2014-02-19, 02:32
Bannlyst
Har precis börjat träna löpning och det har inte börjat så bra såhär långt.
Efter knappt 50m har jag världens pump i vaderna och muskulaturen runt skenbenet, inte nog med det så får jag mjölksyra också, joggar jag fel, äter fel eller är det bara för att jag är så otränad?

Hur blir jag kvitt pumpen vid benen, för när jag får pump så snabbt har jag inte mer energi att springa.
Citera
2014-02-19, 03:31
Medlem
Lecros avatar
När jag var överviktig så började jag med att jogga, jag fick sån satans eld i vaderna och skenbenen så jag var tvungen att nästan lägga mig ner, flåset var inte problemet utan just smärtan i vaderna. Men det gick över efter ett tag ju mer jag sprang. Ge det tid så försvinner det.
Citera
2014-02-19, 03:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lecro
När jag var överviktig så började jag med att jogga, jag fick sån satans eld i vaderna och skenbenen så jag var tvungen att nästan lägga mig ner, flåset var inte problemet utan just smärtan i vaderna. Men det gick över efter ett tag ju mer jag sprang. Ge det tid så försvinner det.

Som tur är jag inte överviktig men precis som du säger händer för mig oxå. Men när det bränner ör det omöjligt att forsätta ju? Kanske nästa dag?
Senast redigerad av Zvennen 2014-02-19 kl. 04:17.
Citera
2014-02-19, 09:47
Medlem
Miss.Prettys avatar
Landar du på framfoterna eller spänner du fötterna/fotlederna?
Citera
2014-02-19, 11:19
Medlem
Barbus avatar
Vad har du för skor?

Tror det mest beror på ovana dock. Kanske lika bra att börja gå-jogga. Dvs gå en bit, jogga en bit så du låter kroppen vänja sig vid belastningen.
Citera
2014-02-19, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Miss.Pretty
Landar du på framfoterna eller spänner du fötterna/fotlederna?

Har inte tänkt på det faktiskt. Spänner inte antar jag?!
Citera
2014-02-19, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Vad har du för skor?

Tror det mest beror på ovana dock. Kanske lika bra att börja gå-jogga. Dvs gå en bit, jogga en bit så du låter kroppen vänja sig vid belastningen.

Vanliga jogginskor.
Citera
2014-02-19, 23:04
Medlem
Miss.Prettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Har inte tänkt på det faktiskt. Spänner inte antar jag?!

Om jag omedvetet har spända fotleder/fötter så brukar jag få känningar i vaderna och kring skenbenet. Ibland kan det fixas av att lätta på snörningen på skorna.

Jag känner till några människor som så här på vintern har problem med vaderna när de springer. Anledningen verkar varar underlaget, man tänker mycket mer var man sätter fötterna och är ständigt bered på halt underlag vilket gör att man springer med spänningar i benen som kan yttra sig genom att det bränner i vaderna.
Citera
2014-02-20, 03:33
Bannlyst
Om jag spänner omedvetet, hur ska jag slappna av då?
Citera
2014-02-20, 09:59
Medlem
Be någon kolla/ filma dina löpsteg och utvärdera sen. Finns bra guider på youtube osv. Stretcha vaderna kanske hjälper med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in