2014-02-17, 21:52
Medlem
Var till Turkiet i slutet av april, där jag klantig nog drog på mig ett fint sår och tvingades sy (lokalbedövning + 5 dagars antibiotikakur). Märkte inte av några som helst komplikationer och såret läkte fint. Blev ordinerad att avstå från träning i 4 veckor, under denna period tog jag endast några enkla promenader.

Efter lite mer än 4 veckor så tog jag mitt första löppass sedan uppehållet – det gick OK fast kände mig mer trött än normalt och fick gå de sista 500m (min sträcka är på 2,5km). Senare på kvällen började jag få kraftiga och ihållande hjärtklappningar (extraslag) i ca 10min (kändes precis som att hjärtat var helt osynkat) följt av rusningar och svimningsattack vilket gjorde att jag tog kontakt med akuten, väl där konstaterades att jag var helt frisk och att det var panikångest och blev hemskickad. Nästa kväll så blev jag dålig igen, denna gång med andfåddhet och ansiktsrodnad trots att jag låg i sängen och vilade (vilket jag hade gjort i princip hela dagen). Det här höll i sig i lite mer än två timmar och då det vägrar släppa så uppsöker jag akuten på nytt. Denna gång hade jag avvikande EKG så jag blev (fem timmar senare) inlagd på övervakning i 3 timmar, men där såg åter igen allt bra ut. Jag fick flertalet svimningsattacker efter frukosten när jag låg där, men inget som avspeglade sig på EKG:t, Kardiologen misstänkte att EKG:t som togs på akuten var felinkopplat.

Detta fortsatte varje kväll och var som värst de 4 första veckorna och jag har aldrig, aldrig någonsin varit så klen i mitt liv – helt orkeslös, hela kroppen skakade okontrollerbart trots att jag ej frös, hjärtat klappade så hårt så det kändes som det skulle hoppa ur bröstkorgen, huggande bröstsmärtor och allt jag orkade göra var att vila sittandes eller vila liggandes. Tappade 10 kg de första 8 veckorna. Trots detta fick jag ingen hjälp från Vårdcentralen, när jag pratade med distriktsläkaren på telefon ville hon ens inte träffa mig och blev dessutom nekad vanlig hälsoundersökning. Då bytte jag hälsocentral.

Hos den nya hälsocentralen har jag lyckats tjata till mig några undersökningar trots att det verkar vara väldigt svårt att bli trodd när en läkare väl skrivit panikångest i journalen, den diagnosen verkar vara svår att “ta sig ur”. De flesta undersökningarna har jag fått göra privat.

Det som hittills gjorts är arbetsprov, 24h EKG, ultraljud av hjärta – där allt sett bra ut förutom att de just noterat min symtom vilket är hjärtklappningar samt hög puls. Det enda som varit avvikande på blodproverna är högt TSH på 6,8 (låg ämnesomsättning). Har även testat ångest dämpande mediciner men de gör ingen skillnad på vilopulsen. Jag har inte heller haft någon anledning till varken ångest, oro eller stress i mitt liv i övrigt.

I början på december bokade jag in mig på ett ultraljud av bröstkorgen och där konstaterades det att jag hade en pågående inflammation (Tietzes) i mjukdelarna mellan revbenen vilket förklarar de bröstsmärtor jag haft.

Idag så har vilopulsen återhämtat sig något, runt 60 på morgonen och 80 på dagen. Däremot så drar den iväg så fort jag står upprätt till minst 120, så det är mitt "utgångsläge" när jag ska göra saker.. detta gör att man hela tiden går med en slags maraton-känsla. Små saker som att ta sig upp för trappor och att klä på sig på morgonen har blivit utmaningar för mig.

Det är alltid när jag gjort något lite mer fysisk ansträngande som mina bakslag kommer, de kommer inte i samband med ansträngningen utan fördröjt med ibland några timmar, ibland flera dagar efteråt - och håller oftast i sig ett par dagar.

Är dessutom alltid hungrig och har svårt att hålla vikten trots ordentligt intag på ca 2500-3000 kcal/dag. Har kollat gluten men det såg bra ut.

