2014-01-14, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Jo visst är han det men har han dödat honom med vilja så känns det lite märkligt! Älskad och Saknad och så står mördarens namn med... Va bara en allmän reflektion, kanske skulle skrivit familjen
Om min bror hade mördat min far så vet jag inte om jag hade velat ha honom med, däremot om det va en olycka, då är det en annan sak

Det har hänt att mannen som dödat sin kvinna fått närvara på begravningen.
Citera
2014-01-14, 15:28
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Jo visst är han det men har han dödat honom med vilja så känns det lite märkligt! Älskad och Saknad och så står mördarens namn med... Va bara en allmän reflektion, kanske skulle skrivit familjen
Om min bror hade mördat min far så vet jag inte om jag hade velat ha honom med, däremot om det va en olycka, då är det en annan sak
Om du följ fallet så vet du att "han hävdar" att det var en olycka....oavsett vad som hände då så kanske han ändock saknar sin far nu..det verkar som hans mor vill tro på honom...
Jag spekulerar inte nu utan väntar på fup:en för att få svar på vad som troligen hände..
Citera
2014-01-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmc.88
pappan förgrep sig på hnm som liten, nu vågade han skjuta hnm för allt pojken blivit utsatt för, de va de ja trodde va bakrunden !

Källa på det? Tack.
Citera
2014-01-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onkosmusen
Chamoniard och Remark, tack!

Jag undrar om inte högre krav på prestation på doktorander samverkar negativt med att utomeuropeiska studenter är avgiftsbelagda. Konkurrensen har ökat.

Nej, jag syftade inte på vad som hände för ett år sedan, snarast höstens händelser. Sedan kan jag ju tycka att med erfarenheten för ett år sedan borde uppmärksamheten varit förstärkt. Rimligen har han ju skickat "signaler" under hösten och kanske även tidigare, men dom är inte lätt att upptäcka. Det är enklare med "facit" i hand.

Sedan förstår jag din frustration över att ledningen helt nonchalerat dom "varningstecken" som framförts av medarbetare i Magnes närhet. Min erfarenhet är att man tolererar mycket innan man framför sina farhågor till ledningen. Då har en högre gräns nåtts. Ledningen borde tagit det på allvar. Absolut.

Dessvärre är det så - enligt mig - att kunskap om psykisk ohälsa inom högre utbildning är snudd på obefintlig.

Tragiskt.
Citera
2014-01-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Citera
2014-01-15, 19:01
Medlem
Perfect10s avatar
Har det framkommit något om vad för vapen som användes?
Legalt eller illegalt? Pistol eller gevär?
Citera
2014-01-15, 19:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Citat:
Har dessutom en "om inte om"-fråga:

Om det nu vore så att han har fått licens för ett målskjutningsvapen, hade han ändå fått det om någon av de händelser som har kommit upp hade polisanmälts?
Alla former av missbruk, våldsamhet, brottslighet och vissa psykiska problem är anledningar att ompröva en vapenlicens. Det senare kräver dock att behandlande läkare dels anmäler olämpligheten till polismyndigheten och känner till att vederbörande har vapenlicens, annars lär det inte hända.

Att få licensen indragen har litet högre tröskel än vid prövningen, men det här kan vara ett sådant fall.
Nu svarar du på något helt annat än det onkosmusen frågade om, nämligen om MT hade fått någon (i sig synnerligen eventuell) licens om någon av händelserna hade polisanmälts.

Och i vart fall om polisanmälningarna hade lett till fällande dom hade de väl varit i vägen för en vapenlicens? Vad som händer om någon bara är polisanmäld får jag erkänna att jag inte vet.
Citera
2014-01-15, 19:13
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag undrar om inte högre krav på prestation på doktorander samverkar negativt med att utomeuropeiska studenter är avgiftsbelagda. Konkurrensen har ökat.

Här hänger jag inte riktigt med?

Citat:
Dessvärre är det så - enligt mig - att kunskap om psykisk ohälsa inom högre utbildning är snudd på obefintlig.

Psykologinstitutioner (ev. socialt arbete) kanske undantaget?!
Citera
2014-01-16, 10:06
Medlem
duderinomannens avatar
Citat:
Doktorandstudier är inte avgiftsbelagda för utomeuropeiska studenter. Det är bara grundutbildningen som är avgiftsbelagd numera.
Citera
2014-01-17, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu svarar du på något helt annat än det onkosmusen frågade om, nämligen om MT hade fått någon (i sig synnerligen eventuell) licens om någon av händelserna hade polisanmälts.

Och i vart fall om polisanmälningarna hade lett till fällande dom hade de väl varit i vägen för en vapenlicens? Vad som händer om någon bara är polisanmäld får jag erkänna att jag inte vet.

Precis så! Någon som kan upplysa mig om detta?

Såg för ett litet tag sedan en intressant kommentar på denna sida:

http://www.thelocal.se/20131225/man-shot-dead-in-lund

"Jag hörde att det var en student som hade stulit en pistol från sin pappa och hade skrivit ett brev som förklarade att han skulle döda sig själv. Pappan gick dit så klart, men på något sätt var pappan sköts."

Låter som ett väldigt vagt rykte, men det kanske finns fler som har hört samma? Vissa här har ju spekulerat i liknande banor. Någon som vet mer om detta?
Citera
2014-01-17, 07:55
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Precis så! Någon som kan upplysa mig om detta?

Såg för ett litet tag sedan en intressant kommentar på denna sida:

http://www.thelocal.se/20131225/man-shot-dead-in-lund

"Jag hörde att det var en student som hade stulit en pistol från sin pappa och hade skrivit ett brev som förklarade att han skulle döda sig själv. Pappan gick dit så klart, men på något sätt var pappan sköts."

Låter som ett väldigt vagt rykte, men det kanske finns fler som har hört samma? Vissa här har ju spekulerat i liknande banor. Någon som vet mer om detta?
Är man intresserad av detta så får du läsa andras inlägg ang. information från universitet..
Han är troligen häktad som misstänkt för mord eller dråp..inte självmordsförsök...
Vi har bara spekulationer i tråden, ingen information av värde för vad som verkligen hände.
Senast redigerad av FN-SOLDATEN 2014-01-17 kl. 08:49.
Citera
2014-01-17, 09:47
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Är man intresserad av detta så får du läsa andras inlägg ang. information från universitet..
Han är troligen häktad som misstänkt för mord eller dråp..inte självmordsförsök...
Vi har bara spekulationer i tråden, ingen information av värde för vad som verkligen hände.
Ryktet låter väl inte alls orimligt?
Man kan ju inte bli häktad för självmordsförsök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in