kunna bete mig bättre bland folk och minnet böjar sakta komma tillbaka.

Nu är ju alla olika, men mitt TSH ligger runt 3 och då mår jag som bäst.

När jag började äta bra och träna lagom mycket så började jag känna mig super bra, jag äter i princip inge sockerprodukter(Undan tag kan vara sylt och sånt, men aldrig godis/läsk eller bakverk osv), äter bra råvaror och alltid sallad till maten, har även en regelbunden matvana(försöker iallafall) och mycket sömn, även lite stress i vardagen.(Denna erfarenhet fick jag förra sommaren innan min dos blev höjd)

//MVH en person som ätit levaxin sen 5års-åldern.
Senast redigerad av Silverringar 2014-02-23 kl. 11:08.
Citera
2014-02-24, 14:52
Medlem
Usch! Vilken pärs du varit med om Silverringar! Skönt att höra att du mår bättre. Spännande (eller märkligt kanske) att vi människor reagerar så olika...
Citera
2014-03-11, 11:04
Medlem
Tagit nya prover nu. T4 22 och t3 1,7. Dumt nog var jag inte så påläst om ref värden inför träffen med läkaren. T4 ligger fortfarande i överkant av ref.värde, t3 enligt läkaren mitt i (och då som det skall enligt honom). Jag frågade om inte t4 o t3 värden borde korrelera med varandra, men det gör dom sällan sa läkaren.

Enligt wiki är ref för totalt t3 1.3-3.1, dessutom står det att totalt t3 kan vara ett missvisande värde.

Att jag inte känner mig hyper - utan snarare hypo fäste inte läkarn någon vikt vid.

Finns det någon här som har erfarenhet av att komplettera med t3 "lio". Vilka argument förde ni för att få testa/vilka värden hade ni först?
Citera
2014-03-11, 14:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Enligt wiki är ref för totalt t3 1.3-3.1, dessutom står det att totalt t3 kan vara ett missvisande värde.
Referensvärden kan för många prover skilja sig mellan olika laboratorier och justeras ibland så det wiki skriver kan va felaktigt.
Citera
2014-03-16, 10:59
Medlem
Hej!

Kapar tråden lite...

Har haft en inflammerad sköldkörtel i 4 år nu. Brinner i halsen, bara på ena sidan, vilket jag tycker verkar skumt. Min andedräkt luktar rutten fisk. Har en del andra symptom också, men jag är varm i kroppen.

Vad skall jag ta mig till? Äter 12,5 ug levaxin per dag, mer klarar jag inte, mitt tsh hamnar strax under 4 med den dosen. Jag känner att kroppens ämnesomsättning ligger på en bra nivå, men inflammationen måste dämpas på nått sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in