2014-02-20, 12:28
Medlem
Förmodligen svarar jag mer senare. Nu ska jag faktiskt till arbetsförmedlingen och skriva in mig då jag fyllt 30 år och inte får aktivitetsersättning längre. Apropå skattepengar så att säga Önska mig lycka till för jag har aldrig varit inskriven där förut. Jag har inte rätt till a-kassa men aktivitetsstöd om jag tex går något sådant där program för att komma ut på arbetsmarknaden. Finns också förebyggande sjukpenning om man går en behandling och smittskyddspenning eller vad det heter om man tex har hepatit men vet inget om allt detta grundligt. Hur som helst nu måste jag gå.
Citera
2014-02-20, 12:35
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Förmodligen svarar jag mer senare. Nu ska jag faktiskt till arbetsförmedlingen och skriva in mig då jag fyllt 30 år och inte får aktivitetsersättning längre. Apropå skattepengar så att säga Önska mig lycka till för jag har aldrig varit inskriven där förut. Jag har inte rätt till a-kassa men aktivitetsstöd om jag tex går något sådant där program för att komma ut på arbetsmarknaden. Finns också förebyggande sjukpenning om man går en behandling och smittskyddspenning eller vad det heter om man tex har hepatit men vet inget om allt detta grundligt. Hur som helst nu måste jag gå.

Du kommer få en sk "sjukdomskod" i ditt register på AF vilket innebär att du sannolikt får tillgång till div specialkontrakt via staten som är väldigt förmånliga för en arbetsgivare och dig själv! Se dock till att du får en handläggare som har koll på läget.. det är tyvärr inte alla som har det!
Senast redigerad av Hyperexium 2014-02-20 kl. 12:38.
Citera
2014-02-20, 16:47
Medlem
i_am_blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Du är så arg att det är svårt att bemöta dig neutralt men jag ska försöka. Inte falsk urkund, jag skrev under med mitt riktiga namn men bedrägeri. Dock finns det många kryphål och jag skrev under med mitt verkliga namn- inget uppsåt heter det då. Jag kommer bestrida fakturan då missförstånd uppstått så att säga och lagen kring att bestrida fakturor är rätt lös. Jag säger inte att jag gör rätt bara för att jag sedan bestrider och tar på mig skulden men ändå inte. Jag bara berättar hur jag gör. Ingen kommer dock få betala för detta men dom som levererade blir ju ändå lidande. Framför allt budkillarnas tro på mänskligheten, det är väl det värsta med sådant här.
Du har all rätt att må illa och bli arg. Skälet att jag skrev om detta var just för att det är så lågt och för att visa hur jag som heroinist fungerar, hur lågt man/jag sjunker.

Vad gäller Länsstyrelsen så gör du som du vill. Dom kommer inte gå efter vad som skrivs på nätet om en offentlig person, jag har sökt hjälp och dom är välkomna hem för att träffa Theus och mig.
Jag har redan mailat dom och meddelat att risken finns för ännu en anmälan efter vad jag har hört. Så dom är beredda.

Alltså menar du att en omoralisk handling blir mindre fel för att du tar på dig skulden i ett blogginlägg? Förstår dig inte. Du skriver att budkillarnas syn på mänskligheten blir lidande? Öh, antagligen blir väl restaurangen varifrån du beställt maten också ekonomiskt drabbade, eller? Men det är väl säkert ok bara stackars lilla heroinisten får sitt käk?!
DU har ett ansvar Berny. Ingen annan än du väljer att falla tillbaka in i drogmissbruk och kriminalitet. Du har fått för många chanser av samhället enligt min mening. Den enda människan som du tycks bry dig om är dig själv och ditt ego. Fy fan!

Länsstyrelsen är kontaktad. Och jo, dom kommer gå efter vad DU skrivit på nätet i DIN blogg i DITT namn. Så nu vet du.
Citera
2014-02-20, 16:54
Medlem
i_am_blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Om du är så jävla rädd om dina skattepengar (som du förmodligen inte ens vet vart hälften går till) så föreslår jag att du engagerar dig politiskt och slutar spy upp en massa gnäll på en enda person i det här samhället. Du gör fan Mig kräkfärdig.

Nu vet jag inte riktigt var intresset för min person kommer in i en skvallertråd om Berny Pålsson? Men bara så du slipper fundera: jag har jag koll på mina skattepengar. Annars skulle jag inte använt mig av det argumentet. Politiskt engagerad är jag sedan många år och ganska aktiv i det arbetet också.
Kul att jag kan väcka någon känsloreaktion hos dig förresten

Inte dom färskaste siffrorna förvisso men ändå lite intressant läsning för dig och Berny.

