2014-02-17, 11:20
Medlem
kEzis avatar
Jag har faktiskt en ganska intressant fråga.

Min kompis lider av Asperger syndrom, vilket knappt är märkbart, speciellt socialt. Just nu gör han GMU och tjänstgör vid K3 som Fallskärmsjägare. Nu är ju frågan, av det jag har läst och varit med om så "hör" inte aspergare hemma i armén. Är det något jag bör tipsa försvaret om eller ska jag låta det var som det är just nu?
2014-02-17, 11:34
Medlem
Seventys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kEzi

Min kompis lider av Asperger syndrom, vilket knappt är märkbart, speciellt socialt. Just nu gör han GMU och tjänstgör vid K3 som Fallskärmsjägare. Nu är ju frågan, av det jag har läst och varit med om så "hör" inte aspergare hemma i armén. Är det något jag bör tipsa försvaret om eller ska jag låta det var som det är just nu?
Tror du inte att han är en säkerhetsrisk och farlig att vara kring så tycker jag inte du ska göra något. Fungerar det för honom så är det ingen idé att "anmäla" honom och dessutom så skulle han inte komma in på GMUn om inte RM trodde att han kommer klara av det.
2014-02-17, 15:12
Medlem
-Blomman-s avatar
Någon som vet var man kan få tag på sina betyg från GMU på internet?
Jag fick alltså inte dessa papper nät jag muckade.

Är det bara ett registerutdrag som gäller? Skulle behöva betygen senast idag.
Senast redigerad av -Blomman- 2014-02-17 kl. 15:17.
2014-02-17, 17:29
Medlem
aNKones avatar
Citat:
Just nu gör han GMU och tjänstgör vid K3 som Fallskärmsjägare.

Nej. Han gör inte GMU som fallskärmsjägare.
Som svar på din fråga så är det helt och hållet upp till dig. Vill du gola på din polare och få honom hemskickad så att han kan söka ett jobb som ät helt funkis för honom och i dagsläget bättre lämpat för honom, eller tala om så att hans framtida stridsparskamrat inte sitter där i ett värnsystem när det smäller med en kille som fått en diagnos och kanske inte är kapabel till att vara helt hundra?
2014-02-17, 17:34
Medlem
Citat:

Man kan inte göra gmu som fallskärmsjägare.

Förövrigt skulle jag inte säga något utan lämna det upp till plutonen han är i och lösa det. Hans grupp/logements kamrater kommer garanterat märka om dom tycker det påverkar honom på något sätt och förhoppningsvis säga det till befäl om det är allvarligt.
2014-02-17, 21:01
Medlem
vegetable11s avatar
Det står i mina papper för omgång 2 att man ska samlas kl 12. Ni som har varit där tidigare än så, får man mer tid på sig att hämta ut utrustning och så än dem som kommer 11:30? Mitt tåg kommer fram i Luleå vid sjutiden, blir det att sitta på en bänk och vänta i 4-5 timmar?
2014-02-17, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vegetable11
Det står i mina papper för omgång 2 att man ska samlas kl 12. Ni som har varit där tidigare än så, får man mer tid på sig att hämta ut utrustning och så än dem som kommer 11:30? Mitt tåg kommer fram i Luleå vid sjutiden, blir det att sitta på en bänk och vänta i 4-5 timmar?

Kommer vara folk där tidigare, vissa sover tom över. Nej, ni hämtar ut samtidigt. Du får sitta på logementet och snacka runt med folk.
2014-02-17, 22:51
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Kommer vara folk där tidigare, vissa sover tom över. Nej, ni hämtar ut samtidigt. Du får sitta på logementet och snacka runt med folk.

Gick i uppsala men vi hämta inte ut samtidigt. Hämta efterhand o va en jävla fördel o va där typ 8
2014-02-17, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Gick i uppsala men vi hämta inte ut samtidigt. Hämta efterhand o va en jävla fördel o va där typ 8

Ok, är nog skillnad på olika regementen.
2014-02-19, 01:32
Medlem
Är det bara omgång 1 som har KMU tillgängligt direkt efteråt? Tänker ändå söka omgång 3, jobba för att söka sou/op i dec 2015 om allt går vägen. Men undrar bara.
Senast redigerad av oo7an 2014-02-19 kl. 01:35.
2014-02-19, 08:58
Medlem
Jag sitter och ska boka tåg upp till Boden nu och undrar om det är försent att komma in på stationen kl 11, när vi ska inställa oss kl 12? Någon som har erfarenhet?
2014-02-19, 10:46
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellinowhr
Jag sitter och ska boka tåg upp till Boden nu och undrar om det är försent att komma in på stationen kl 11, när vi ska inställa oss kl 12? Någon som har erfarenhet?

Jag själv var i Boden 06:48 eller något, hade nästan fullt upp fram tills 12:00 i alla fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in