Resultat: .
0%
röster
2014-02-14, 17:35
Medlem
snillet_1s avatar
Även om det finns vissa ingredienser som är mig veterligen unika för den italienska fotbollen i stort tror jag snarare att det till största delen handlar om kontext och vad man själv tilltalas av. Vissa uppskattar den engelska mentaliteten, det fysiska spelet och dess 'guts n glory', andra av den mer tekniskt betonade fotbollen i Spanien med alla dess fantastiska lirare medan vi calciomaniker kanske lockas av båda galenskapen (i bred bemärkelse) utanför planen likväl som den tekniska briljansen på planen.

(Notera att ovanstående är stereotypiska kontexter för de olika ligorna och inte att beteckna som allmängiltiga.)

Många följer ju fotbollen slentrianmässigt för att det är en kul sport att titta på, helt enkelt, men här på Flashback finns bland många användare (även bland BL- och PL-fans) också en gedigen kunskap kring fotbollen, det kan vara alltifrån anekdoter till utlandsrötter till ett enormt detaljkunnande kring vissa klubbar och spelare. Sådant ger ramar åt tittandet, och kanske pretentiöst, ett visst djup till intresset.

Tänk exempelvis skillnaden mellan två personer som ser säg, Roma-Genoa. Då vet den ena, men inte den andre, exempelvis att det har funnits ihärdiga gayrykten kring Gilardino. Det sägs till och med ha funnits foton som Berlusconi köpte upp rättigheterna till för att skydda sin dåvarande spelare. Han kanske även har lite koll på att De Rossi hade en svår skiljsmässa, och att hans svärfar sköts till döds av maffian. Att farsan är ungdomstränare i klubben.

Sådant funderar man givetvis inte på mitt under brinnande match. Men visst måste det i slutändan innebära en viss skillnad? Om inte annat så rent emotionellt. Utanpåverket är viktigare än vad man tror skulle jag vilja hävda. Jag kan inte sitta ner och titta på Standard Liege - Charleroi och tycka att det är kul. Inte en chans. Fotboll är "kul", men bara till en viss gräns.

Diskussionen har blivit lite luddig så jag kanske är helt av banan här men då får det vara så...
Senast redigerad av snillet_1 2014-02-14 kl. 17:40.
2014-02-14, 18:17
Medlem
motvalls avatar
Mycket intressant diskussion som kanske borde föras in på lite mer fotboll i all sin spretighet.

Det som slår en lätt utomstående angående Calcio är att just älska den italienska fotbollen kräver lite mer än de andra stora fotbolländernas ligor. Den är inte, för en svensk, uppbackad av den ”industri” eller tradition som finns för den engelska, är inte inne i en positiv spiral som den tyska eller har de stora profilerna, typ Messi eller Ronaldo, som finns i den spanska. Det blir ett aktivt val, ett sådant som kräver lite mer av den som vill delta.

I den bemärkelsen är denna tråd nog ganska typisk för fenomenet Calcio, utanför Italien. Men glöm aldrig att de som älskar mindre lag, säg Hamburg, Malaga eller varför inte Standard Liege också har samma uppförsbacke. I den bemärkelsen är inte Serie A unik. Fotboll som företeelse är så fylld av mångfald om man bara ser lite utanför det välpaketerade, förväntade och uttjatade. Ungefär som livet.

Äh, ikväll är det Milan - Bologna. Undrar om inte hemmalaget fixar detta?
2014-02-14, 18:21
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Mitt "Non mollare" var dessutom inte menat till Brille som en uppmaning att inte ge upp den här skitdiskussionen...

Det förstod jag såklart. Jag ville mest förtydliga för tråden att det inte är infekterat då vi har haft PM-kontakt. Det finns alltså ingen anledning att tro att vi har dålig stämning i tråden.

