• 1
  • 2
2014-02-21, 20:49
Medlem
deadhead.s avatar
Hej!

Skulle behöva höra mig runt till lite mer kunnigare personer gällande banker.
Är själv stamkund hos Nordea nu för tillfälligt och har ett studentkonto hos dom som gör att jag inte behöver betala någonting i månaden för att använda deras tjänster.

Nu skulle jag vilja breda ut mina vingar och prova en ny bank, hur går det till?
Om jag vill prova Swedbank, hur öppnar jag ett konto hos dom?
Är det dyrt att ha ett konto hos dom som i min ålder? (20år)

Det jag är ute efter är mest att prova deras tjänster med att sätta över lite pengar ibland till det konto från mitt vanliga hos nordea och även plocka hem ett Visa kort hos dom.

Tackar för svar
Citera
2014-02-21, 20:56
Medlem
Du kan väl kolla själv: http://www.swedbank.se/privat/kunder...erar/index.htm
Citera
2014-02-21, 21:40
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamerat
Du kan väl kolla själv: http://www.swedbank.se/privat/kunder...erar/index.htm
Tack!

Kan det bli några problem med att ha två banker?
Kommer endast använda Swedbank till att prova att betala räkningar med.

Hur går man tillväga om man bara vill öppna ett sparkonto som man har en internettjänst till för att betala räkningar med? Behöver jag få alla dessa saker med då jag redan har det hos Nordea?
Senast redigerad av deadhead. 2014-02-21 kl. 21:44.
Citera
2014-02-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Tack!

Hur går man tillväga om man bara vill öppna ett sparkonto som man har en internettjänst till för att betala räkningar med? Behöver jag få alla dessa saker med då jag redan har det hos Nordea?

Från deras sida:

Ungdomskonto
Om du är under 21 år kan du öppna ett Ungdomskonto i banken. Kontot kan du använda för att sköta dina betalningar. Du kan även koppla ett bankkort till kontot

http://www.swedbank.se/privat/spara-...onto/index.htm
Citera
2014-02-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Tack!

Det går alldeles utmärkt att vara kund i flera banker samtidigt men du bör absolut välja bort Swedbank.

Av de fyra stora bankerna ( Seb, Nordea, Swedbank och Handelsbanken ) är det bara Handelsbanken som inte är direkt dålig. De tre övriga är i princip oanvändbara pga sina höga avgifter.

Ett alternativ kan vara Länsförsäkringar där det mesta är gratis.

För att få någorlunda bra sparränta måste du använda någon nischbank men det finns många att välja på. Se bara till välja bland banker som omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Genom att göra rätt val behöver du betala en enda krona för vare sej internetbank eller bankkort.
Citera
2014-02-21, 22:17
Medlem
Istället för att kolla på nätet bör du gå in på ditt lokala swedbank kontor. Det är visserligen en kedja, men alla kontor är ändå separata banker. Det swedbank kontor jag har ger mig gratis konto, mastercard (utan kredit och med e-korts tjänsten, fria uttag) och internetbank tills jag är 25. Man fick också ett gratis ID när jag skaffade det som 18-åring. Kan hända att något av kontoren i ditt område fungerar så med.

När man är inloggad i internetbanken hos swedbank kan man öppna ett särskilt internet konto som du endast kommer åt via internetbanken, detta konto har något högre ränta och du kan betala räkningar från det via internetbanken, om du vill. Det är väldigt behändigt om du har en del pengar och inte vill ha allt på det konto ditt betalkort är kopplat till (bra för att hålla koll på hur mycket pengar du gör av med samt att OM någon stjäl eller skimmar ditt kort så kommer de inte undan med allt du äger och har).
Citera
2014-02-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Det går alldeles utmärkt att vara kund i flera banker samtidigt men du bör absolut välja bort Swedbank.

Av de fyra stora bankerna ( Seb, Nordea, Swedbank och Handelsbanken ) är det bara Handelsbanken som inte är direkt dålig. De tre övriga är i princip oanvändbara pga sina höga avgifter.

Ett alternativ kan vara Länsförsäkringar där det mesta är gratis.

För att få någorlunda bra sparränta måste du använda någon nischbank men det finns många att välja på. Se bara till välja bland banker som omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Genom att göra rätt val behöver du betala en enda krona för vare sej internetbank eller bankkort.
Många felaktigheter i ditt enkelspåriga inlägg.
Bl a annat är Handelsbanken generellt mindre bra på bolån än t ex SEB. För mig skiljer det många hundralappar i månaden bara där med min 3 mån-ränta på 1,99% (pga ränterabatter jag lyckades få hos SEB). Klart viktigare än avgifter för internetbank etc, som för övrigt är förhandlingsbart. Jag har SEB och betalar inga avgifter för kort, konton eller andra tjänster.

Sparränta känns knappast som den viktigaste parametern när jag gör mitt val av huvudbank. Mitt kapital sitter inte och blir frånsprunget av inflationen...
Citera
2014-02-22, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Många felaktigheter i ditt enkelspåriga inlägg.
Bl a annat är Handelsbanken generellt mindre bra på bolån än t ex SEB. För mig skiljer det många hundralappar i månaden bara där med min 3 mån-ränta på 1,99% (pga ränterabatter jag lyckades få hos SEB). Klart viktigare än avgifter för internetbank etc, som för övrigt är förhandlingsbart. Jag har SEB och betalar inga avgifter för kort, konton eller andra tjänster.

Sparränta känns knappast som den viktigaste parametern när jag gör mitt val av huvudbank. Mitt kapital sitter inte och blir frånsprunget av inflationen...

Jag gör ett "enkelspårigt inlägg" till.

Nog betalar du avgift på ditt pensionssparande eller hur?

Det här med inflation dyker upp titt som tätt. Riksbanken har ett inflationsmål på 2% men inflationen just nu är -0.2 % dvs det råder deflation.
Citera
2014-02-22, 13:57
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Det här med inflation dyker upp titt som tätt. Riksbanken har ett inflationsmål på 2% men inflationen just nu är -0.2 % dvs det råder deflation.
Var kan man enkelt kolla upp inflationen? (bor i Finland)

Är det Finlands Bank (centralbanken här) som ansvarar för att ge ut siffrorna?
Citera
2014-02-22, 14:02
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Var kan man enkelt kolla upp inflationen? (bor i Finland)

Är det Finlands Bank (centralbanken här) som ansvarar för att ge ut siffrorna?

Inflation kan inte mätas. Man försöka uppskatta den på olika sätt, men eftersom fenomenet inflation är en förenkling av hur priser på olika varor förändras finns det inget "rätt" värde. Vad man får fram beror på vilka varor man jämför.
Citera
2014-02-22, 14:32
Medlem
Citat:

Men lille vän. Jag har inte mitt pensionssparande i SEB.

Och det senaste jag läste om inflationen (inte för att det hör till ämnet egentligen) var att vi just nu, på rullande 12mån ligger på 0,4%. Lågt, men långt från den deflation vi hade under en kort period i höstas.
Oavsett inflationstakten föredrar jag att placera mina pengar på annat vis än räntekonto.
Citera
2014-02-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Men lille vän. Jag har inte mitt pensionssparande i SEB.

Farbror kanske börjar lite lite "specialagent"?

(FB) Ränterabatt på Swedbanks bolån
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in