2014-02-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ja, det förklarar att du kan blunda för det uppenbara.
Personligen tycker jag att hets-trådar som den här skall slängas i papperskorgen.

På vilket sätt är detta en "hets" tråd?

Menar du att våldtäkt inte är ett förekommande fenomen? Och ska man inte kunna ta upp det på ett politiskt forum som detta? Är det för att det handlar om män som grupp?

Motsvarande trådar om kvinnor eller feminister är helt ok, men alltså inte om gruppen är manlig?
Citera
2014-02-21, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Jasså! Helomvändning nu. Det är inte bara män som våldtar längre?
Du är fanimig inte klok!
Skäms på dig människa!

Tss, har du ens läst min TS? står redan där. Uj uj både blind, lite dum och man. Jobbig kombo.
Citera
2014-02-21, 01:06
Medlem
munspruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Män kan absolut våldtas både av män och av kvinnor. Våldtäkt enligt svensk lag innefattar numera även ex. oönskad oralsex, objekt uppkört lite här och var etc.
Du hade senast en 40-åring? som blev våldtagen av ett par, där kvinnan om jag nu förstått det rätt var rätt aktiv. Det är självklart att betrakta som våldtäkt i samma grad som om offret varit kvinna.
Jag förstår det men försöker tydliggöra skillnaden mellan att bli "kränkt" och våldtagen, det finns absolut ingenting att vinna på att nästan allt ska kunna klassas som våldtäkt. Kommer en man till polisen och vill anmäla att han blivit våldtagen via "ofrivilligt oralsex" då hoppas jag att de skrattar honom rakt i ansiktet, har han blivit rövknullad med en dildo modell större då kanske vi kan diskutera. Samma gäller kvinnor som ångrar sex och anmäler "för säkerhets skull" (generella rådet till kvinnor nuförtiden därav skyhög våldtäktsstatistik i det här landet)
Citera
2014-02-21, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munsprut
Jag förstår det men försöker tydliggöra skillnaden mellan att bli "kränkt" och våldtagen, det finns absolut ingenting att vinna på att nästan allt ska kunna klassas som våldtäkt. Kommer en man till polisen och vill anmäla att han blivit våldtagen via "ofrivilligt oralsex" då hoppas jag att de skrattar honom rakt i ansiktet, har han blivit rövknullad med en dildo modell större då kanske vi kan diskutera. Samma gäller kvinnor som ångrar sex och anmäler "för säkerhets skull" (generella rådet till kvinnor nuförtiden därav skyhög våldtäktsstatistik i det här landet)

Generella rådet? "för säkerhets skull"? va?
Finns inget som helst "säkert" med att anmäla våldtäkt, idel jobbiga erfarenheter skulle jag tro.
Den absoluta majoriteten av folk som blir våldtagna anmäler inte alls för att slippa ytterligare förnedring.
Citera
2014-02-21, 01:26
Medlem
flunetrazepAmishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Varför våldtar kvinnor? En endaste fråga som sabbar alla dina löjliga förklaringar hit och dit.

Tja, man våldtar väl om man är psykiskt störd?

Återkom när du omformulerat hela inlägget och rubriken till "Varför våldtar vissa människor"?

Då e asså vi män psykiskt störda i extreeeeeeeeeeeemt många fler fall än kvinnor eftersom vi i Sverige står för 98% av sexualbrottsligheten. Mörkertalet där gärningspersonerna är kvinnor är möjligen större iom stigmat att det är aningen mer tabu för oss MÄN (bortser från barn här) eftersom vi kategoriserats in i att vara aktiva, aggressiva och ha makt i sexuella såsom andra situationer. Dvs en förlust för oss, & en direkt följd av befästa könsnormer && patriarkala strukturer.

Så ta en funderare på på vilka sätt våra befästa könsroller gynnar respektive får er att känna er mindre "manliga" pga att ni, liksom jag, antagligen besitter många egenskaper som normativt räknas som "kvinnligga".

Fundera på om ni verkligen vill begränsa era liv till könsnormer. Vill ni verkligen ses som vandrande testosterontickande våldtäktsbomber som smäller pga brist på självkontroll och intellekt.

Feminismen tror er om mer. Det finns en värld utanför er bubbla. Er rädsla för feminismen är närmast fobisk personlighetsstörning.

pEacE! )))))
Citera
2014-02-21, 02:12
Bannlyst
Män våldtar pga att dom konkurerar om sexuellt monopol.
Citera
2014-02-21, 02:54
Medlem
flunetrazepAmishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maktoveryou
Män våldtar pga att dom konkurerar om sexuellt monopol.