Jag tycker inte att det är någon skitdiskussion. Du kommer ju & lyfter fram fina grejer här. Förklarar passionen med ett målande språk. Det är ju en kvalitetsdiskussion i allra högsta grad & du medverkar till det genom att sätta fingret på ett flertal saker som gör ligan charmig & intressant.

Dock så har vi olika åsikter.

Grejer jag inte uppskattar
Tränarkaos
Mutskandaler
Konspirationer
Politisk polemik
Taktisk cynism

Det är inte pga detta som jag gillar Italien framför andra länder. Det som jag kan tycka är irriterande är när dessa saker lyfts fram som positiva saker. Precis som att ligor med mindre av detta då skulle vara mindre intressanta. Där glider engagemanget över i någon sorts försök att systematiskt hävda det förträffliga i det egna valet.

Du har såklart rätt i att ett nyhetsvärde stimuleras fram av de här sakerna som givetvis kan intressera mer intellektuella personer, precis som utrikesnyheter i högre utsträckning intresserar dessa. Men är det likställt med att vi egentligen tycker att det är positivt att det är kaos & händer massa skit?
2014-02-14, 23:34
Medlem
zachs avatar
Jag gillar Brille. Lite så där jag-vet-bäst-dryg ibland, men jag kan gilla det med, framförallt då han är ute och cyklar men vägrar medge det
Skämt så sido så är han hela Flashbacks överlägset bästa tråds okrönte men likafullt ohotade President.

Gillar Stivali med. Så där skönt nördig om sånt som ingen annan kan, eller ens hört talas om. Fantastiskt informativa och sköna inlägg som jag är övertygad inte bara jag lyfter på hattan för.

Med det sagt, nu kramas vi alla. För världens skönaste liga, för världens bästa tråd, men framförallt för saker som trots allt är större än allt annat - la famiglia.

(perssons pack, bortom månen och mars, rekommenderas!)
2014-02-15, 13:59
Medlem
Fula Gubbens avatar
Du har mitt fulla stöd och sympatier, Brille.
2014-02-16, 16:31
Medlem
vad kallas derbyt mellan fiorentina och juventus?
2014-02-16, 16:39
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racksingen
vad kallas derbyt mellan fiorentina och juventus?

Det är inget derby. En vanlig match mellan två klubbar som avskyr varandra.
2014-02-18, 20:53
Medlem
Jag är vansinnigt ödmjuk inför ert stöd, inte minst via PM. För att fylla på eländet så blev hela familjen magsjuk, förutom jag såklart. Så sorgearbetet kom i andra hand då jag bokstavligen vadade i avskräde, blev stopp i avloppen. Jag kan lägga till en del andra personliga svårigheter.

Tack som fan, alla. Men tråden handlar definitivt inte om mig, utan om Calcio. Men samtidigt vill jag inbilla mig att det är trådens speciella beskaffenhet som till viss del har talat.

Annus Horribilis!

Vafan i helvete! Cagliari förlorade på hemmaplan mot kanske de främsta rivalerna om la Salvezza. En blytung förlust mot Livorno, och framtiden målas i olika nyanser av svart. En ägare som flyr. Tom hånar Cagliari genom att likna Leeds vid en Ferrari och Cagliari vid en Fiat 500. Politiker som envist vill stampa ut resterna av det som finns kvar av klubben. Ultras som går på attack. Och samtidigt en uppgivenhet som sprider sig. Folk måste av nödvändighet koncentrera sig på sin egen överlevnad i en situation av galopperande arbetslöshet och fattigdom…

Annus Horribilis…

Milan?
2014-02-18, 23:14
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.

Samma sak med den här tråden. Hade det inte varit för att den höll så mycket högre klass med så mycket mer kunnigare människor än resten av forumet hade jag gott och väl kunnat tjatat calcio någon annanstans. Men det är bara här som man dra dessa paralleller mellan fotboll och bilar, mat, dryck, båtar, litteratur, musik och en massa annat som ständigt omger oss.

