2014-02-17, 23:29
Medlem
Hej

Det finns en "sjukdom" man kan få, eller symptom, om ingen har rört en under en jättelång tid, t. ex. om du är ensam eller så. För när någon rör en så utsöndras ett hormon eller något, om man inte har fått det på länge så kan man få allvarliga symptom och kanske till och med dö... Vet inte exakt vad det är men ni bör veta vad jag tänker på? De drog ofta upp det här exemplet i skolan... Det är alltså ingen psykologisk sjukdom.

MVH
Citera
2014-02-17, 23:32
Medlem
Man dör inte direkt av ensamhet, men du kan nog dö indirekt av det.

Exempel man hittar vid Googling:
Citat:
– Människor är skapade för att tillhöra en grupp. Att inte ha någon tillhörighet påverkar oss negativt. Ofta när man har relationer håller man sig till en norm. Då undviker man olika typer av riskbeteenden, som till exempel att dricka mycket alkohol, säger Rostila.

Den som är isolerad utsätts också för mer stress än någon med vänner.

– Är man ensam blir man ofta deprimerad, vilket ökar risken för självmord. Dessutom är relationer stressdämpande i sig. Man blir tryggare och lyckligare. Händer det något, som till exempel att man förlorar jobbet, finns någon där och stöttar en, säger Rostila.
http://www.metro.se/nyheter/ensamhet-okar-risken-att-do/EVHmfy!lx5IHk9CIXP2/

Att "dö av ensamhet" är alltså ungefär samma typ av påstående som att "dö av att man inte gick i skolan". Nu vet jag inte om man lever längre eller kortare av att inte gå i skolan men du hänger nog med på min poäng (hur det är indirekt)
Senast redigerad av 3. 2014-02-17 kl. 23:35.
Citera
2014-02-17, 23:34
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Man dör inte direkt av ensamhet, men du kan nog dö indirekt av det.

Exempel man hittar vid Googling:

http://www.metro.se/nyheter/ensamhet-okar-risken-att-do/EVHmfy!lx5IHk9CIXP2/

Tror du har helt rätt.
Citera
2014-02-17, 23:34
Medlem
"Om du inte rör mig dör jag" heter en book om den taktila kommunikationens betydelse.
Boken handlar om barn men det är samma sak med vuxna
Citera
2014-02-17, 23:35
Medlem
ninjutsus avatar
Väldigt små barn kan dö av "närhetsbrist" men det lär inte gälla för vuxna människor.
Citera
2014-02-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
hormon
Oxytocin.
Citera
2014-02-17, 23:49
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Väldigt små barn kan dö av "närhetsbrist" men det lär inte gälla för vuxna människor.

Är det sant??
Citera
2014-02-17, 23:49
Medlem
RoaldDahls avatar
Är det därför även växter mår bättre och växer mer om man smeker deras blad?
Citera
2014-02-17, 23:53
Medlem
Pulgasaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Är det sant??

Ja, fast då menar man främst känslomässig närhet, inte fysisk. Psykologen René Spitz visade hur småbarn som förlorat sina mödrar utan att få någon känslomässig ersättning utvecklade depressioner så starka att de blev apatiska och dog, trots att de fick mat och fysisk omvårdnad. Att något liknande skulle kunna hända i vuxen ålder är inte direkt något jag har hört om, även fast ensamhet i längden kan leda till depressioner och liknande. Sedan så kan man ju i och för sig dö av extrem stress, om nu ensamheten skulle råka ge upphov till det.

Hoppas det är okej att jag flikade in, ninjutsu!
Senast redigerad av Pulgasari 2014-02-17 kl. 23:56.
Citera
2014-02-17, 23:54
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Är det sant??
Ja, det bli som en depression om barnet inte får anknyta till en person genom ömhet och omvårdnad vilket kan leda till döden. Väldigt sorgligt.
Citera
2014-02-18, 00:19
Medlem
semuors avatar
Är du i riskzonen TS?
Citera
2014-02-18, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulgasari
Ja, fast då menar man främst känslomässig närhet, inte fysisk. Psykologen René Spitz visade hur småbarn som förlorat sina mödrar utan att få någon känslomässig ersättning utvecklade depressioner så starka att de blev apatiska och dog, trots att de fick mat och fysisk omvårdnad. Att något liknande skulle kunna hända i vuxen ålder är inte direkt något jag har hört om, även fast ensamhet i längden kan leda till depressioner och liknande. Sedan så kan man ju i och för sig dö av extrem stress, om nu ensamheten skulle råka ge upphov till det.

Hoppas det är okej att jag flikade in, ninjutsu!
Intressant inlägg. Det var dock just den fysiska närheten jag syftade på!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in