Citat:
Ursprungligen postat av
lindhsky
Jag tror inte du har rätt men det är skitsamma. Jag ska försöka sätta mig in i planteringsrollen. Om jag nu skulle plantera blod som skulle få KJ att se skyldig ut borde man inte gjort det "bättre" då? Nu förstår jag att eftersom du tror det är ditplanterad och KJ är dömd så är det tillräckligt "bra" gjort. Men det som du och Quarrel säger att det inte är vidare mycket blod - det skulle man ju faktiskt kunna tolka som om det har hänt vid någon annat tillfälle. Åtminstone kan jag tänka mig en paranoid planterare hade tänkt så i just det läget.
Om planteraren har varit i lägenheten och hämtat nycklar varför inte kleta dit lite blod under badkaret eller på ett annat ställe som inte är direkt synligt för KJ men som hade fällt honom för då hade det varit i lägenheten. Om vi ser till att man som planterare inte haft tillgång till lägenheten så skulle man lätt kunna kleta lite blod utanför hans lägenhet eller ännu mer på bilen.
Är man planterare så hade man nog hellre gjort lite för mycket än för litet. För när detta har skett så har de ju faktiskt inte haft någon koll exakt på hur misstänkt KJ är och vilka spår polisen har haft på KJ eller någon annan.
Jag hänger jag upp mig på detta när det gäller planterar-teorin. Jag vet att jag tidigt, även om jag inte skrev det, började tänka i planterarbanorna med tanke på att polisen gick ut i press och frågade om en viss bil. Men jag tror en planterare hade gjort ett bättre jobb. Ett som verkligen inte KJ hade kunnat snacka sig ur. Lyckligtvis sysslar jag inte med sånt här så jag kan vara helt fel på det.
Sen har ju inte försvaret gått ALL in på det här med att det finns en planterare. Det säger också en del kan jag tycka.
Jag tror inte att polisen någonsin trott på en planterare. Däremot har man helt uppenbart varit mån om att göra en grundlig utredning i dessa delar för att kunna avfärda allt sånt. Därför höll man t ex ett förhör med "Nille" efter KJ:s anklagelser i förhöret, trots att man inte rimligen kunde tro att denna figur skulle kunna ligga bakom en sån konspiration.
Det finns som du är inne på ett antal stora svagheter med hela planteringsteorin:
- Scenariot i sig är osannolikt och udda. Inte ens de ivriga förespråkarna har kunnat visa något konkret exempel på att något liknande har skett i Sverige eller för den delen någon annanstans
- Den förutsätter antaganden på mycket lös grund om att bilen skulle varit olåst eller att man på något vis fått dit blodspår ändå (trots att detta avfärdades av kriminalteknikern i förhöret som en möjlighet)
- Spåren är märkligt "tunna" om det nu skulle vara en planterare som vill garantera sig om att lämna så mycket efter sig att det garanterat skulle upptäckas vid en husrannsakan. Varför i så fall inte blod och fler spår på andra ställen i bilen med? Varför inte saker som tillhört Vatchareeya?
- Den förutsätter att planteraren känt till att VB varit hos KJ och bestämt sig för att han var så sannolik att bli misstänkt att hela denna märkliga och riskfyllda operation var värd besväret. Hur kunde han veta att KJ inte hade ett vattentätt alibi? Hur kunde han veta att det inte fanns spår av olika slag som skulle visa att VB lämnat KJ:s lägenhet? Varför överhuvudtaget göra sig besvär med detta?
- Varifrån kom Y-kromosomala DNA:t på offrets ben? Också en plantering? Hur kunde planteraren öht ha en så enorm tur att det skulle visa sig finnas en hel rad omständigheter runt KJ som bidragit till att stärka misstankarna: Raderandet av SMS, att han inte försökte ringa, lögner om besök i gula huset, saknade verktyg och saknad ryggsäck, etc etc
- Inte ens en pytteliten iakttagelse som stöder teorier om plantering finns. Ingen misstänkt som inte kunnat förklara sina förehavanden kring och efter mordet och kan vara en kandidat till att ligga bakom en plantering finns att tillgå. Det finns helt enkelt INGENTING
Grejen är den att planteringsteorin vore osannolik även i en deckare, därmed inte sagt att den inte skulle kunna förekomma i en sån just för att den är så långsökt.
Ändå har vi skribenter som Zero73 som vill att vi ska köpa hans påstående att blodspåren MÅSTE vara planterade. Han hånar mig och andra och försöker bygga under sina argument med att hitta på löjliga öknamn. Själv kör han med nonsensargument som att det inte skulle kunna läcka "så lite" från ett emballage. Rena dumheter naturligtvis. En undre gräns för ett läckage eller en kontaktbesudling ligger snarare på molekyl- än på centiliternivå.
Flera andra skribenter har också gett exempel på hur man kan tänka sig att i- och urlastning av ett emballage kan ha skett UTAN direktkontakt med kofångaren. Precis som vanligt ignorerar Zero73 såna argument.
Angående kofångaren som är "skitig" enligt Zero73 och absolut inte kan ha torkats av på något vis så kan var och en själv gå in och studera bilderna i FUP och bilda sig sin egen uppfattning.
Det finns ABSOLUT INGENTING som säger att fynden i bilen INTE skulle kunna uppstå precis som kriminalteknikern hävdar (Jag antar att han också indirekt ingår i Zero73:s idiotförklaring av alla som inte förstår kvaliteten i hans slutsatser). Jag förnekar inte att det vore teoretiskt möjligt att även åstadkomma dessa besudlingar genom medveten plantering OCKSÅ, men eftersom det saknas allt underlag för att anta ett sånt scenario enligt ovan så kan vi lugnt bortse från det. Precis som vi kan bortse från en mängd andra mördare som hävdar att de blivit "ditsatta" och att kriminalteknisk bevisning är förfalskad.