Citat:
Ursprungligen postat av
GanjaFarfar
Du har fel, även om våra ursprungliga instinkter säger åt oss att våldta kvinnor för att sprida våra gener vidare. Så styrs vi i dagens samhälle snarare av normer och moral (dvs någonting som kommer utifrån, och som är upprättat av det samhälle vi lever i idag).
Om vi leker med tanken att samhället inte hade varit anpassat för att hjälpa de svaga (i detta fallet kvinnorna), och istället hade varit utformat efter "survival of the fittest". Så hade garanterat varenda man våldtagit så fort chansen gavs.
Sedan är det väl inte enbart instinkten som är anledningen till att vissa män våldtar.
Om man skall se till dagens våldtäkter som sker överallt runtom i Sverige, så tror jag den största delen av våldtäkterna sker för att "erövra". Det baserar jag på att majoriteten av alla våldtäkter utförs av invandrare, mot svenskor.
Jag instämmer. Det är våra regler och "patriarkala" normer som gör att de allra flesta av oss män blivit uppfostrade till att genast hjälpa och skydda en okänd skadad kvinna, inte våldta henne. Givetvis skulle inte dessa regler bita om vi inte från grunden har ett visst mått av empati, och det är därför som det heller inte biter så bra på de som har störd empatiförmåga.
Även i frågan om att våldtäkt ses som en erövring håller jag med. I krig, där de flesta män kan utföra ett mord, ökar även antalet som utför våldtäkter drastiskt. Regler och normer gäller inte längre även om vi de senaste seklen försökt införa riktlinjer för hur vi skall ta ihjäl varandra. Och tom i sådana extrema situationer motverkar regler och normer soldaten att utföra vissa handlingar såsom våldtäkt, även i krig.
Gå tillbaka några sekel så var våldtäkter absolut en del av krigföringen, och en del av belöningen vid ett vunnet slag, inte bara i Afrika som många vill påskina utan även i Europa. Så sent som -45 beordrade sovjetiska armen att alla kvinnor i Dresden skulle våldtas och förmodligen utfördes inte uppgiften hundraprocentigt men man kom en god bit på väg.