Vi kör väl på det då......RIVA!!!

http://www.verybestmagazine.com/img/article_img/1114_EbVjQ8vSNAUu1Zq.jpg

http://silodrome.com/wp-content/uploads/2012/03/Aquariva-33-Woody.jpg

http://www.cruisenewsonline.com/MecumKissimmeeAuction2011/1996RivaAquaramaSpecialHull774.jpg

http://www.practicalboating.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/01/ISEO-11.jpg

Har ni svårt att attrahera kvinnor? Jag tror vi har lösningen här. Om än en dyr sådan. Vafan, jag vill vara dom killarna!

Fast härinne är vi ju jämställda. Kvinnlig kommentator & allt....så det är ju en självklarhet att man låter flicksnärtan köra själv:
http://www.portcarlingboats.com/wp-content/uploads/2013/03/Riva4.png

Egentligen gillar jag segling, det här är inte riktigt min grej, men ska man ha ett fartvidunder så ska det fan vara klass & stil. Sitta & köra i finskjorta med damen vid sin sida! Segling har ju inte riktigt den romantiken. Men Riva ska det vara!!! Inte någon vräkig, smaklös, modern kukförlängare.

Hur jag kopplar det här till Calcio? "Made in Italy" + "Namnet Riva" + "Klass & flärd". Den som inte fattar har en del att lära.
2014-02-18, 23:27
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ultras som går på attack.

Kommer dom riva stadion nu?

2014-02-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Annus Horribilis!

Vafan i helvete! Cagliari förlorade på hemmaplan mot kanske de främsta rivalerna om la Salvezza. En blytung förlust mot Livorno, och framtiden målas i olika nyanser av svart. En ägare som flyr. Tom hånar Cagliari genom att likna Leeds vid en Ferrari och Cagliari vid en Fiat 500. Politiker som envist vill stampa ut resterna av det som finns kvar av klubben. Ultras som går på attack. Och samtidigt en uppgivenhet som sprider sig. Folk måste av nödvändighet koncentrera sig på sin egen överlevnad i en situation av galopperande arbetslöshet och fattigdom…
...
Cagliari har sparkat Ivo Pulga. Den genomtrevliga andratränaren som stod för erfarenhet och yrkesskicklighet. Nu står Lopez ensam...

Conti är avstängd de två närmaste matcherna, och Astori är skadad. Nainggolan såld... Lägg till en del andra skador så får Lopez bl a spela med ungdomarna Murru och Del Fabro.

Inte mycket pekar på poäng på San Siro till helgen. Blir allt svårare att klara av la Salvezza....

http://cdn.legaseriea.it/c/document_library/get_file?uuid=1edd1b96-bba6-40bf-9f2d-03364727d58e&groupId=10192

Men först CL, där Milan brukar trivas...
2014-02-19, 12:54
Medlem
qhz.s avatar
Champions League ikväll alltså. Med Milan som enda kvarvarande representant för Italien.

Det är nu det är dags att visa det där med DNA. Milan är alltid Milan och oavsett hur säsongen har sett ut i övrigt kan allt hända i CL. Man saknar knappast rutin i sammanhanget och nu har man även en Seedorf på tränarbänken med 131 CL-matcher i bagaget.

Näst flest gånger har Milan vunnit CL. DNA, som sagt. Hela San Siro och dess innandöme andas fan Champions League.

Jämför detta med Atlético Madrid som gjort en bra säsong, men när det kommer till just CL är man som klubb och spelare för spelare knappast lika erfaret. Sen om det faktiskt har någon egentlig påverkan när spektaklet väl blåses igång ikväll vette fan. Men spanjorerna bör beträda San Siros gräs med stor respekt.

Jag kommer hålla stenhårt på Milan ikväll. Det är ändå dom som ska bära fram den italienska fanan där dom andra vek ned sig. Man har gjort en bedrövlig säsong som på många sätt kan räddas i och med en bra resultat i CL. Det är bara att tuta och köra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in