2011-03-23, 14:58
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Fast hemkört smakar ju terpentin. Hembakat bröd eller hemgjord sylt smakar ju gott.
Fast det är klart, finns säkert de som gillar terpentinsmaken.
hembakt bröd kan också smaka skit. det beror på hur duktig bagaren är. precis som med allt hemlagat så måste det göras med omsorg och kunskap.
lyckligtvis har dom som tidigare tillverkade hb bara för att spara/tjäna pengar konkurrerats ut av fulvodka från vitryssland, så den allmänna kvalitén på hembränt i sverige är nog på uppåtgående.
Citera
2011-03-23, 16:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckThePolice
Förresten är det någon som vet hur man ska veta så att man får exakt 135g turbo jäst om man inte har någon digital våg?
En vågskål och mynt som vikter, hur mycket de olika mynten väger borde stå på riksbankens hemsida.
Annars ligger hushållsvågar på typ 150kr och uppåt i affär och ännu billigare om du tittar på tradera.
Citera
2011-03-23, 17:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckThePolice

Förresten är det någon som vet hur man ska veta så att man får exakt 135g turbo jäst om man inte har någon digital våg?

Köp en digitalvåg, det förenklar. Om du inte har en digitalvåg så gör du så här >

Lägg en rund blyertspenna på köksbordet. Lägg en linjal på pennan så att det funkar som en våg. Placera två likadan tekoppar (eller plastbehållare) längst ut på linjalen. Flytta tekopparna så att du får jämvikt. Fyll den ene tekoppen med exakt 135 ml vatten från ett kärl som är graderat i ml. Fyll den andra tekoppen med jäst till du uppskattar att du har jämvikt. Även om jämviktsläget inte blir exakt på 100-delen så blir det tillräckligt exakt för ändamålet.

Nu har du vägt upp 135 gram jäst.
Citera
2011-03-23, 17:56
Medlem
FuckThePolices avatar
Tackar. Men vart kan man köpa en digital våg? jag orkar inte beställa så i vilka affärer säljer dem de?
Citera
2011-03-23, 18:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
biltema, clasohlson, teknikmagasinet, kjell & company och liknade butiker har vågar.
Citera
2011-03-28, 20:18
Medlem
FuckThePolices avatar
Vart kan man köpa ph-papper? Har frågat dem på apoteket fast de sa att jag skulle kolla på färghandeln fast dom hade inte heller nå så vart finns det att köpa? Har ingen lust att beställa.
Citera
2011-03-28, 22:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns på www.ebay.co.uk sök på "litmus"(lackmuspapper), för att mäta ph mer noggrant kan du köpa dropptest för ph-mätning i akvarie men de är mycket dyrare och funkar bara på klara vätskor, 70-90kr per kit.
Citera
2011-03-29, 18:13
Medlem
lamajägarns avatar
Orkade inte läsa igenom tidigare sidor men är spriten blå kan det vara som så att det är rmycket kopparjoner i den, brukar resultera i blåa lösningar tror jag. Hur får man då bort dem, testa elektrolys över natten så kanske det löser sig i detta fall, dvs ta ett bilbatteri och fäst 2 sladdar kopplade till varsin ädel metallbit och låt dessa ligga i hinken under natten. Huruvida detta fungerar eller ej samt om det äns är kopparjoner som är boven i dramat har jag ingen aning om men lycka till ändå
Citera
2011-04-03, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Om mäsken är för basisk bryts proteiner från mäsken ner i brännaren och formar i slutändan ammoniak. detta fenomen kan ske i vilken brännare som helst, och leder till en stinkande odrickbar sprit. Men, är brännaren gjord i koppar reagerar ammoniaken med kopparen och bildar "schweizer's reagent" http://en.wikipedia.org/wiki/Schweizer%27s_reagent.

detta fenomen ska normalt inte ske om man använder rätt mängd turbojäst, och inte har nån konstig ph-halt i vattnet. Men det verkar som ph-värdet kan förändras lite om mäsken får stå klarnad väldigt länge (eller att en långsam reaktion då hinner uppstå). Vad jag hört är det ofta vid såna tillfällen det inträffar, eller om man haft fel mängd jäst. men kan också bero på för hårt vatten, vilket man då får kompensera med lite extra citronsyra.

vill man försäkra sig om att inte få blå sprit bör man mäta ph-värdet, som bör ligga på 5-6. ligger det högre kan man tillsätta nån matsked citronsyra. Men man ska vara försiktig. desto surare mäsk du har desto mer etylacetat kommer nämligen bildas i mäsken, och fortsätta bildas under själva destillationen. etylacetat är ett ämne som ligger väldigt nära etanolens kokpunkt, och ger än väldigt brännande smak. ofta när man smakar dåligt kolat hb så har den en tydlig smak av etylacetat, och många verkar tro att det är en smak av riktigt stark sprit, och inte en förorening.

har man väl fått blå sprit (eller ammoniakdoftande) så skulle jag i första hand rekommendera att börja om från början med ny mäsk. alternativet är att försöka blanda i ca 3 matskedar citronsyra och destillera om.

kolrening tror jag tar bort den blå färgen, men jag tvivlar på att du får det helt rent från ammoniak.

som sagt, fråga stillton om du har komplicerade frågor
Citera
2014-02-20, 15:20
Medlem
Citat:
Fast hemkört smakar ju terpentin. Hembakat bröd eller hemgjord sylt smakar ju gott.
Fast det är klart, finns säkert de som gillar terpentinsmaken.

Ni har inte så bra hembrännare i Skåne va? Riktigt fint hembränt är riktigt gott.
Citera
2014-02-20, 15:46
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkoik
Ni har inte så bra hembrännare i Skåne va? Riktigt fint hembränt är riktigt gott.
"Fint" hembränt?
jo, jag tackar!
Citera
2014-02-20, 16:41
Medlem
Screems avatar
Citat:
"Fint" hembränt?
jo, jag tackar!

Vill säga så här, bra hembränt smakar inte speciellt mycket sprit och kan användas för att göra bra groggar. Men nu är det många som helt skiter i hur man kokar och renar det. Så den smakar finkel som bara den.

Men de går göra "fint" hembränt =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in