2014-02-19, 18:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag har hört att han har svårt att lägga sina personliga åsikter åt sidan. Det kommer från en kollega.

Det verkar även gälla kollegan.
Citera
2014-02-19, 18:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Sorry Fnurran.. symptomen är de samma i både klaostrofobi och i Agorafobi.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klaustrofobi
Citat:
Klaustrofobi (även kallat cellskräck) är en irrationell rädsla, fobi, för att bli instängd. Personer med cellskräck har ofta problem med att åka hiss eller andra transportmedel med begränsat utrymme där man inte lätt kan stiga av under gång.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Agorafobi
Citat:
Agorafobi, torgskräck, (av grekiska agora, torg, och fobos, skräck), är en fobi för offentliga platser. Det är en allmän missuppfattning att personer som lider av agorafobi är rädda för öppna platser. Det är snarare befolkade offentliga platser speciellt under trängsel som är ångestskapande.
Jag skulle gissa att vittnet använde fel ord om obehagen på Liseberg.
Citera
2014-02-19, 18:43
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klaustrofobi

http://sv.wikipedia.org/wiki/Agorafobi

Jag skulle gissa att vittnet använde fel ord om obehagen på Liseberg.

Symptomen är de samma. Wikipedia i all ära men...

Hjärtklappning, svettningar, hyperventilering och yrsel är vanliga symptom. Det är oftast samma symtom för de som lider av agorafobi, fast då är man rädd för att drabbas av kroppsliga symtom i sig, att det ska bli pinsamt och att tappa kontrollen medan de som lider av klaustrofobi är rädd för instängdheten i sig.
Citera
2014-02-19, 18:46
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det verkar även gälla kollegan.

Och det uttalandet bygger du på.....? Du förstår att vi pratar om personliga känslor på jobbet när man arbetar med olika brottfall och förhör misstänkta? Jag talar inte om skitsnack på jobbet om varandra.

J
Citera
2014-02-19, 19:16
Bannlyst
Citat:
Jag har hört att han har svårt att lägga sina personliga åsikter åt sidan. Det kommer från en kollega.
Det där är väldigt svårt. De duktigaste snutarna jag vet tror jag alla skulle hamna under kategorin "har svårt att lägga sina personliga åsikter åt sidan". Det är därför de är så engagerade. Samtidigt är det väldigt viktigt att de inte får skygglappar på sig. Då är det farligt!
Citera
2014-02-19, 19:21
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det där är väldigt svårt. De duktigaste snutarna jag vet tror jag alla skulle hamna under kategorin "har svårt att lägga sina personliga åsikter åt sidan". Det är därför de är så engagerade. Samtidigt är det väldigt viktigt att de inte får skygglappar på sig. Då är det farligt!

Men jag tror inte det är bra om det påverkar din yrkesroll. Jag hade svårt att lägga mina personliga åsikter åt sidan då jag arbetade på en Rättspsykiatrisk avd. Jag var småbarnsförälder och skulle vårda, stötta och ha samtalsterapi med pedofiler över en sommar då avdelningar slogs ihop under semestertider. Det gick liksom inte. Jag kunde inte göra ett bra jobb, för jag lät mig påverkas. Så jag bad att aldrig mer bli placerad där. Jag hatade dom och det dom satt och pratade om att dom gjort. Jag var allt annat än engagerad i dessa individer. Jag tror det är viktigt att erkänna för sig själv när man inte kan göra ett bra jobb där man är. Särskilt när man arbetar med psykiskt sjuka individer.
Citera
2014-02-19, 19:26
Bannlyst
Citat:
Men jag tror inte det är bra om det påverkar din yrkesroll. Jag hade svårt att lägga mina personliga åsikter åt sidan då jag arbetade på en Rättspsykiatrisk avd. Jag var småbarnsförälder och skulle vårda, stötta och ha samtalsterapi med pedofiler över en sommar då avdelningar slogs ihop under semestertider. Det gick liksom inte. Jag kunde inte göra ett bra jobb, för jag lät mig påverkas. Så jag bad att aldrig mer bli placerad där. Jag hatade dom och det dom satt och pratade om att dom gjort. Jag var allt annat än engagerad i dessa individer. Jag tror det är viktigt att erkänna för sig själv när man inte kan göra ett bra jobb där man är. Särskilt när man arbetar med psykiskt sjuka individer.
Klokt av dig! Hoppas alla är lika kloka!
Jag tror att skillnaden kan vara om man är FÖR offret eller EMOT den misstänkte gärningsmannen. Det första tror jag är bra, men knappast det sistnämnda.
Citera
2014-02-19, 21:06
Medlem
Grandiosos avatar
FS vet ju att han kommer att bli dömd för mord. Om han då erkänner dådet nu under
pågående rättspsykiatriska undersökningen skulle det kunna påverka påföljden?
Drar man av några år då tro?
Citera
2014-02-19, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
FS vet ju att han kommer att bli dömd för mord. Om han då erkänner dådet nu under
pågående rättspsykiatriska undersökningen skulle det kunna påverka påföljden?
Drar man av några år då tro?
Man är livrädda för ett plea bargain-system i Sverige, så jag tror inte ett erkännande hjälper honom.
Citera
2014-02-19, 21:22
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Och det uttalandet bygger du på.....? Du förstår att vi pratar om personliga känslor på jobbet när man arbetar med olika brottfall och förhör misstänkta? Jag talar inte om skitsnack på jobbet om varandra.

J

Ok. Jag förstår. Jag blir bara så irriterad när man svartmålar polis (och åklagare) samtidigt som man slätar över FS's "egenskaper". Jag tycker polis och åklagare har gjort ett bra jobb som lyckats sätta dit en mördare. Dom ska ha beröm.
Citera
2014-02-19, 21:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Man är livrädda för ett plea bargain-system i Sverige, så jag tror inte ett erkännande hjälper honom.
Du har nog rätt i att det inte skulle vara till någon större nytta för honom själv.
Annat än han då skulle få lätta på sitt samvete fast det har han kanske inte utrustats med.

Här diskuterar man just det här systemet du nämner: Plea bargain:

http://martenschultz.wordpress.com/2009/10/21/plea-bargain-2/
Citera
2014-02-19, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är bara att skriva under på!
Det viktigaste här: att fånga Marinas mördare och få honom fälld, det blev gjort.
Sen att det inledningsvis missades några blodspår och ett kulhål - ja, det är som det är med
det. Det spelar nu mindre roll när MÖRDAREN ändå kunde ringas in tidigt.

Även Sherlock Holmes och Hercule Poirot gjorde väl sina små tabbar på sin tid antar jag...

Kvarnhjulet begick ju relativt små tabbar i förhållande till Polisen, ändå är det han som hänger med hundhuvudet och fick ta konsekvensen.

Jag är glad att ÅK ämbetet gjorde sig av med en idiot, tyvärr kommer man dåligt åt den skyddade verkstaden "Polisen", men jag är övertygad om att fallet kommer bli vägledande i många "INTE" punkter på Polishögskolan. Jag föreställer mig att Nejding inte kommer vara hedersföreläsare i förhörsteknik.

Åklagaren skall skatta sig överlycklig för att mjukvaruindustrin utvecklat bra recovery-program.
Utan det hade åtalat sannolikt inte styrkts. Och det var på håret i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in