2014-02-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolito
Angående militärens mirakulösa förmåga att transformera sina soldater till män, gäller detta även de kvinnliga soldaterna?

Sannerligen.

Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
2. De är på många sätt ett enfrågeparti som har investerat all sin energi i att begränsa invandringen från vissa kulturer och en stor del av den politiken skulle kunna förenas med liberalism om det angreps från ett annat håll (dvs om de nöjer sig med att begränsa bidragsinvandring och kräva hårdare lagar gentemot brottslingar(dvs brott med riktiga offer)). Om de skulle slänga ifrån sig alla andra frågor och nöja sig med att kräva detta, så skulle de teoretiskt kunna vara en potentiell samarbetspartner för liberaler, och till skillnad från andra punktliberala partier är det inte omöjligt att sd fakstiskt skulle kunna göra det, men vi är inte i närheten av detta just nu.

Det är i princip denna utgångspunkt jag har i mitt samarbete med SD.

Det viktiga är i min mening att man är principfast och inte korrumperas - Så fort man börjar ge efter för särintressen så har man förlorat den liberala andan. "Jo, men nu har vi ju stat, så att rösta igenom ett bidrag till den här saken som är rätt samhällsnyttig ändå är ju inte så farligt" - Detta är när man förlorar den liberala andan. Vad man annars gör rent praktiskt för att hjälpa till i utvecklingen för frihet sålänge man inte kompromissar på de grundläggande liberala idealen är rätt ointressant. Det finns utrymme för många olika vinklar, och jag har personligen iallafall rum i mitt hjärta för alla som inte sviktar i sin liberala tro så fort man skulle kunna gynnas av det personligen (Se Anders Borg i ungdom mot idag exempelvis); oavsett vilket arbetssätt de använder sig av i sin personliga frihetskamp.
Citera
2014-02-17, 17:47
Bannlyst
Invandringsfrågan är enda anledningen till att folk röstar på SD. På alla andra punkter är ju partiet helt åt helvete.
Citera
2014-02-17, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Ett Polis samhälle är vad SD vill ha och det är inte så liberalt.
Att stänga gränserna för folk är inte heller liberalt.
Definitionsfråga. Samhällen får bestämma själva över sina samhällen. Därför stänger man gränserna om behov finns. På samma sätt som vi låser ytterdörren om vi inte väntar gäster. Bdw polissamhälle, ett ord.....
Citera
2014-02-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Vilka riksdagspartier är emot FRA?

Kameraövervakning är förkastlig, jag håller med dig, och jag känner till att SD är positiva till det.

Brottsprovokation kan enligt mig ibland vara nödvändigt. Så också utegångsförbud. I viss mån behöver man anpassa polisens befogenheter efter den rådande miljön. Upploppen i Husby är en situation där utegångsförbud borde kunna vara en åtgärd, enligt mig.
Varför brottsprovokation? Vilka brott tänker du på? Det är liberalt att knarka.
Citera
2014-02-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
SD kammar ju dock hem i stort sätt noll poäng när det gäller personliga friheter.
Eftersom dom kommer sänka skatterna kommer personliga friheten öka. Mer än moderaterna.
Citera
2014-02-18, 13:39
Medlem
Fiolitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Climbfolife
Definitionsfråga. Samhällen får bestämma själva över sina samhällen. Därför stänger man gränserna om behov finns. På samma sätt som vi låser ytterdörren om vi inte väntar gäster. Bdw polissamhälle, ett ord.....

Uppenbarligen en definitionsfråga. Jag har dock inte stött på någon liberal som definierar det som att liberalism handlar om att ge ökad bestämmanderätt till samhällen. Snarare handlar det om att ta dessa rättigheter ifrån kollektiven och ge dem till individer. Den enskilde personens rätt till rörelsefrihet står alltså över majoritetens eventuella önskemål att vilja hålla gränsen stängd.
Citera
2014-02-18, 16:47
Medlem
allt.o.ingets avatar
Konservatismen garanterar människan hennes frihet som tänkande individ i en folkgrupp, organisation, församling, nation. Liberalismen i sin tur garanterar människan en frihet som går utöver folkgruppen, organisationen, församlingen, nationen. Liberalen är tvungen att rasera beprövad ordning så att var och en som anammar liberalismens ideologi kan suga näringen ur den. Liberalismen kommer alltid att leda till terror då det är terror som uppstår då beprövad ordning raseras och alla lagar och förordningar sätts ur spel.

Konservatismen sträcker sig över generationerna, över århundradena och årtusendena. Liberalismen sträcker sig som bäst över nästa kvartalsrapport eller till nästa byte att suga ut ur den döende samhällskroppen.