" Nutek (2006) har presenterat en rapport där man genom olika räkneexempel försökt beräkna vilka kostnader en person med aktivt missbruk årligen orsakar. Beräkningarna grundar sig på ett antal välfärdskonsumtionskedjor, som författarna har identifierat utifrån tanken om att en livsstil hos en person med missbruk på olika sätt belastar samhällets ekonomi. De områden man har tagit hänsyn till är hur man finansierar sitt missbruk (brott, kostnader för rättsväsendet, bidrag), kostnader som uppstår till följd av drogkonsumtionen (behandling, somatisk vård, psykiatri och beroendevård) samt kostnaden för nästa generation (utsatta barn och ungdomar). Slutresultatet blir att exempelvis en manlig amfetaminist kostar samhället runt 1,7 miljoner kronor per år medan en kvinnlig amfetaminist ca 1,4 miljoner per år.

Utifrån samma modell gjorde författarna 2008 nya beräkningar av samhällskostnaderna för en aktiv heroinmissbrukare, syftet med beräkningen var att beskriva de samhällsekonomiska effekterna av framgångsrik metadonbehandling. I dessa uppdaterade kalkyler kommer författarna fram till att en aktiv heroinist kostar ungefär 2,1 miljoner kronor per år."
Senast redigerad av i_am_blue 2014-02-20 kl. 17:03.
Citera
2014-02-20, 17:15
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i_am_blue
Nu vet jag inte riktigt var intresset för min person kommer in i en skvallertråd om Berny Pålsson?

Då kan jag upplysa dig om det. Du använder ett språkbruk som signalerar emotionell instabilitet och ett väldigt fult förakt för människor i svåra situationer.

Citat:
Politiskt engagerad är jag sedan många år och ganska aktiv i det arbetet också.

Och det slog dig aldrig att jag mycket väl skulle kunna vara det också?

Citat:
Kul att jag kan väcka någon känsloreaktion hos dig förresten

Du var först med den biten - du blir bemött därefter utav mig.

Angående din statistik som du presenterar.. jag skulle kunna dra upp en LÅNG rad OT-statistik om vad som kostar betydligt mycket mer än det du presenterat men det blir som sagt OT.
Senast redigerad av Hyperexium 2014-02-20 kl. 17:19.
Citera
2014-02-20, 17:43
Medlem
i_am_blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Då kan jag upplysa dig om det. Du använder ett språkbruk som signalerar emotionell instabilitet och ett väldigt fult förakt för människor i svåra situationer.
Och det slog dig aldrig att jag mycket väl skulle kunna vara det också?
Du var först med den biten - du blir bemött därefter utav mig.
Angående din statistik som du presenterar.. jag skulle kunna dra upp en LÅNG rad OT-statistik om vad som kostar betydligt mycket mer än det du presenterat men det blir som sagt OT.

Emotionell instabilitet säger du? Tycker det verkar vara du och Berny som står för den delen i den här tråden
Förakt för människor i svåra situationer har jag verkligen inte. Förakt för Berny däremot, det har jag.

Nej, det slog mig aldrig och det slår mig inte nu heller, blink blink

Tycker inte min statistik var den minsta OT. 2008 kostade en missbrukande Berny 2,1 miljoner per år. Idag är den siffran säkert betydligt högre. Tycker du det är riktigt och rätt?
Senast redigerad av i_am_blue 2014-02-20 kl. 17:45.
Citera
2014-02-20, 19:04
Medlem
Catwoman79s avatar
Men snälla!! Berny lurade till sig lite mat. Jag säger inte att jag tycker att det är ok, men hon har ju inte slagit ner och rånat en gammal tant direkt.
Citera
2014-02-20, 19:50
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catwoman79
Men snälla!! Berny lurade till sig lite mat. Jag säger inte att jag tycker att det är ok, men hon har ju inte slagit ner och rånat en gammal tant direkt.

Men snälla kan ni sluta rationalisera detta kriminella beteende! Nästa gång låter det "men hon har ju bara slagit ner och rånat ett gammal tant, det var ju inte som att hon mördade tanten" (JA jag överdriver för att påvisa en poäng). Och ja Berny, du är kriminell, bedrägerier har du pysslat med förr och uppenbarligen inte lagt av med. Man skulle kunna trott att nu när du är 30 blivit så pass ansvarsfull att du betalar för dig men icket. Jag förstår inte hur du har mage Berny att bara bestämma dig att "ja nä jag ska bestrida fakturan", fick du mat i magen? BETALA den jävla fakturan! Du har säkert nyss fått pengar om inte annat så får du snart. Det är inte som att du inte kan betala fakturan så gör det för fan. Sluta hålla på såhär! Sluta skylla på ditt missbruk, att du var heroin påverkad då hindrar dig ju inte från att betala fakturan nu. Du får en utskällning om det här för att du förtjänar det, inte för att jag vill mobba dig om någon nu tror det. Du förstår nog också själv Berny varför du blir utskälld
Citera
2014-02-20, 22:43
Medlem
Gafflens avatar
Måste bara kommentera Opus dei och R.
När det kommer fram droger i bilden så börjar hon alltid svamla om det där, och helt ärligt tror jag inte på det.

