2014-02-17, 20:26
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Ja alltså trodde du såklart mena vad det syriska folket vill och inte vill det är ju såklart det viktigtaste, förstår inte hur du kan missuppfatta vad jag menade. Aha trist syn du har om det syriska folket. Finns nog en del konservativa sunni muslimer som sympatiserer med ISIS ( antar att det är dom du syftar på med utländska terroristerna). Men nej dom flesta sunni sympatiserar nog med FSA dom inhemska rebellerna. Varför är det tur att vi aldrig får veta vad det "syriska folket " vill ha? Du menar att det är tur att vi aldrig får veta vad syrier som inte är alawiter vill ha?

Du verkar drömma om att det syriska folket är lika med sunni och att alla vill ha bort Assad. Skulle inte tro det va? Jag skiter fullständigt om Assad försvinner men som vi sagt många gånger förut här så är alternativet just nu inte speciellt bra eller hur? FSA finns knappt kvar, om alla sunni sympatiserar med FSA varför är de så svaga? Varför är det många sunni i SAA? Det är tur att vi inte får veta vad som skulle hänt om rebellerna hade vunnit i ett tidigt skede, det hade blivit ett maktvakuum där såna sunni som ISIS och andra khalifat-tokar lät tagit över och sen vet vi inte vad som hade hänt.
Citera
2014-02-17, 20:38
Medlem
Citat:
Det första du svamlar om har jag redan möt ,men vad menar du att det var "foreigners" som sköt mot polisen och starta "koas" Alltså vad i guds namn pratar du om? Som i resten av arab världen under den tiden blev det protester. Demostraterna var syrier (främst unga sunni syrier) som protesterad mot Assad. Assad svarade genom att försöka dämpa protesterna med våld, sedan blev det konflikter. Många i militären vill inte strida mot sin sunni människor så dom hoppade av och joinade protesterna.

Såg du vad jag skrev till shido förut? Om inte läs det då . samma sak med dig vad in helvete snackar du om? Allt du säger är helt fel, läs vad jag skrev förut till han möter exakt samma smörja.

Bernad_law vet att du brukar skriva en del i utrikes o militär ibland, kan inte du komma in också bara förklara lite simpel logik för dom här människorna.

Föreslår du börjar med första tråden och läser därifrån.
Blir så tröttsamt när det kommer "nykomlingar" som skall berätta exakt hur allt ligger till och de meningslösa återupprepade diskussioner som blir följden av det.
Har skrivits hundratals inlägg med diverse källhänvisningar om bara det du nämner nu.
Bara den lilla detaljen att de dog ett par tusen poliser i de totalt fredliga demonstrationerna (INNAN regimen slog tillbaka) är väl skäl nog att säga att du antagligen har fel.

Du hittar källorna (och diksussionen runt källorna) i de två äldre trådarna.

*edit men visst Xelious hävdar en del saker som inte är helt fastställda kan vi väl säga, men ändå.
Senast redigerad av Mystic-Man 2014-02-17 kl. 20:47.
Citera
2014-02-17, 20:41
Medlem
Xeliouss avatar
Video med hårda strider i Aleppo runt något gammalt "slott", ser ut vara gammal men vad tror ni? http://www.liveleak.com/view?i=dcb_1392662408

ALEPPO - ARMY ADVANCE TOWARDS CENTRAL PRISON !!

Reports that the Syrian Arab Army is approaching the Central Prison of
Aleppo and that access to the Prison is now very close, as control over
the hills has been secured by Heavy Machine guns and Artillery, which
will target any attempt by Armed Terrorists to advance until our Troops
can enter by road ... - J

http://www.liveleak.com/view?i=e05_1392656411

Kul video: http://www.liveleak.com/view?i=7e4_1392655427
Citera
2014-02-17, 20:57
Medlem
Reguluss avatar
Aron Lund om kuppen i FSA

Intressant artikel av den svenske "syrienexperten" Aron Lund om kuppen mot general Idris:

A Coup in the Supreme Military Council?

http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=54537

Enligt Lund ska det hela ses som en kupp av saudierna närstående krafter inom FSA, som länge velat ha bort general Idris då han tillhör den Qatarvänliga fraktionen. USA skall ha stött Idris i det längsta, och till och med hotat att dra in stödet till FSA om Idris sparkades, men det hjälpte alltså inte.

Saadeddine says that the U.S. government has tried to force the SMC to retain Idris and that “certain parties” have threatened to cut support if he were removed.

Frågor att diskutera:

1. Kommer USA att göra allvar av sitt hot och dra in stödet till FSA, eller kommer man att svälja förtreten och hålla god min i elakt spel?