Jag blir inte klok på detta sjukdomstillstånd som jag dragits med i drygt 8 månader, vilket gjort mig mer eller mindre sängliggandes. I ren desperation har jag startat en blogg http://www.vilkensjukdomharjag.se/ där jag har försökt sammanställt så mycket information som möjligt om min situation med blodprover etc i hopp om att det ska ge några ledtrådar..

Vad kan jag ha drabbats av? Vart vänder jag mig?
Citera
2014-02-17, 23:47
Medlem
Hur kan du vara så säker att dina problem kommer från Turkiet?
Citera
2014-02-18, 00:09
Moderator
Tinuviels avatar
Dina symptom skulle kunna tyda på en virusrelaterad inflammation i hjärtmuskeln (myocardit). Symptomen brukar vara långdragna men prognosen är i de flesta fall god. Att ultraljudet av hjärtat inte visade på tecken till svikt var bra.

Diagnosen är inte helt lätt att ställa och ingen av de undersökningar du har gått igenom är några metoder som säkert visar på en myocardit även om man lider av det.

Man kan troligtvis inte utreda detta via vårdcentral, men en utredning måste ändå börja där gör att sedan leda vidare till en kontakt med kardiolog.

Notera nu att jag föreslår en diagnos på oerhört osäker grund då allt jag har är din text. Men detta är åtminstone en diagnos som jag tycket man bör ha i tanken.
Citera
2014-02-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Dina symptom skulle kunna tyda på en virusrelaterad inflammation i hjärtmuskeln (myocardit). Symptomen brukar vara långdragna men prognosen är i de flesta fall god. Att ultraljudet av hjärtat inte visade på tecken till svikt var bra.

Diagnosen är inte helt lätt att ställa och ingen av de undersökningar du har gått igenom är några metoder som säkert visar på en myocardit även om man lider av det.

Man kan troligtvis inte utreda detta via vårdcentral, men en utredning måste ändå börja där gör att sedan leda vidare till en kontakt med kardiolog.

Notera nu att jag föreslår en diagnos på oerhört osäker grund då allt jag har är din text. Men detta är åtminstone en diagnos som jag tycket man bör ha i tanken.

Borde inte troponin (vilket jag gissar är TNThs?) vara förhöjt då? Eller kan jag drabbats av inflammation långt tidigare än när jag började få symtomen?

Min distriksläkare har skickat remiss till kardiolog men de ville inte träffa mig eftersom ultraljudet såg bra ut.

Vilka andra undersökningar kan man göra?
Citera
2014-02-18, 20:48
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tellus
Borde inte troponin (vilket jag gissar är TNThs?) vara förhöjt då? Eller kan jag drabbats av inflammation långt tidigare än när jag började få symtomen?
Hjärtmarkörer som troponin och CKMb KAN vara förhöjda, men de behöver inte vara det.
Citat:
Min distriksläkare har skickat remiss till kardiolog men de ville inte träffa mig eftersom ultraljudet såg bra ut.
Frågade man specifikt om myocardit?
På sätt och vis har kardiologen en poäng. En del myocarditer leder till hjärtsvikt (ibland övergående, ibland permanent). Hjärtsvikten utlöses av inflammationen i kombination med en förhöjd hjärtrytm under en längre tid. Att ditt ultraljud såg bra ut var därför oerhört positivt.
Citat:
Vilka andra undersökningar kan man göra?
Det borde en kardiolog avgöra. Möjligen kan man för sin distriktsläkare (om nu kardiologen vägrar se dig) föreslå ett uppföljande ultraljud.

Om det rör sig om myocardit och det ändå gått så lång tid tror jag egentligen inte att du behöver gräma sig om du inte får träffa en kardiolog. Det handlar i nuläget egentligenbara att vänta ut att kroppen självläker. Det finns egentligen ingen behandling att tillgå. Man ska undvika NSAID (voltaren, brufen etc) och betablockad (atenolol mfl) och inte överanstränga sig då du redan i vila har en hög puls som utgör en ansträngning för hjärtat.

Om du nu gradvis förbättras (och i grunden är relativt ung och frisk) tror jag att det här kommer att läka ut. Gör det INTE det, eller om du skulle förvärras bör du givetvis söka igen utan fördröjning.

Som sagt, det jag skriver måste betraktas utifrån att jag endast kan gå på det du skriver här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in