Om mäsken är för basisk bryts proteiner från mäsken ner i brännaren och formar i slutändan ammoniak. detta fenomen kan ske i vilken brännare som helst, och leder till en stinkande odrickbar sprit. Men, är brännaren gjord i koppar reagerar ammoniaken med kopparen och bildar "schweizer's reagent"
http://en.wikipedia.org/wiki/Schweizer%27s_reagent.
detta fenomen ska normalt inte ske om man använder rätt mängd turbojäst, och inte har nån konstig ph-halt i vattnet. Men det verkar som ph-värdet kan förändras lite om mäsken får stå klarnad väldigt länge (eller att en långsam reaktion då hinner uppstå). Vad jag hört är det ofta vid såna tillfällen det inträffar, eller om man haft fel mängd jäst. men kan också bero på för hårt vatten, vilket man då får kompensera med lite extra citronsyra.
vill man försäkra sig om att inte få blå sprit bör man mäta ph-värdet, som bör ligga på 5-6. ligger det högre kan man tillsätta nån matsked citronsyra. Men man ska vara försiktig. desto surare mäsk du har desto mer etylacetat kommer nämligen bildas i mäsken, och fortsätta bildas under själva destillationen. etylacetat är ett ämne som ligger väldigt nära etanolens kokpunkt, och ger än väldigt brännande smak. ofta när man smakar dåligt kolat hb så har den en tydlig smak av etylacetat, och många verkar tro att det är en smak av riktigt stark sprit, och inte en förorening.
har man väl fått blå sprit (eller ammoniakdoftande) så skulle jag i första hand rekommendera att börja om från början med ny mäsk. alternativet är att försöka blanda i ca 3 matskedar citronsyra och destillera om.
kolrening tror jag tar bort den blå färgen, men jag tvivlar på att du får det helt rent från ammoniak.