2. Har saudierna bestämt sig för att "go it alone" i Syrien? Hur påverkar det i så fall relationerna till USA?
Citera
2014-02-17, 21:01
Medlem
Citat:
Det första du svamlar om har jag redan möt ,men vad menar du att det var "foreigners" som sköt mot polisen och starta "koas" Alltså vad i guds namn pratar du om? Som i resten av arab världen under den tiden blev det protester. Demostraterna var syrier (främst unga sunni syrier) som protesterad mot Assad. Assad svarade genom att försöka dämpa protesterna med våld, sedan blev det konflikter. Många i militären vill inte strida mot sin sunni människor så dom hoppade av och joinade protesterna.

Såg du vad jag skrev till shido förut? Om inte läs det då . samma sak med dig vad in helvete snackar du om? Allt du säger är helt fel, läs vad jag skrev förut till han möter exakt samma smörja.

Bernad_law vet att du brukar skriva en del i utrikes o militär ibland, kan inte du komma in också bara förklara lite simpel logik för dom här människorna.
Vadå vad i hela tiden svamlar du om ?, mycket av konflikten är ett politiskt spel.., Saudi kryddade på en hel del med att betala människor för att de skulle protestera. Assad var ju tom villig för politiska reformer...
Med foreigners menar jag utlänningar i Syrien vars uppgift är att störta dess regim.
Jag har läst ditt inlägg, ok!, menar bara att han kunde ha gjort det hela på ett mildare sätt, han använder ju transporthelikoptrar för att attackera diverse mål, kunde kanske ha används på ett nyttigare sätt ?

Bernad_law vet att du brukar skriva en del i utrikes o militär ibland, kan inte du komma in också bara förklara lite simpel logik för dom här människorna.??, länka gärna, visst jag har skrivit i den syriska konflikten fast inte mycket mer..

Citat:
Ursprungligen postat av flygandemalvakt
Hade Assad varit mer "aggressiv" i början hade hela världen vänt sig emot honom med FN i spetsen. Efter att ha sett hur Gaddafi's retorik öppnade upp för "internationella insatser", så vad han nog väl medveten om att låta "fienden slå först" hela tiden i början av denna konflikt.

Hittils har han gjort ett bra jobb i att spela schack vs. NATO ink. tillhörande propagandaapparatur.
I och för sig ganska sant men ändå...
Citera
2014-02-17, 21:13
Medlem
Citat:

Från första början så var det inte alls bara sunnimuslimer som demonstrerade, utan det vara alla etniciteter och religioner. Detta gällde en bra bit in i konflikten med, men med tiden så blev saker och ting mer homogent, både hos rebellerna och regimen. Annars har du rätt i allt annat. Det var många inom armen som deserterade när armen gick in hårt mot demonstranterna.

Edit: Såg i efterhand att jag uppfattade en detalj fel och att du skrev övervägande sunnimuslimer. Man kan säga att dom fredliga demonstrationerna i början speglade befolkningssammansättningen i landet.
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Föreslår du börjar med första tråden och läser därifrån.
Blir så tröttsamt när det kommer "nykomlingar" som skall berätta exakt hur allt ligger till och de meningslösa återupprepade diskussioner som blir följden av det.
Har skrivits hundratals inlägg med diverse källhänvisningar om bara det du nämner nu.
Bara den lilla detaljen att de dog ett par tusen poliser i de totalt fredliga demonstrationerna (INNAN regimen slog tillbaka) är väl skäl nog att säga att du antagligen har fel.

Du hittar källorna (och diksussionen runt källorna) i de två äldre trådarna.

*edit men visst Xelious hävdar en del saker som inte är helt fastställda kan vi väl säga, men ändå.
Dog det ett par tusen poliser under dom fredliga demonstrationerna? Det är något som inte har blivit dokumenterat i såna fall. Inget som media har tagit upp, inget som jag någonsin har sett och inget som man kan se på den här Wikipedia sajten där hela konflikten från början till slut finns med. https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_Syrian_Civil_War

Men jag säger inte att du har fel. Vilket är en liten detalj
Senast redigerad av Zagrosi 2014-02-17 kl. 21:19.
Citera
2014-02-17, 21:24
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Predator1337
Intressant.. Det är ju en ganska korrekt karta, möjligtvis en utav dem bästa som jag sett, vet du hur ofta den blir uppdaterad ?

Tyvärr ingen aning.