Och Berny du får sörja Nicklas så länge du behöver.
Citera
2014-02-21, 01:46
Medlem
DenOsynlige: Det är en STOR skillnad på "tough love" och psykisk misshandel och i mina ögon bedriver du det senare. Din avsky gör ont i mig.
Citera
2014-02-21, 10:21
Medlem
Jag kanske framstår som korkad nu, men jag fattar inte riktigt hur det hela hänger ihop.
Berny pratar om rättsprocess och Opus Dei.

För det första verkar rättsprocessen vara riktad mot personer som har begått sexuella övergrep mot henne.

Menar Berny att dessa övergrepp skall ha begåtts på sådant sätt att OD som organisation ska ligga bakom det? Att OD inte bara är en religiös samling (eller sekt, beroende på hur en vill se det) utan också är en organisation som uppmuntrar till sexuella övergrepp av barn? Eller åtminstone är en organisation som aktivt tystnar ned sådana övergrepp?

För mig tycks det som om Berny försöker påstå att de övergrepp som hon har utsatts för inte har begåtts enbart av individer, utan mer systematiskt av en organisation som få har insyn i.

Även om hennes familj är medlemmar i Opus Dei, varför skulle det (som hon försöker få det att framstå som) innebära att de är pedofiler?
För även om jag inte gillar sekter, så har jag svårt att se likhetstecken mellan OD och pedofili. Precis som att vi vet att det finns präster inom katolska kyrkan som har begått övergrepp mot barn, och som kyrkan har tystat ned, så betyder inte det att alla katolska präster begår sådana övergrepp.

Någon som förstår vad jag menar, och som kan förklara vad det är som hon egentligen anklagar Opus Dei som organisation för att ha gjort?
Citera
2014-02-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i_am_blue
Alltså menar du att en omoralisk handling blir mindre fel för att du tar på dig skulden i ett blogginlägg? Förstår dig inte. Du skriver att budkillarnas syn på mänskligheten blir lidande? Öh, antagligen blir väl restaurangen varifrån du beställt maten också ekonomiskt drabbade, eller? Men det är väl säkert ok bara stackars lilla heroinisten får sitt käk?!
DU har ett ansvar Berny. Ingen annan än du väljer att falla tillbaka in i drogmissbruk och kriminalitet. Du har fått för många chanser av samhället enligt min mening. Den enda människan som du tycks bry dig om är dig själv och ditt ego. Fy fan!

Länsstyrelsen är kontaktad. Och jo, dom kommer gå efter vad DU skrivit på nätet i DIN blogg i DITT namn. Så nu vet du.

Nej du vinklar det jag skriver. Jag berättar kortfattat hur det går till. Det företag som delat ut varorna kan välja två alternativ som företag: 1 polisanmäla mig för bedrägeri men jag har skrivit under med eget namn och inte haft "uppsåt att bedra". 2. skicka räkningen till inkasso och jag kan bestrida fakturan med en enkel skrivelse angående att jag inte är överens om beställningen och det går därmed inte vidare till kronofogden osv. det kostar dom mer att dra till en så kallad tvist angående mitt bestridande och om polisen kommer fram till att jag begått något brottsligt med uppsåt så kan jag bli förlagd att betala en summa till brottsoffer. Resten går jag inte in på såklart.

jag personligen tycker att det är värre med mänsklighetens sveda och värk än med ett företags ekonomiska sveda och värk.

Klart att jag själv bär ett ansvar men jag försöker inte rättfärdiga- tvärtom visa på hur människor
sjunker på så många sätt av skiten. Jag precis som alla som tar heroin.

sedan råder jag faktiskt dig att kolla upp saker du utalar dig om mycket mer. du är full av så mycket svammel. länsstyrelsen utreder naturligtvis inte efter en blogg oavsett om den är min egen eller andras. ta en dag och använd google och ta fram lagar och information om allt du verkar fundera på och sedan kan du kolla hur olika lagar tex används i vilket syfte i vilken ordning med mera så får du bättre koll på hur verkligheten ser ut. till sist kan du använda hjärnan för att se svagheterna och bristerna i lagarna och hur dom tillämpas så får du en större uppfattning om hur det faktiskt fungerar- och inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in