Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarEnLiten
Silbersky har ett ytterligt dåligt rykte bland poliserna, så just honom skulle inte gagna hennes sak.
Jag har tidigare missat att det krävdes uppsåt för att bli fälld för misshandel. Jag trodde det räckte med att man skiter i följderna. Ungefär som att man misshandlar någon grovt, och sedan lämnar honom någonstans att dö, så döms man för mord trots att syftet egentligen bara var att misshandla. Men så är det alltså.
På så sätt kan kan förstå både GW och varför polisen överklagar. Nu tycker jag att det framgår tydligt att hon var urless på att tvingas stå och käfta med ett fyllo, i stället för att kunna unna sig kaffe och bulle. Att hon helt enkelt fick nog och såg till och spöa upp honom. Men det ska ju bevisas också.
Jag visste inte heller att tjänstefel var mildare än misshandel. Men det kanske finns varianter på tjänstefel, så det är väl inte alltför illa jämfört med vad folk kan ta sig före i tjänsten. Men att ge sig in och med batong och hund utan att ha kollat läget med de som var på plats, och som inte alls var särskilt rädda för honom. Det är så ytterligt dåligt att jag inte kan se annat än att hon gjorde som fel. I tjänsten.
1. Du måste ha missuppfattat själva syftet och funktionen med en rättegång.
2. Videon bevisar att det finns ett uppsåt, inte bara i våldet utan i händelserna runt i kring. I övrigt stödjer fup:en i både sin helhet och detaljer att det verkligen existerade ett uppsåt.
3. Det där är definitivt ett uppsåt.
4. Det där är en värderingsfråga, men rent generellt har tjänstefelsbrottet uttunnats rejält över tid i Sverige. Själva begreppet tjänstefel i formen enbart tjänstefel avser saker som att bötfälla fel bil etc. i lagtexten och förarbetena medan tjänstefel på formen uppsåtligen plantera narkotika och utöva myndighet för att man tycker att det är rätt och haffa personer felaktigt beskriva av grovt tjänstefel och har ungefär samma straffstatus som våld mot tjänsteman, i lagtext, förarbeten osv. osv.
5. Det mest korrekta förfarandet rent legalt är förstås att kalla det för både tjänstefel och misshandel, men för alla som kan sådant där så är det ju uppenbart att det handlar om flera grova tjänstefel samt grov misshandel, men så har poliskvinnan fått
både polisrabatt och kvinnorabatt.