Citat:
Ursprungligen postat av
KonradMorgan
Jo fast jag ser det som så, att de duktiga studenterna redan blev antagna innan överintaget...och att överintaget endast fyller på med medelmåttor.
Jag fick AB i nästan alla mina kurser på juristprogrammet och lade ned MAX 25-30 timmar i veckan (exklusive tentaperioder). 5 timmar på vardagar (utan föreläsningar och seminarier inräknat) och ett par timmar under helgerna.
Jag skriver inte detta för att skryta, då skryt på FB inte är värt någonting alls, utan snarare för att belysa problemställningen. Programmet är inte svårt, det är studenterna som är kassa.
Legal-eagle, extremo och resten av juristgossarna ska dock inte ta åt sig av detta då ni inte verkar ha dessa problem.
Det är dock frustrerande eftersom att det finns så oerhört stor potential för juristprogrammet att verkligen kötta. I Uppsala så har man ju som mest typ 2 timmars undervisning per dag, samma i Lund. Om detta verkligen hade vägts upp av tuffa krav på läsning så hade det varit ok, men ofta så gör det inte det.
Med det antal timmar som du anger så är du uppe i "heltidsplugg", ca 8 h per dag, och det är vad som påstås krävas för betyget AB. Visst, lärarna säger att
juristprogrammet kräver 8 h per dag och inte att betyget AB kräver det, men det får anses vara underförstått att de menar betyget AB.
F ö så har du givetvis rätt i att det finns en del spån som inte borde vara
antagna på juristprogrammet utan snarare
intagna på psyket, men så är det väl på alla utbildningar idag p g a betygsinflationen.