En folkförsvar måste innehålla värnplikt för ett försvar som består av legoknektar alieneras från folket och har ingen känsla för det. Legoknekten står närmare uppdragsgivaren än det folk som samhället består av. Det är en farlig utveckling då försvarsmakten distanseras från folket samtidigt som samhället rustas ned med kommande upplopp, kravaller, terror som resultat.
Citera
2014-02-19, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
SD är enligt mig det bästa alternativet för människor som är konservativt och liberalt sinnade. Här ska jag motivera varför:

Kvotering: SD är till min vetskap det enda riksdagsparti som motsätter sig all form av kvotering. Nyligen har vår finansminister Anders Borg öppnat för kvotering av bolagsstyrelser, han menar att han "tvingas" överväga lagstiftning eftersom förändringen inte går "snabbt" nog.
Både alliansen och de rödgröna vill tvinga fram delad föräldraförsäkring i olika grad.

Källa: http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article18371803.ab

Kvotering till bolagsstyrelser är en oförsvarlig invasion i den privata äganderätten och innebär dessutom diskriminering av människor på grund av kön. Att göra intrång i hur föräldrar fördelar föräldraledigheten är också ett stort intrång, dessutom kan man fråga sig vem det gynnar att små barn skiljs från sina mödrar.

Motstånd till kvotering bör vara en fråga som väger tungt hos alla liberaler.

Rättvisa: SD är det enda parti som tycks mena allvar med att vilja reformera straffsatserna. Alliansen har suttit vid makten i 8 år och ingen märkvärd förändring har skett.
Också detta borde vara en viktig fråga för liberaler.

Bidragsturism: SD är det enda partiet som vill minska invandringen av bidragstagare från lågutvecklade länder. För att kunna sänka skatterna och upprätta en bättre balans mellan stat och individ är det centralt att människor överlag klarar av att ta vara på sig själva och inte en för stor del av befolkningen är beroende av bidragssystemen för att överleva.

Lägre invandring: Liberalism är i grunden en västerländsk ideologi och det borde vara uppenbart för det flesta att majoriteten av människor som kommer hit från muslimska länder inte har något intresse av liberalism. Att bevara den svenska kulturen och se till så att majoriteten av människor som bor här är västerländska är centralt för liberalismens överlevnad och utveckling.

Direkt-demokrati: Att minska den politiska klassens inflytande och ge folket mer makt genom exempelvis folkomröstningar gynnar liberala intressen, ett utmärkt exempel på detta fenomen är Schweiz.

Frihandel:
SD är, hör och häpna, positiva till frihandel:

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politik-a-till-o/

Detta är de förvisso inte ensamma om men jag kan tänka mig att många fått bilden av att de skulle vara annorlunda.

Överstatlighet: Det gigantiska byråkratiska monstret EU kommer bara att fortsätta växa om det inte motkämpas av krafter som slåss för nationernas fortsatta självbestämmande.

Slutligen så är SD det enda parti som verkligen motsätter den feministiska och kulturmarxistiska ideologin och förklaringsmodellen. Kulturmarxism bygger på att alla som inte är vita män är orättvist förtryckta och måste kompenseras genom olika särrättigheter. Detta är givetvis inte kompatibelt med liberalism det borde ligga i alla liberalers intresse att motverka denna vidriga ideologi.

EDIT: Jag vill tillägga att jag inte ser SD som ett perfekt parti, långt ifrån. Däremot är de enligt mig det bästa alternativet bland nuvarande riksdagspartier, och det finns heller inga andra seriösa partier utanför riksdagen som har chans i nästkommande val.

Helt riktigt! Jag röstade på Fp i förra valet eftersom att jag trodde att Fp var liberala. Dock hade jag fel och nu blir det SD i höst
Citera
2014-02-19, 17:31
Bannlyst
Citat:
Uppenbarligen en definitionsfråga. Jag har dock inte stött på någon liberal som definierar det som att liberalism handlar om att ge ökad bestämmanderätt till samhällen. Snarare handlar det om att ta dessa rättigheter ifrån kollektiven och ge dem till individer. Den enskilde personens rätt till rörelsefrihet står alltså över majoritetens eventuella önskemål att vilja hålla gränsen stängd.

Rätt, dock går min rätt att inte vilja bidra ekonomiskt till invandrare före att ge bidrag.

Invandrare får komma hit, men inga pengar till dom. Såvida de inte arbetar.
Citera
2014-02-19, 20:08
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ja, jag skulle dessutom vilja definiera det som att det enligt en liberal är individen som ska ge samhället bestämmanderätt över sig själv istället för att det är samhället som ska ge individen bestämmanderätt över sig själv.

Vad gäller SD så tillhör de definitivt den sistnämnda gruppen då de är starkt för nationell samhörighet och att det skulle vara det som definierar en kultur. En liberal tycker troligen tvärtom, dvs att det är individerna som skapar en gemensam kultur som i sin tur skapar en samhörighet då vi människor tenderar att vilja umgås och leva med våra likar.
Citera
2014-02-19, 23:30
Medlem
MPGTNs avatar
Att SD emellanåt prickar in åsikter som liberaler kan skriva under på gör dem inte till liberaler. Att som liberal rösta på ett parti som inte vill reformera samhället efter liberala principer begriper jag inte, även om en och annan grej kanske kan slå rätt.
Citera
2014-02-20, 03:04
Medlem
Pinkuss avatar
Jag är för öppna gränser, fri internationell handel, fri internationell arbetsmarknad. SD känns som Vänstern mot invandrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in