Citat:

Vad är det jag ska förklara?
Citera
2014-02-17, 21:27
Medlem
Reguluss avatar
Kurdledare stupar i striderna mot ISIS

Alaa Japo, ledaren för den kurdiska gränsbrigaden Jabhat al-Akrad, har stupat i striderna mot ISIS påstås det på Reddit, som länkar till följande video:

http://www.youtube.com/watch?v=TjlJRjpwW10

Jabhat al-Akrad tillhörde ursprungligen FSA, men blev uteslutna i fjol då relationerna mellan kurderna och FSA försämrades.
Citera
2014-02-17, 21:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Aron Lund om kuppen i FSA

Intressant artikel av den svenske "syrienexperten" Aron Lund om kuppen mot general Idris:

A Coup in the Supreme Military Council?

http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=54537

Enligt Lund ska det hela ses som en kupp av saudierna närstående krafter inom FSA, som länge velat ha bort general Idris då han tillhör den Qatarvänliga fraktionen. USA skall ha stött Idris i det längsta, och till och med hotat att dra in stödet till FSA om Idris sparkades, men det hjälpte alltså inte.

Saadeddine says that the U.S. government has tried to force the SMC to retain Idris and that “certain parties” have threatened to cut support if he were removed.

Frågor att diskutera:

1. Kommer USA att göra allvar av sitt hot och dra in stödet till FSA, eller kommer man att svälja förtreten och hålla god min i elakt spel?

2. Har saudierna bestämt sig för att "go it alone" i Syrien? Hur påverkar det i så fall relationerna till USA?
Intressant. Nu har alltså KSA tagit kontrollen över FSA i tillägg till kontrollen av SNC.

Jag har väntat på att USA ska ta KSA i örat avseende hur KSA agerar i Syrien men ännu har det inte hänt. Att släppa stödet till FSA skulle kunna vara en sådan åtgärd. USA har ju redan kraftigt gått emot KSA iom kärnteknikavtalet med Iran, det kanske är svårt att göra mer. Även om USA som nation nu är mindre beroende av saudisk olja så finns det säkert annat att ta hänsyn till. T ex förmodar jag att amerikansk bolag fortfarande är involverade i Saudisk olja. Och USA anser sig fortfarande ha ett stort säkerhetsintresse i regionen. De har ju baser i bl a Bahrain och Qatar. De är antagligen försiktiga med att göra KSA till en fiende.

Nästa månad ska Obama på visit till Saudiarabien. Det finns nog mycket att prata om.
Senast redigerad av Madagascar 2014-02-17 kl. 21:31.
Citera
2014-02-17, 21:45
Medlem
Xeliouss avatar
Kort video om folket i Syriens kamp mot ISIS, rätt intressant: http://www.youtube.com/watch?v=skRINk-KVpQ

Staden Maan har befriats: http://www.youtube.com/watch?v=F7ocUIR1wng
Citera
2014-02-17, 22:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Nu har alltså KSA tagit kontrollen över FSA i tillägg till kontrollen av SNC.

Jag har väntat på att USA ska ta KSA i örat avseende hur KSA agerar i Syrien men ännu har det inte hänt. Att släppa stödet till FSA skulle kunna vara en sådan åtgärd. USA har ju redan kraftigt gått emot KSA iom kärnteknikavtalet med Iran, det kanske är svårt att göra mer. Även om USA som nation nu är mindre beroende av saudisk olja så finns det säkert annat att ta hänsyn till. T ex förmodar jag att amerikansk bolag fortfarande är involverade i Saudisk olja. Och USA anser sig fortfarande ha ett stort säkerhetsintresse i regionen. De har ju baser i bl a Bahrain och Qatar. De är antagligen försiktiga med att göra KSA till en fiende.

Den stora frågan är om USA kände till kuppen i förväg. Annars kan det ju uppfattas som något av en krigsförklaring från KSA:s sida. Eller i vart fall en handske kastad i ansiktet på Obama.

KSA:s problem är logistiken. De har ingen gräns mot Syrien och är därför beroende av leveranser genom Jordanien, som styrs av en USA-vänlig regim. Så om USA vill ta saudierna i örat kan de ju börja med att stänga den jordanska gränsen för saudiska transporter.

Det förvånade mig för övrigt när det påstods förra veckan att saudierna skulle börja leverera MANPADs till de "moderata" saudivänliga islamisterna. Har USA verkligen godkänt det? Eller är det ytterligare ett tecken på att saudierna kör sitt eget race?

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nästa månad ska Obama på visit till Saudiarabien. Det finns nog mycket att prata om.

Förvisso.
Citera
2014-02-17, 22:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Staden Maan har befriats: http://www.youtube.com/watch?v=F7ocUIR1wng

Jag såg att den rebellvänliga Syrian Observatory bekräftat det, så det stämmer nog. Islamisterna dödade enligt uppgift 25 civila alawiter efter det att de erövrat staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in