2011-03-09, 15:42
Medlem
FuckThePolices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Är det int ättika du menar?
om mäsken oxiderar så bildas ju ättika.
Tyå att vattenlåset inte funkar i mäskkaggen?
Kan mycket möjligt vara mitt jäsrör som är felet p.g.a att vattnet brukar försvinna så det bara är lite vatten kvar i den, det är möjligtvis så att bubblar över eller något, men jag fyller jäsröret med vatten till båda max linjerna.

Men jag tycker att det inte borde komma in nå oxid för det är ju fortfarande lite vatten kvar som stoppar det.
Citera
2011-03-09, 16:52
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckThePolice
Kan mycket möjligt vara mitt jäsrör som är felet p.g.a att vattnet brukar försvinna så det bara är lite vatten kvar i den, det är möjligtvis så att bubblar över eller något, men jag fyller jäsröret med vatten till båda max linjerna.

Men jag tycker att det inte borde komma in nå oxid för det är ju fortfarande lite vatten kvar som stoppar det.
Tror inte det är mäsken som gör att du får ut blåsprit ur brännaren. Ättiksyror bildas normalt bara i gammal mäsk och inte under jäsningen.
Säkert något annat som ställer till det.....
Citera
2011-03-15, 19:11
Medlem
backflasherns avatar
låter inte så hälsosamt med att koka sprit genom kopparrör!
kärl förr i tiden som var gjorda av koppar var alltid förtennade invändigt för att undvika kopparförgiftning.
Citera
2011-03-15, 20:38
Bannlyst
högtryckstvätt och hetvatten, eller fyll spiralen med Trikloretylen eller thinner över natten sen spola den ordentligt, eller ja vet inte
Citera
2011-03-16, 00:36
Bannlyst
fråga stillton, de hade då iaf jag gjort
Citera
2011-03-16, 16:13
Medlem
koka ut skiten å slå i den i nästa sats, tror de va så ja gjorde när ja fick intressant färg på spriten.. eller så renade ja den å drack.. kommer fan inte ihåg.. biverkning kanske?
Citera
2011-03-16, 17:16
Bannlyst
minns inte, men det har med nån kopparavlagring att göra. är iaf inte farligt, men de e la bara att koka om det ifall de e nå problem
Citera
2011-03-23, 14:41
Medlem
stilltons avatar
Om mäsken är för basisk bryts proteiner från mäsken ner i brännaren och formar i slutändan ammoniak. detta fenomen kan ske i vilken brännare som helst, och leder till en stinkande odrickbar sprit. Men, är brännaren gjord i koppar reagerar ammoniaken med kopparen och bildar "schweizer's reagent" http://en.wikipedia.org/wiki/Schweizer%27s_reagent.

detta fenomen ska normalt inte ske om man använder rätt mängd turbojäst, och inte har nån konstig ph-halt i vattnet. Men det verkar som ph-värdet kan förändras lite om mäsken får stå klarnad väldigt länge (eller att en långsam reaktion då hinner uppstå). Vad jag hört är det ofta vid såna tillfällen det inträffar, eller om man haft fel mängd jäst. men kan också bero på för hårt vatten, vilket man då får kompensera med lite extra citronsyra.

vill man försäkra sig om att inte få blå sprit bör man mäta ph-värdet, som bör ligga på 5-6. ligger det högre kan man tillsätta nån matsked citronsyra. Men man ska vara försiktig. desto surare mäsk du har desto mer etylacetat kommer nämligen bildas i mäsken, och fortsätta bildas under själva destillationen. etylacetat är ett ämne som ligger väldigt nära etanolens kokpunkt, och ger än väldigt brännande smak. ofta när man smakar dåligt kolat hb så har den en tydlig smak av etylacetat, och många verkar tro att det är en smak av riktigt stark sprit, och inte en förorening.

har man väl fått blå sprit (eller ammoniakdoftande) så skulle jag i första hand rekommendera att börja om från början med ny mäsk. alternativet är att försöka blanda i ca 3 matskedar citronsyra och destillera om.

kolrening tror jag tar bort den blå färgen, men jag tvivlar på att du får det helt rent från ammoniak.
Citera
2011-03-23, 14:44
Medlem
Carl Serungs avatar
Det finns alltså fortfarande folk som bränner hemma??
Av vilken anledning?
Citera
2011-03-23, 14:48
Medlem
FuckThePolices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Om mäsken är för basisk bryts proteiner från mäsken ner i brännaren och formar i slutändan ammoniak. detta fenomen kan ske i vilken brännare som helst, och leder till en stinkande odrickbar sprit. Men, är brännaren gjord i koppar reagerar ammoniaken med kopparen och bildar "schweizer's reagent" http://en.wikipedia.org/wiki/Schweizer%27s_reagent.

detta fenomen ska normalt inte ske om man använder rätt mängd turbojäst, och inte har nån konstig ph-halt i vattnet. Men det verkar som ph-värdet kan förändras lite om mäsken får stå klarnad väldigt länge (eller att en långsam reaktion då hinner uppstå). Vad jag hört är det ofta vid såna tillfällen det inträffar, eller om man haft fel mängd jäst. men kan också bero på för hårt vatten, vilket man då får kompensera med lite extra citronsyra.

vill man försäkra sig om att inte få blå sprit bör man mäta ph-värdet, som bör ligga på 5-6. ligger det högre kan man tillsätta nån matsked citronsyra. Men man ska vara försiktig. desto surare mäsk du har desto mer etylacetat kommer nämligen bildas i mäsken, och fortsätta bildas under själva destillationen. etylacetat är ett ämne som ligger väldigt nära etanolens kokpunkt, och ger än väldigt brännande smak. ofta när man smakar dåligt kolat hb så har den en tydlig smak av etylacetat, och många verkar tro att det är en smak av riktigt stark sprit, och inte en förorening.

har man väl fått blå sprit (eller ammoniakdoftande) så skulle jag i första hand rekommendera att börja om från början med ny mäsk. alternativet är att försöka blanda i ca 3 matskedar citronsyra och destillera om.

kolrening tror jag tar bort den blå färgen, men jag tvivlar på att du får det helt rent från ammoniak.

Skit bra skrivet. Alltså måste det nog vara så att jag fick för mycket turbo-jäst i för jag har ingen digital våg så jag kan inte se till så att jag får exakt 135g turbo jäst så jag chansar...

Förresten är det någon som vet hur man ska veta så att man får exakt 135g turbo jäst om man inte har någon digital våg?
Citera
2011-03-23, 14:48
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det finns alltså fortfarande folk som bränner hemma??
Av vilken anledning?
av samma anledning som det fortfarande finns folk som bakar sitt eget bröd, eller gör sin egen sylt?
Citera
2011-03-23, 14:51
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
av samma anledning som det fortfarande finns folk som bakar sitt eget bröd, eller gör sin egen sylt?
Fast hemkört smakar ju terpentin. Hembakat bröd eller hemgjord sylt smakar ju gott.
Fast det är klart, finns säkert de som gillar terpentinsmaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in