Inte bara sexuellt monopol. Men delvis, ja.
Citera
2014-02-21, 03:04
Medlem
flunetrazepAmishs avatar
Finns många uppföljningsfrågor vi kan ta som parentes... Vilka är ansvariga för Världen idag? Vilka var det för hundra år sedan? Tvåhundra? Vilka är det som mördar mest, våldtar mest, misshandlar mest, begår flest brott mot såväl liv, hälsa, barn och andra brott?

Det e vi män å det e vår förbannade skyldighet att öppna ögonen och se vad VI kan göra för att förändra detta istäället för att skylla allt på de kvinnor som kämpat för rösträtt, aborträtt (aborter påtvängade av män som inte velat ta sitt ansvar) coh sååå mycke annat. Jag har själv varit som många i den här tråden. Jag är glad att jag vaknade och insåg vad som är mitt ansvar som man. För mina (kanske) framtida barn om inte annat. Ta av skygglapparna och tar ERT ansvar.

Vissa av oss drar fördelar av att vi är just män. Det kan vara svårt att erkänna. Men vi har lixom så mycket att vinna på att släppa vårt inlärda/biologiska maktbegär och använda skallen lite mer.

pEacE! <3
Citera
2014-02-21, 03:33
Medlem
playmates avatar
Maktaspekten är otroligt viktig att prata om. Naturligtvis är det inte bara psykiskt störda som våldtar. Tänker att vi har kommit väldigt långt i utvecklingen genom att vi kan tänka, resonera och visa empati gentemot varandra, därav går det att "kontrollera" den "djuriska" instinkten som vissa av er talar om. Men samtidigt får ju människor lära sig ganska tidigt att kvinnors kroppar är allmän egendom. En pojke som tafsar på en flicka gör det ju bara för att han är kär i henne, ett nyp i röven på krogen är bara en komplimang osv. Det finns en generell ganska kass kvinnosyn i samhället och jag tror att det är något som kan leda till våldtäkt, att vi inte är jämställda nog.

Vill citera från boken "Flickan och skulden" angående er som pratar om alla män som potentiella våldtäktsmän (för övrigt en väldigt bra bok som rekommenderas, om samhällets syn på våldtäkt):

Citera
2014-02-21, 05:53
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Du har fel, även om våra ursprungliga instinkter säger åt oss att våldta kvinnor för att sprida våra gener vidare. Så styrs vi i dagens samhälle snarare av normer och moral (dvs någonting som kommer utifrån, och som är upprättat av det samhälle vi lever i idag).

Om vi leker med tanken att samhället inte hade varit anpassat för att hjälpa de svaga (i detta fallet kvinnorna), och istället hade varit utformat efter "survival of the fittest". Så hade garanterat varenda man våldtagit så fort chansen gavs.

Sedan är det väl inte enbart instinkten som är anledningen till att vissa män våldtar.
Om man skall se till dagens våldtäkter som sker överallt runtom i Sverige, så tror jag den största delen av våldtäkterna sker för att "erövra". Det baserar jag på att majoriteten av alla våldtäkter utförs av invandrare, mot svenskor.

Jag instämmer. Det är våra regler och "patriarkala" normer som gör att de allra flesta av oss män blivit uppfostrade till att genast hjälpa och skydda en okänd skadad kvinna, inte våldta henne. Givetvis skulle inte dessa regler bita om vi inte från grunden har ett visst mått av empati, och det är därför som det heller inte biter så bra på de som har störd empatiförmåga.

Även i frågan om att våldtäkt ses som en erövring håller jag med. I krig, där de flesta män kan utföra ett mord, ökar även antalet som utför våldtäkter drastiskt. Regler och normer gäller inte längre även om vi de senaste seklen försökt införa riktlinjer för hur vi skall ta ihjäl varandra. Och tom i sådana extrema situationer motverkar regler och normer soldaten att utföra vissa handlingar såsom våldtäkt, även i krig.

Gå tillbaka några sekel så var våldtäkter absolut en del av krigföringen, och en del av belöningen vid ett vunnet slag, inte bara i Afrika som många vill påskina utan även i Europa. Så sent som -45 beordrade sovjetiska armen att alla kvinnor i Dresden skulle våldtas och förmodligen utfördes inte uppgiften hundraprocentigt men man kom en god bit på väg.
Citera
2014-02-21, 06:14
Medlem
JackBlacks avatar
Här står det en hel del:
http://cyber.law.harvard.edu/vaw00/theories_of_rape.html
Citera
2014-02-21, 08:37
Medlem
HamWorths avatar
För att straffa lösaktiga sliddjur.
Citera